CD: Rilo Kiley - Under The Blacklight

Rilo Kiley, met leadzangeres Jenny Lewis aan het roer, is al een hele poos te vinden in de Amerikaanse muziek scene. Nu ligt daar het vierde album Under The Blacklight. Terwijl de leden zich de afgelopen tijd afzonderlijk richtten op hun eigen projecten, bijvoorbeeld het soloalbum van Jenny, werkten zij ondertussen gezamenlijk aan deze vierde cd. Het resultaat mag er wezen. De bandleden lijken niet afgeleid te zijn door hun eigen activiteiten en toch in staat om samen iets heel moois neer te zetten. De bekende Fleetwood Macsound is ook op deze cd nog altijd herkenbaar, maar toch is er ook duidelijk sprake van een eigen geluid, en wel dat van Jenny Lewis. Haar stem is er eentje die enorm aanspreekt en ze weet dit ook heel erg goed over te brengen. Een plaat die, naarmate je hem vaker beluistert, steeds meer gaat bevallen.

Elk nummer op deze cd is ambachtelijk gemaakt en veelal van de schrijvershand van Jenny Lewis zelf. Een gave die ze met verve weet te benutten. Silver Lining heeft duidelijk potentie om een hit te worden. Wie weet wordt dit wel de tweede single die voortkomt uit dit album. Dreamworld doet het namelijk als eerste single behoorlijk goed; een erg goede keuze om deze uit te brengen. Een nummer dat er qua stijl wat uitspringt, of afwijkt zo je het wilt, is Dejalo. Het doet erg denken aan Gloria Estefans Miami Sound Machine. Toch, als je het een aantal malen hebt gehoord, is dit niet iets dat als negatief bestempeld hoeft te worden. Het is eigenlijk wel een leuke afwisseling. Titelgever aan de cd, Under The Blacklight, is gewoonweg een heerlijke song die je kunt blijven luisteren.

Jenny Lewis

Het geheel is gewoon heel consistent en er is eigenlijk niet één nummer dat echt onderdoet voor de andere. Dat is altijd knap, want een nummer maken dat beklijft is één, maar een hele cd die blijft hangen en vooral ook van begin tot eind aanspreekt is weer van een heel andere orde. Rilo Kiley is hier wel degelijk in geslaagd. Zelfs taboes als een relatie tussen een man en een (te jong) meisje gaat de band niet uit de weg. Het nummer 15 is met dit taboe als thema een erg pakkende song geworden, waarbij de tekst duidelijk het werk doet. Controversieel? Wellicht. Gedurfd? Best wel. Geslaagd? Zeker weten! Al met al een album waarvan ik niet anders kan zeggen dan 'KOPEN'. Het is méér dan een aanwinst voor je muziekcollectie.

Label Warner Bros Records Inc. Datum: 21 augustus 2007