Op dinsdag 20 juni 2006 @ 12:49 schreef UncleSam het volgende: Dan krijg je dus iets als in Amerika dus? Dacht het niet foto
Inderdaad, zo'n koelbloedige killer die de jury inpakt met een sentimenteel verhaaltje, en de volgende dag weer vrij rondloopt... fotofoto. Achtelijk systeem.
Op dinsdag 20 juni 2006 @ 13:25 schreef slindenau het volgende:
[..]
Inderdaad, zo'n koelbloedige killer die de jury inpakt met een sentimenteel verhaaltje, en de volgende dag weer vrij rondloopt... fotofoto. Achtelijk systeem.
Ik denk dat eerder het tegenovergestelde gebeurt. Een jury die zich makkelijk door een aanklager laat overtuigen in de gedachte "waar rook is, is vuur"
Overigens ben ik niet uitgesproken voor of tegen juryrechtspraak of andere vormen van het betrekken van leken bij de rechtspraak. Zowel voor als tegen valt het een en ander te zeggen en geen enkel systeem is in alle opzichten superieur aan alle andere systemen.
Alsof de rechters van tegenwoordig geen leken zijn.. Soms worden er echt compleet belachelijke vonnisen uitgesproken, imo omdat de rechters/etc geen idee hebben waar ze het over hebben..
Ik heb liever helemaal geen leken maar mensen met verstand van zaken
Ik heb liever dat mensen die ervoor geleerd hebben dit werk doen, zij weten waarover het gaat. Nadat ze meester in de rechten zijn moeten ze nog 6 jaar studeren om rechter te kunnen worden, mensen die dat niet kunnen of willen kunnen ander werk doen.
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
Op dinsdag 20 juni 2006 @ 13:25 schreef slindenau het volgende:
[..]
Inderdaad, zo'n koelbloedige killer die de jury inpakt met een sentimenteel verhaaltje, en de volgende dag weer vrij rondloopt... fotofoto. Achtelijk systeem.
AchteRlijk... foto is idd niet zo n goed iedee, doe gewoon professionele jury, die er iets van af weet.
Die rechters hebben echt niet voor niets zo'n opleiding gehad. En voor grote zaken moet je volgens mij echt wel de nodige ervaring hebben. Tsja, er zijn ook andere manieren om te zeggen dat je geen vertrouwen in de professionaliteit van rechters hebt... foto
Meepraten mag van mij altijd, maar hell no dat mensen die er in totaliteit geen enkel verstand van hebben een vinger in de pap krijgen. Van mijn vriendenkring kijkt negen van de tien me raar aan als ik zeg dat 't OM 'n zaak voor de strafrechter brengt en niet het slachtoffer. Maar als iemand mij geslagen heeft, dan klaag ik hem toch aan? Nope, doe maar aangifte en ga met je duimen draaien. Een civiele procedure daargelaten natuurlijk :p
Op dinsdag 20 juni 2006 @ 22:04 schreef DRIX het volgende: laat ze zich met belangrijkere dingen bezighouden dan met deze belachelijke voorstellen komen. Net als al gezegt is dit wil het volk niet.
Onzin argument, 'het volk' wil ook geen belastingen betalen, dus moeten we dan ook maar de belastingen afschaffen?
Alsjeblieft niet zeg. foto Heerlijk, dan kunnen vanaf nu de gevoelens van mensen beslissend zijn voor de uitspraak. "Maar het was altijd zo'n net meisje..." "Volgens mij is 'ie gewoon schuldig, kijk dan naar 'm."
Er worden niet voor niets mensen opgeleid voor de rechtspraak.
Er worden altijd leken bij betrokken... Je hebt niet voor niks getuigeverklaringen en experts buiten de rechtspraak om, die worden opgeroepen. Maar de afweging hiertussen is uitsluitend aan rechters voorbehouden.
De meeste mensen kunnen niet oordelen of het nu voor of tegen is.
Je moet meters dikke rechterlijke boeken hebben gelezen en objectieve rechterlijke ervaring hebben. Vooralsnog geef ik gezien de vele positieve 'leek'rechtssystemen in Europa en daarbuiten het leken recht het voordeel van de twijfel en ben niet tegen omdat ik niet weet wat het is, een soort van koudwatervrees en angst voor het onbekende.
Op dinsdag 20 juni 2006 @ 16:22 schreef Robin__ het volgende: Alsof de rechters van tegenwoordig geen leken zijn.. Soms worden er echt compleet belachelijke vonnisen uitgesproken, imo omdat de rechters/etc geen idee hebben waar ze het over hebben..
