DVD: Michael Clayton

Menig vrouw zal zich op de bank nestelen om 'official hottie' George Clooney te aanschouwen in wederom één van zijn spannende thrilleroptredens. In Michael Clayton zet hij de rol neer van de gelijknamige advocaat Michael Clayton, waarvoor hij een Oscarnominatie wist binnen te halen. Maar dat deze film niet louter voor het vrouwelijke publiek bedoeld is, mag al snel duidelijk zijn. Ook de mannen onder ons zullen Clooney waarderen in deze film, al is dat ongetwijfeld om andere kwaliteiten dan veel vrouwen dat zullen doen. De film begint opmerkelijk met een monoloog, gesproken door voice-over Tom Wilkinson die in de film de rol van Arthur Edens voor zijn rekening neemt. Door deze monoloog word je meteen beetgepakt en de wereld om je heen lijkt bij slag niet meer te bestaan. Je zit 'in' de film, klaar voor bijna twee uur spanning.

'Fixer'
Michael Clayton is werkzaam bij een groot advocatenkantoor. Hij is hier een vooraanstaand 'fixer' die precies weet hoe hij cliënten die in het nauw zitten en door zijn firma vertegenwoordigd worden, uit de wind moet houden. Doel is om zo noch cliënt noch bedrijf een slecht imago naar buiten toe te geven. Hierbij zoekt hij wel steevast de grenzen van het toelaatbare op, maar dat staat hem niet in de weg. Clayton wordt ingezet bij een zaak van zijn vriend Arthur, werkzaam als advocaat bij hetzelfde kantoor. Deze is al jaren bezig met een niet al te frisse zaak en hij begint het beu te worden. Zijn cliënt, U/North, is een groot pesticidenbedrijf dat kankerverwekkende stoffen gebruikt bij hun productie. Zij worden aangeklaagd door een grote groep landbouwers die beweren dat hun landbouwgrond vervuild is geraakt door het gebruik van de pesticiden van U/North. Arthur kan na al die jaren niet langer doen of zijn neus bloed en besluit dat hij de waarheid naar buiten wil brengen (hier komt de openingsmonoloog ineens om de hoek kijken). Dit zou natuurlijk veel schade opleveren en het is de taak van Clayton dit vooral te voorkomen; hij moet een en ander 'fixen'. Gedurende zijn werk wordt echter steeds meer duidelijk dat deze zaak meerdere kanten heeft en dat Clayton neigt om niet de kant van U/North te kiezen. Morele waarden en normen zijn toch ook hem niet vreemd.

Goede casting
De film kent een goede casting met George Clooney en Tom Wilkinson. Toch moet ook de rol van Tilda Swinton als advocate van U/North absoluut vermeld worden. Zij kreeg niet voor niets een oscar voor deze vrouwelijke bijrol. Dat een goede casting de helft van het werk is, bewijst deze film wel. Door de personages op een gedegen en sterke manier neer te zetten, mag een verhaal soms wat mindere kanten bevatten. Deze worden dan toch wel ondervangen door de sterke karakters. De meest pakkende scène van de hele film is misschien wel de openingsmonoloog van Arthur Edens. Op het moment dat je hem te horen krijgt, is nog niet duidelijk waarheen deze zal leiden, maar later in de film wordt dit maar al te duidelijk. Op dat moment krijgt deze monoloog zijn kracht en wordt het zeker de winnende scène van de film. Prachtig gedaan door de makers van Michael Clayton.

Clooney is overigens naast acteur in deze film ook mede-producer. Iets wat hem goed af gaat. De regie van Tony Gilroy is duidelijk in de lijn van de Bourne-trilogie, ook een niet geheel onbekende, sterke thrillerreeks. De hele combinatie van regie, acteerprestaties, productie en verhaal vullen elkaar aan. Waar het één het misschien wat laat liggen (het soms wat standaard overkomen van het verhaal), pakt een ander element het weer op (het sterke acteerwerk dat het verhaal overstijgt). Op deze manier zijn ze erin geslaagd van Michael Clayton een geslaagde thriller te maken. Zeer vermakelijk vol spanning, ondanks de misschien al eerder genoemde wat conventionele verhaallijn.

Two-disc special
De uitgave die FOK! ontving was een two-disc special door Dutch FilmWorks uitgegeven. Gezegd moet worden dat deze speciale editie niet echt heel veel toevoegt. De extra's op de tweede schijf worden in een andere, lees mindere, beeldkwaliteit gebracht, wat ze duidelijk niet goed doet overkomen. Er staan wat interviews op, die de filmliefhebber ongetwijfeld al eerder elders heeft gezien. De extra's vormen eigenlijk meer een promotie voor de film, dan dat ze werkelijk toegevoegde waarde hebben. Het kopen van deze speciale two-disc special is niet echt nodig. Met de enkele uitgave heb je meer dan voldoende in handen, namelijk: een sterke en vooral boeiende thriller.

Label: Dutch FilmWorks Releasedatum: 29 april 2008 Kijkwijzer:
Waardering Film: Waardering extra's: