Film: Planet Terror

Na Quentin Tarantino’s Death Proof is nu ook het tweede deel van Grindhouse te zien in de bioscoop. Het was eigenlijk de bedoeling dat de twee delen als één werden uitgebracht, maar dit plan werd in Europa vrij snel veranderd door de tegenvallende resultaten in Amerika. Of het zou aanslaan in Europa is te betwijfelen, maar het is toch jammer dat zo een opzet weer eens bruut wordt verstoord. Gelukkig zijn de beide delen ook los van elkaar de moeite waard en nu is het de beurt aan Robert Rodriguez’s Planet Terror om dit te laten zien.

Zombieinvasie
Een afgelegen legerbasis wordt hardhandig overgenomen door een groep militairen die een niet zo fijn virus hebben meegenomen uit hun diensttijd. Een virus dat ze alleen kunnen bestrijden door het chemisch goedje, dat op deze basis wordt bewaard en verantwoordelijk hiervoor is, te blijven inademen. Uiteraard worden er al snel meer mensen besmet met het virus en heeft het nabijgelegen dorp binnen korte tijd een hels probleem: een zombieinvasie. Gelukkig komt een grote groep overlevenden bij elkaar die samen zullen moeten werken om dit alles te overleven.

Bont Gezelschap
Het gezelschap van overlevenden is een bonte verzameling van aparte karakters die allemaal zo hun eigenaardigheden hebben.

Cherry: De Go-Go danser die haar been verliest en op het moment suprème een heus geweer als prothese mag gebruiken. Gespeeld door Rose McGowan ook in Death Proof te zien.
El Wray: De probleemmaker van het dorp met een wapenverbod die heel erg bedreven is in het gebruik van wapens en enige martial-arts bewegingen. Gespeeld door Freddy Rodriguez bekend van Harsh Times en nee geen familie van Robert Rodriguez.
Dr. Dakota Block: De dokter die het plaatselijke ziekenhuis, dat overspoeld wordt door geinfecteerden, ontvlucht vlak nadat haar moordzuchtige man haar beide handen heeft verdoofd. Erg handig als je de zombies van je af moet slaan en ook nog eens een kind moet beschermen. Gespeeld door Marley Shelton die ook in Sin City was te zien.
Sheriff Hague: De lokale sheriff die niet houdt van problemen en het dus niet zo heel erg heeft op El Wray, die zijn wapenverbod simpelweg negeert. Probeert leiding te brengen in het zooitje ongeregeld. Gespeeld door Michael Biehn de held uit films zoals Terminator en Aliens.
Sheriff Earl McGraw: De typische Texas sheriff die vaker wordt gebruikt door Tarantino en Rodriguez. Ook te zien in From Dusk Till Dawn, Kill Bill en Death Proof. Uiteraard gespeeld door Michael Parks.

Verder zul je nog veel meer aparte personages zien al dan niet gespeeld door bekende "acteurs" zoals Tarantino als "The Rapist", Bruce Willis als leider van de geinfecteerde militairen en Naveen Andrews uit Lost als een wapenhandelaar die het castreren van mensen als hobby heeft. Het lijkt me onnodig te zeggen dat je met zulke personages geen serieuze film kan verwachten en daar doet het dan gelukkig ook geen poging toe.

Robert Rodriguez leeft zich uit
Zoals je kan lezen is het verhaal nog dunner dan een bierviltje. Het standaarduitgangspunt van de zombiefilm is gebruikt door Rodriguez om zich eens compleet uit te leven met de arme ondoden die zich aan het eind van de film vooral zullen bezighouden met het zoeken van hun ledematen als ze nog eh... leven. Bij werkelijk elke zombie die geraakt wordt lijkt wel een hoofd, arm of been eraf te vliegen. Dit alles natuurlijk gepaard met liters bloed en andere ranzigheid dat het virus tot gevolg geeft. Uiteraard mogen de foute opmerkingen in zo een film ook niet ontbreken en daar wordt dan ook gretig gebruik van gemaakt.

Alhoewel Death Proof en Planet Terror dus voor één feature zijn gemaakt, zijn het toch twee vrij verschillende soorten films geworden. Waar Death Proof het meer moet hebben van de opbouw en Tarantino's dialogen bevat Planet Terror een stuk meer actie en leuke onzinnigheden die het eindresultaat boven zijn maatje doet uitstijgen.

Label: A-Film Releasedatum: 16 augustus 2007
Kijkwijzer: Waardering: