Free Running

Toen ik een exemplaar van Free Running in mijn brievenbus vond wist ik absoluut niet wat ik er van moest verwachten. Ik wist dat het een game was waarin je freestyle moet rennen, maar wat dat nu eigenlijk inhield was mij een raadsel. Gelukkig kent de game ook een introfilmpje waarin me alles duidelijk werd. Freestyle rennen is namelijk exact wat je bij de naam denkt: rennen door de stad en truukjes uithalen. Denk hierbij aan springen over grote afstanden, tegen muren oplopen en via verschillende obstakels rondslingeren, kortom wat apen in de vrije natuur doen. Alleen is dit dan in de urban jungle, de stad.

Free Running draait dus om rondrennen en stunten. Omdat dit niet iets is wat vaker in games voorkomt zit er een tutorial in de game. Hierin ga je in een soort gymnastiekzaal rondrennen en voer je simpele opdrachten uit. Zo leer je hoe je het beste kunt springen, landen, klimmen, sprinten en tegen muren oplopen. Dit alles is allemaal erg belangrijk, omdat de manier waarop je truukjes doet je punten bepaalt in de game zelf. Als je het gevoel hebt dat je genoeg geleerd hebt is het tijd om de grote stad te gaan verkennen.

De game is gewoon een extreme sports-game pur sang. Je verplaatst je door de stad en probeert onderweg zoveel mogelijk punten te scoren door stunts uit te halen. Er zijn zo\'n vijftig verschillende moves uit te voeren. Sommige kun je al rennend doen, maar andere heb je een enkele muur voor nodig, er tegenop lopen en dan een achterwaartse salto, of zelfs twee muren vlak tegenover elkaar, van muur tot muur omhoog springen. Je kunt in de omgevingen kleine mini-games doen die ook weer leuke uitdagingen bieden.

Omdat het in een extreme sports-game erg belangrijk is dat je perfecte controle hebt over je character, een klein foutje en je gaat op je bek, is het enorm belangrijk dat de besturing goed is uitgewerkt. Is dit niet zo, dan wordt een game eigenlijk onspeelbaar. Helaas behoort Free Running tot de categorie waarin de besturing niet goed is uitgewerkt. Allereerst staat de camera nooit lekker voor de stunts die je wilt uithalen als je eenmaal aan het bewegen bent. Zodra je niet in een rechte lijn loopt raak je al snel gedesoriënteerd en kun je stunts niet meer uitvoeren. Dit zorgt dat de helft van de tijd zelfs eenvoudige truukjes een gok zijn.

Een ander belangrijk punt waar de besturing faalt is het aaneenrijgen van truukjes. Met bijvoorbeeld de wall jump moet je op exact het juiste moment op springen drukken, anders val je en dit werkt gewoon totaal niet lekker. Het is de helft van de tijd puur gokken. Ook als je op een dunne balk probeert te springen en op het juiste moment probeert op X te drukken om in balans te blijven is vaak gewoon puur trial and error. Het timen is zo gruwelijk nauwkeurig gedaan dat het bijna ondoenlijk is geworden. Ja als een vette stunt eenmaal lukt dan heb je ook echt het gevoel van: \"Yeah, dat zag er echt vet uit\", maar deze situaties komen door de matige besturing helaas erg weinig voor.

Grafisch verricht de game ook al geen wonderen. De omgevingen zien er zeker niet spectaculair uit en de character animaties zijn niet meer dan voldoende. Ook van het geluid en de soundtrack word je nu niet bepaald warm. Het past niet heel erg in de stijl van de game en het is daardoor ook allemaal een beetje net niet geworden.