Film: Vantage Point

Acht vreemden. Acht perspectieven. Eén waarheid. Dit is de tagline van de film Vantage Point en het vat de film bondig samen. Tijdens een belangrijke top over terrorisme in Spanje wordt er een aanslag op de Amerikaanse president gepleegd. Onder de getuigen bevinden zich onder andere een bodyguard van de president en een Amerikaanse toerist. Door de gebeurtenis vanuit hun perspectief en die van zes andere getuigen te laten zien, wordt geprobeerd de waarheid over de aanslag te achterhalen.

De film begint met een live verslag van een Amerikaans televisiestation. Ter plekke is een verslaggeefster die vertelt over het gebeuren. We zien de president (William Hurt), bekeken door duizenden toeschouwers, naar voren lopen om te spreken. Op dat moment worden er twee schoten gelost en valt de president neer. Er ontstaat een chaos, maar de verslaggeefster moet toch live vertellen wat er is gebeurd. Op dat moment horen we een kleine explosie, even later gevolgd door een grote. Als alle rook is opgeklaard, zien we de verslaggeefster op de grond liggen. Hierna wordt het beeld letterlijk teruggespoeld en krijgen we de gebeurtenis vanuit het oogpunt van bodyguard Thomas Barnes (Dennis Quaid) te zien. In dit deel komen we iets meer te weten, bijvoorbeeld dat hij de president al eerder heeft gered door een kogel voor hem op te vangen en we leren vanaf waar de schoten gelost werden. We zien de aanslag door de ogen van Barnes, waarna het beeld weer wordt teruggespoeld. Dit kunstje wordt nog een aantal keer herhaald met behulp van verschillende getuigen.

Het idee van verschillende 'vantage points' is leuk, maar acht is dan net weer iets te veel. Na vier keer wordt het kunstje aardig vervelend, maar dit wordt net op tijd gered door een aardige plotwending. Door de vele perspectieven krijgen de verschillende delen maar weinig aandacht, waardoor ze een beetje aan de oppervlakte blijven. Dat is jammer, want vooral de rollen van Sigourney Weaver als redacteur en Forest Whitaker als Amerikaanse toerist zijn erg interessant. Ook het trucje van het terugspoelen is na een paar keer niet bijzonder meer. Met als uitzondering de net genoemde verhaaltwist, is het verhaal redelijk voorspelbaar. Bovendien zijn de gebeurtenissen hier en daar tamelijk ongeloofwaardig en heeft Vantage Point een einde dat we van Hollywood gewend zijn. Ook het idee van verschillende verhaallijnen die samenkomen is niet nieuw. Zo heeft ondermeer regisseur Innaritu al meerdere mooie films gemaakt met dit gegeven: Amores Perros, 21 Grams en Babel.

Toch is de film niet zo slecht als nu misschien lijkt. Het verhaal op zich is leuk bedacht en hier en daar toch echt wel goed uitgevoerd. De film beschikt over een goede cast (vooral de rol van Forest Whitaker is, zoals we van hem gewend zijn, erg sterk) en de gebeurtenissen zijn mooi in beeld gebracht. Ook wordt door deze film eens te meer duidelijk welke rol de huidige technologie in ons leven speelt. Het is hier en daar misschien wat ongeloofwaardig, maar het idee kan beangstigend zijn.

Vantage Point is met zijn 90 minuten één van de kortere speelfilms van tegenwoordig, waardoor de drempel voor sommigen lager is om hem te gaan kijken. En als je met niet al te hoge verwachtingen naar de bioscoop gaat, zul je niet teleurgesteld worden.

Label: Sony Pictures Releasedatum: 10 april 2008 Kijkwijzer:
Waardering film: