Grand Theft Auto: Liberty City Stories

Als speler leer je het verhaal beter begrijpen door de verscheidene cutscènes tussen de missies door. In deze cutscènes worden de achtergronden van characters als Toni Cipriani, Vincenzo Cilli en Don Salvatore wat uitgelegd. Deze scènes zijn allemaal best aardig om te bekijken en de voiceacting zit ook goed in elkaar. Zelf vind ik cutscènes in een spel vaak al snel klungelig als de voiceacting totaal niet goed loopt, in GTA is het duidelijk te merken dat ze hier zeker wel enige aandacht aan hebben besteed.

Zelf kun je het verhaal voortzetten door een start te maken met de missies. De missies in ieder GTA-spel zijn eigenlijk altijd wel leuk en divers en dit geldt ook voor Liberty City. Je begint het spel met enkele korte missies, dit om de gameplay wat onder de knie te krijgen maar al snel zul je merken dat je mee gezogen wordt in de maffiawereld. Niet iedere missie heeft direct iets te maken met het verhaal, je kan bijvoorbeeld ook gewoon voor taxichauffeur of ambulancebroeder gaan spelen om zo wat extra geld te verdienen. Deze \\\'luchtige\\\' missies nodigen je wel uit om de gehele wereld van Liberty City te ontdekken, het is namelijk wel eens een verademing om gewoon wat eerlijk werk te gaan doen. De missies zijn naar mijn mening wel aanzienlijk korter dan ik gewend ben van voorgaande delen op de PS2, dit komt echter doordat het spel een directe port is van de PSP en van de handhelds is bekend dat je dat doorgaans even speelt om het spel dan weer weg te leggen. De missies konden dus eigenlijk ook niet uitgebreid zijn omdat dit simpelweg niet in de PSP-versie zat.

In plaats van de missies die zich in het spel bevinden uitgebreid te beschrijven kan je ze beter zelf ontdekken. Je hebt genoeg voertuigen en wapens tot je beschikking om alles missies te volbrengen. Qua voertuigen krijg je de kans om gebruik te maken van auto\\\'s, motors, ambulances, vaartuigen, brandweerwagens, etc. Ieder voertuig heeft weer zo zijn eigen besturing en dat is eigenlijk best leuk. Zo wordt de gameplay wat afgewisseld en dat houdt het interessant, ik zelf ben bijvoorbeeld echt een ramp in het rijden op de motors en dus blijft het altijd nog een uitdaging.

Liberty City zelf bestaat uit drie \\\'eilanden\\\' en dit maakt de wereld van GTA wederom best groot. Liberty City zelf leeft ook echt, er zijn genoeg mensen op straat en het verkeer lijkt soms op het spitsuur hier in Nederland. Natuurlijk is er ook genoeg politie aanwezig die jou maar al te graag in de kraag wil pakken. De graphics stellen echter wel teleur. Alles is naar mijn mening te hoekig, voorgaande delen van de GTA-reeks konden veel meer uit de PS2 halen dan er met Liberty City gebeurd is. De directe port van PSP naar PS2 heeft de graphics zeker niet goed gedaan en daarom is het spel toch grafisch onder de maat.
Wat ik ook minpunten vind zijn de laadtijden tussen de stadsdelen en dat je voor sommige missies erg weinig tijd krijgt terwijl je wel door de gehele stad moet crossen. Voor sommige missies ontstaat zo wel de nodige tijdsdruk en ben je als speler sneller geneigd om de fout in te gaan. Als je dan bijv. in het water belandt moet je weer helemaal opnieuw beginnen met de missie.

Iets wat ik zeer kan waarderen in de GTA-reeks is de muziek in de spellen. Ook in GTA: Liberty City Stories is er weer volop keuze uit allerlei radiostations. Muziekgenres als hip hop, rock, dance, klassiek en pop zijn aanwezig in het spel en worden aan elkaar gepraat door de stemmen van radio-DJ\\\'s. Ook het nodige nieuws wordt op de radio gepresenteerd, zelfs zaken waar jij als Toni Cipriani persoonlijk mee te maken hebt worden besproken en dat maakt het wel even wat realistischer. Het opblazen van bijv. een gebouw door een persoonlijke granaat van Toni blijft niet onopgemerkt.