Precies een reactie waarom ik nee tegen leken zeg. Een rechter is ongeveer 10 jaar bezig om rechter te worden. Dat is even wat anders dan met 1,5 jaar stratenmaker zijn (no offence). Als je na 10 jaar nog niet weet waar het over gaat, wordt je ook geen rechter.
Dat de wet op sommige punten krom is (lage straffen o.a.) wil niet zeggen dat de rechter een leek is. Hij houdt zich puur aan de wet.
Op vrijdag 23 juni 2006 @ 09:52 schreef Dwaashaas het volgende:
[..]
Precies een reactie waarom ik nee tegen leken zeg. Een rechter is ongeveer 10 jaar bezig om rechter te worden. Dat is even wat anders dan met 1,5 jaar stratenmaker zijn (no offence). Als je na 10 jaar nog niet weet waar het over gaat, wordt je ook geen rechter.
Dat de wet op sommige punten krom is (lage straffen o.a.) wil niet zeggen dat de rechter een leek is. Hij houdt zich puur aan de wet.
Ik doelde op onderandere digitale misdrijven.. daar lijkt men, ook de politiek trouwens, soms echt geen hol van te snappen en komen dan op een, imo, veel te hoge of veel te lage straf uit.
Op vrijdag 23 juni 2006 @ 09:52 schreef Dwaashaas het volgende:
[..]
Precies een reactie waarom ik nee tegen leken zeg. Een rechter is ongeveer 10 jaar bezig om rechter te worden. Dat is even wat anders dan met 1,5 jaar stratenmaker zijn (no offence). Als je na 10 jaar nog niet weet waar het over gaat, wordt je ook geen rechter.
Dat de wet op sommige punten krom is (lage straffen o.a.) wil niet zeggen dat de rechter een leek is. Hij houdt zich puur aan de wet.
Helemaal mee eens!
Bij internetzaken worden experts ingehuurd als getuige. Overigens krijgen rechters inderdaad lange training en een soort test waarbij hun kundigheid moet blijken. Daar slaag je echt niet zomaar voor...
Ben trouwens wel verbaasd dat zo veel mensen op fok het ook niet met lekenrechtskraak eens zijn!
Als je het mij vraagt is dit een heel erg enge vorm van een manier waarop de politiek zich populairder wil maken bij het (laagopgeleide) volk!!!
Verhalen van films worden telkens oppervlakkiger, maar de uitwerking gedetailleerder. Mja, sorry, wist even niets beters neer te gooien in m'n signature :+
Reageer zelf
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt
kun je gratis een FOK!account aanmaken
Dacht het niet foto
Achtelijk systeem.
Overigens ben ik niet uitgesproken voor of tegen juryrechtspraak of andere vormen van het betrekken van leken bij de rechtspraak. Zowel voor als tegen valt het een en ander te zeggen en geen enkel systeem is in alle opzichten superieur aan alle andere systemen.
Ik heb liever helemaal geen leken maar mensen met verstand van zaken
wet is toch geen doel op zich laatstaan kennis daarvan.
dingen als goed en waarheid...
met zn allen afgesproken die opzich zou iedereen daar per keer net zogoed weer over kunnen oordelen.
ik zie het probleem niet als alle mensen elkaar beoordelen want dat doen we toch al.
iGEM
Er worden niet voor niets mensen opgeleid voor de rechtspraak.
zegt het woord "leken" niet al genoeg?
Je moet meters dikke rechterlijke boeken hebben gelezen en objectieve rechterlijke ervaring hebben.
Vooralsnog geef ik gezien de vele positieve 'leek'rechtssystemen in Europa en daarbuiten het leken recht het voordeel van de twijfel en ben niet tegen omdat ik niet weet wat het is, een soort van koudwatervrees en angst voor het onbekende.
Dat de wet op sommige punten krom is (lage straffen o.a.) wil niet zeggen dat de rechter een leek is. Hij houdt zich puur aan de wet.
Bij internetzaken worden experts ingehuurd als getuige. Overigens krijgen rechters inderdaad lange training en een soort test waarbij hun kundigheid moet blijken. Daar slaag je echt niet zomaar voor...
Ben trouwens wel verbaasd dat zo veel mensen op fok het ook niet met lekenrechtskraak eens zijn!
Als je het mij vraagt is dit een heel erg enge vorm van een manier waarop de politiek zich populairder wil maken bij het (laagopgeleide) volk!!!
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken