Waarom geschenken op Marktplaats belanden
Het ontvangen van een cadeau roept vaak positieve emoties op, maar niet elk geschenk wordt met open armen ontvangen. Van kerstpakketten die direct op Marktplaats belanden tot promotieartikelen die onopgemerkt blijven liggen of zelfs direct in de prullenbak terechtkomen: het succes van een cadeau is allesbehalve gegarandeerd. Wat maakt een cadeau waardevol? En waarom slaan sommige geschenken de plank volledig mis terwijl anderen een blijvende indruk achterlaten?
Ontevreden met kerstpakket
De feestdagen zijn voorbij en Marktplaats stroomt vol met gekregen geschenken. Het lijkt er dus op dat medewerkers een zakcentje willen verdienen aan kerstpakketten of geschenken waarover ze niet tevreden zijn. Volgens het artikel op Nu.nl zijn veelvoorkomende spullen Stoov-kussens, Rains-tassen en ‘LEGO’ van Coolblue. Ook klassieke kerstpakketten vol etenswaren en drinken lijken veelvuldig via Marktplaats te worden verkocht en gekocht. Maar er worden ook steeds meer acties georganiseerd voor het doneren van een kerstpakket aan een goed doel, zoals de actie hier op Fok.nl.
Het principe van wederkerigheid
Psychologen noemen het principe van wederkerigheid als een belangrijke reden waarom cadeaus een emotionele impact hebben. Volgens dit principe voelen mensen zich verplicht om iets terug te doen wanneer ze iets ontvangen. En dat niet alleen, het roept emoties op van blijdschap en dankbaarheid. Het versterkt de band tussen de gever en de ontvanger. Maar wat als je helemaal niet tevreden bent over het cadeau? Dan kan dat omslaan tot teleurstelling of zelfs irritatie.
Gepersonaliseerde geschenken werken
Hoe zorg je ervoor dat je de plank niet misslaat met een geschenk of promotieartikel? Pinkcube, leverancier van relatiegeschenken en branded gifts, gelooft in de kracht van personalisatie:
"Wanneer een cadeau écht is afgestemd op de interesses en de voorkeuren van de ontvanger, voelt het meer als een attent gebaar en minder als een verplichting. Denk ook aan het bedrukken van producten met de naam van de ontvanger, zoals een trolley of koffie-beker-to-go. Dit maakt het verschil tussen ‘zomaar een cadeau’ en iets dat echt bijblijft."
Gratis, maar toch waardevol
Zelfs bij gratis cadeaus speelt perceptie een grote rol. Het ‘zero price effect’ beschrijft hoe mensen de waarde van gratis items vaak hoger inschatten dan de daadwerkelijke kosten. Dit principe werkt alleen als het product aansluit bij de verwachtingen. Een nutteloos of onpersoonlijk item kan negatief opgepakt worden, wat het verkeerde effect bereikt.
Delen en vergelijken
Je ziet steeds meer unboxing video’s en gedeelde cadeaus op socialmedia verschijnen. En dat geldt niet alleen voor cadeaus die goed ontvangen worden, maar ook voor cadeaus die de plank misslaan. En dat kan zelfs schadelijk zijn voor de reputatie van de gever. Een extra reden om goed na te denken bij cadeaus, in welke vorm dan ook.
Of het nu gaat om een promotiegeschenk of een blijk van waardering voor werknemers: zorg ervoor dat jouw cadeau niet op Marktplaats of in de prullenbak belandt. Luister naar de behoeften van de ontvanger, kijk of er mogelijkheden zijn voor het personaliseren van je cadeau en voorkom teleurstellingen.