Boek Review: Harry Potter (deel 5)

Niet leuk om te lezen?

De vele onduidelijkheden en soms wel erg veel vervelende gebeurtenissen achter elkaar (soms vraag je je echt af; wat kan er nu nog meer misgaan?), maken het boek in het begin iets minder lekker om te lezen dan de eerdere delen. Maaaaar, uiteindelijk beloont Rowling haar lezers volop voor hun doorzettingsvermogen. Want, laat er geen misverstand over bestaan: somber, donker, volwassener, wat dan ook; deel 5 uit deze serie leest zoals gebruikelijk als een trein. Het verhaal is zeer onderhoudend, er zit de nodige (volwassener en daardoor beter te pruimen) humor in, de omschrijvingen zijn perfect, de personages worden goed uitgediept, aan het einde van ieder hoofdstuk zit een cliffhanger, waardoor je weer het volgende ingezogen wordt, en zoals gebruikelijk bij de Harry Potters, zijn de laatste 100 bladzijden zo extreem spannend dat je het boek met geen mogelijkheid weg kan leggen en het boek in één ruk uitleest. Het einde laat duidelijk een aantal kwesties open liggen, maar dat maakt je alleen maar hongeriger naar deel 6.

Maakt Harry Potter de hype waar?

Wat vinden we er nu van? Voor mij, als volwassen lezer, maakt het boek de hype absoluut waar. Het boek zit gewoon goed in elkaar, de verhaallijnen kloppen, er wordt meer uitgediept, ik word als lezer meer uitgedaagd dan tot nu toe, het boek is spannend, grappig en buitengewoon verslavend.
Potentieel minpuntje is dat ik me afvraag of dit boek voor de oorspronkelijke Potter lezers, namelijk jonge kinderen nog wel interessant is. De gebeurtenissen zijn best zwaar, het verhaal soms moeilijk en de personages complex. Maar goed, misschien gebeurt met dit boek wat ook met een gemiddelde Disney film gebeurt: kinderen halen er gewoon uit wat zij leuk vinden en zien de rest niet, terwijl volwassenen op hun eigen niveau kijken.

Samengevat: een absolute aanrader, voor alle Potter fans, en wat mij betreft ook voor de niet Potter-fans (voor zover die er zijn). Voor deze laatste groep is dit deel een reden om alsnog snel deel 1 t/m 4 te gaan lezen (want het is echt niet meer mogelijk om dit boek te snappen zonder de eerdere delen) en zich zo bij de rest van de planeet te voegen.

Harry Potter and the Order of the Phoenix krijgt van mij een dikke 9.

Titel: Harry Potter and the Order of the Phoenix
ISBN: 0-7475-5100-6