DVD: Tori Amos - Welcome to sunny Florida

Tori Amos wordt als Myra Ellen Amos geboren in 1963 in Newton maar groeit op in Washington waar haar vader dominee is. Als driejarig meisje schrijft ze haar eerste liedjes en leert ze op de piano tokkelen. Tori is amper 5 als ze al een muziekopleiding tot concertpianiste krijgt. Als ze elf wordt, heeft ze er genoeg van en twee jaar later start ze haar professionele carrière met optredens in bars in Washington. Als Ellen Amos brengt ze in 1980 haar eerste single "Baltimore/Walking with you" uit.

Als ze 21 is verlaat Amos het ouderlijk huis, trekt naar L.A. en neemt er de hardrockplaat "Y kant Tori read ?" op. Het wordt een gigantische flop en de 7 volgende jaren blijft het heel stil rond de zangeres.

In 1991 wordt ze opgemerkt in Londen en wordt haar prompt een nieuw platencontract aangeboden. Haar EP "Me and a gun", het verhaal van een verkrachting, verschijnt en later is er haar cd "Little earthquakes" die emotionele, persoonlijke liedjes bevat. In haar liedjes vertelt ze complexloos over haar leven. De kritieken zijn lovend en de plaat verkoopt goed in de States en in Engeland.

In 1992 verschijnt haar "Crucify"-EP met 3 covers van Nirvana, de Rolling Stones en Led Zeppelin. In 1994 breekt ze ook door in de hitlijsten met "Cornflake girl" uit het goed ontvangen "Under the pink". Van de cd worden meer dan één miljoen exemplaren verkocht. In dat jaar neemt ze ook een duet op met Tom Jones en met Michael Stipe en levert ze een muzikale bijdrage aan de film "Higher learning". Ook draagt ze haar steentje bij aan de tribute cd’s van Leonard Cohen en Led Zeppelin.

In 1996 komt haar derde cd "Boys for Pele" uit. Het nummer "Professional widow" wordt onder handen genomen door dj Armand Van Helden en belandt in de hitlijsten. In hetzelfde jaar richt ze haar eigen platenlabel Igloo op en is zij mede initiatiefneemster van het Amerikaanse Rape, Abuse & Incest National Network.

In 1998 verschijnt "From the choirgirl hotel" en een jaar later brengt ze haar "To Venus and back" uit, een dubbelcd met nieuwe en oude liedjes. Op 5 september 2000 bevalt Tori Amos van een dochtertje. De cd "Strange Little Girls", die in 2001 wordt uitgebracht, is een album met covers van onder andere Depeche Mode en Neil Young.

Haar meest recente album "Scarlet's Walk" (2002) is een sonische roman die het verhaal vertelt van Scarlets reis door Amerika. Scarlet is Tori Amos: "Scarlet loopt in mijn schoenen. Je kunt zeggen dat haar karakter op mij is gebaseerd. Of misschien is zij op mij gebaseerd."