CD: Mumm-ra - These Things Move In Threes

Er lijkt haast geen einde te komen aan de golf van Engelse bandjes die het aan het vaste land ook graag willen maken. Mumm-ra uit Essex/Londen bestaat uit vijf jongemannen die op hun debuutplaat These Things Move In Threes poprock maken geheel in de traditie van bands als The Kooks, Arctic Monkeys, en recent nog The Pigeon Detectives. Of het leuk is? Jazeker. Maar of het ook nog spannend is na al die voorgangers?

Nail Buckler, bassist, back-up zanger en oprichter van de band, zag het licht in 1985. Het duurde nog 14 jaar voordat hij en vier andere doodverveelde knapen uit de buurt muziek ging maken. Er was immers weinig anders te doen in het kleine Bexhill-on-Sea. En zoals het elke rijzende band betaamd, groeide ook Mumm-Ra zo hard dat ze binnen enkele jaren te groot waren voor het dorp. Ze vertrokken richting de grote stad. Londen werd de nieuwe thuisbasis en al snel scoorde de band goed in het clubcircuit. Begin dit jaar werden ze door NME naast The Automatic, The Horrors en The View genoemd als "guaranteed to soundtrack" in 2007. Hun opvallende bandnaam hebben ze van de grote slechterik van de tekenfilmserie Thundercats overgenomen. Het klinkt in ieder geval een stuk origineler dan de stroom aan 'The' bandjes.

De single "She's Got You High" is al enige tijd uit in Nederland en wordt al grif gedraaid tussen de middag door Rob Stenders. En gelijk heeft hij; het is een ontzettend catchy liedje waarbij het zware accent van de zanger een vrolijke noot aan het liedje geeft. "She's Got You High" heeft de hitpotentie van een "Ooh-la" (The Kooks) en het meezinggehalte van "Monster" (The Automatic). Dit zou het nummer terecht een regelrechte hit moeten maken, maar daar is niemand tegenwoordig meer zeker van.

These Things Move In Threes kent een hoop goede songs. Vrijwel allemaal uptempo, sterk geproduceerde en uitgebalanceerde songs. Liedjes als "Sick Deal", "These Things Move In Threes" en "Song B" zitten goed in elkaar. Het kalmere "Light Up This Room" komt als een aangename rustige verrassing op de plaat. Het valt nu goed te horen hoe zeer de band ook geluisterd heeft naar bands als The Beach Boys, The Kinks en Genesis. Melodisch is het een sterk nummer en weet het een bepaald gevoel van ruimte te creëren. De overgang naar het volgende nummer "Starlight" verloopt verbazingwekkend subtiel. Over de tracklisting is duidelijk goed nagedacht. Het verloopt allemaal heel soepel, zonder dat je het gevoel hebt naar een herhaling van het vorige nummer te luisteren. De overige songs, zoals het donkere "This Is Easy", "What Would Steve Do?" en het haast symfonische, zeven-en-een-halve-minuut durende "Down Down Down" dragen allemaal op hun eigen manier bij aan een plaat die geen seconde te lang of te kort duurt.

Mumm-ra levert het bewijs dat je eigenlijk niet al die Engelse bandjes over één kam kunt scheren. Zo nu en dan springt er eentje uit die je aangenaam kan verrassen. These Things Move In Threes is zo'n plaat van een dergelijke band. En nu met z'n allen: "She's got you high and you don't even know it".

Label: Columbia (Sony BMG) Releasedatum: 29 mei 2007