Trailers kijken: de bioscoopreleases van week 10

Veel lokale producties deze week, met films uit Nederland en België. Daarnaast: films uit Denemarken, de Verenigde Staten en Japan. Hollywood is daarmee voor de verandering eens enorm ondervertegenwoordigd. Waarmee ga jij dat memoreren, dit weekend?

Wicked Little Letters

Dear Edith, you foxy ass old whore… Het Britse badplaatsje Littlehampton wordt opgeschrikt door mysterieuze, obscene handgeschreven brieven die in steeds grotere getale en bij steeds meer dorpsbewoners op de mat vallen. De verdenkingen gaan gelijk richting de vrijgevochten en enigszins grofgebekte Rose die hierdoor de voogdij over haar dochtertje dreigt kwijt te raken. Dan sluit een aantal vrouwen uit het dorp de handen ineen om de waarheid boven tafel te krijgen. Wicked Little Letters is een even hilarisch als eerlijk verslag over vrouwen die veroordeeld worden vanwege afwijkend gedrag, maar blijven vechten voor gerechtigheid in het rechtssysteem dat hen volledig uitsluit.

Holly

In Holly werpt de Belgische filmmaker Fien Troch (Home, Kid) opnieuw een blik op de ongrijpbare wereld waarin jongeren (ongewild) terecht komen. Troch levert een indringende speelfilm af met een indrukwekkende hoofdrol van Cathalina Geeraerts. Nadat Holly, een 15-jarig meisje, een dodelijke schoolbrand voorspeld lijkt te hebben, zijn alle ogen op haar gericht. Lerares Anna is geïntrigeerd door het vreemde voorgevoel van Holly en nodigt haar uit om vrijwilligerswerk te doen in de rouwende gemeenschap. Overal waar ze komt geeft Holly rust, warmte en hoop. Maar al snel verliest ze de grip op haar eigen leven en wordt er steeds meer van haar verwacht. 

The Promised Land

1755, Denemarken. Kapitein Ludvig Kahlen heeft zichzelf als doel gesteld de ongetemde Deense heide leefbaar te maken om in naam van koning Frederik V een kolonie te bouwen. In ruil hiervoor verwacht hij een koninklijke titel met bijbehorende eer en rijkdom. Kahlen heeft er echter al snel een vijand bij. Volgens de meedogenloze landeigenaar Frederik de Schinkel is het stuk grond namelijk al in zijn bezit. Wanneer De Schinkel ontdekt dat twee van zijn arbeiders zijn ontsnapt om zich bij Kahlen aan te sluiten, zweert hij wraak. Kahlen laat zich niet intimideren en gaat de strijd aan, waarbij hij zowel zijn eigen leven als dat van zijn opkomende gemeenschap op het spel zet.

Imaginary

Wanneer Jessica terug verhuist naar haar ouderlijk huis, vindt haar stiefdochter Alice een teddybeer in de kelder waar ze een hechte band mee opbouwt. De spelletjes die ze met Chauncey de beer speelt beginnen onschuldig, maar nemen al snel een sinistere wending. Terwijl het gedrag van Alice steeds zorgwekkender wordt, ontdekt Jessica dat Chauncey meer is dan een denkbeeldig vriendje in de vorm van een onschuldige teddybeer. Chauncey is niet denkbeeldig en hij is niet je vriend!

Future Me

In hoeverre is het mogelijk om een vrij mens te worden, ondanks het verhaal dat je met je meedraagt? In Future Me stelt filmmaker Vincent Boy Kars zichzelf centraal en onderzoekt hij - door middel van therapie, psychodrama en zijn cinematografische verbeelding - hoe hij is geworden tot de persoon die hij nu is, en wie hij wil zijn in de toekomst.

Alreadymade

Was het marketing, mystificatie of misogynie waardoor het kunstwerk Fountain zo beroemd werd? Wat begon als een zoekgeraakt object van een anonieme maker, werd uiteindelijk het meest invloedrijke kunstwerk van de 20e eeuw. Speculaties over een vrouwelijke auteur komen en gaan. Maar wie is zij? Wat is echt, en wat is waar, in dit geval? De twijfels over de oorsprong van dit 'readymade' kunstwerk lopen parallel met de waarde van de talloze kopieën die zich in de depots van musea voor moderne kunst bevinden. Kan de ontdekking van één enkele brief dit alles veranderen in de toeschrijving aan een vrouw die haar tijd ver vooruit was? In Alreadymade worden originaliteit, auteurschap en identiteit ter discussie gesteld, net als Fountain (1917) dat een eeuw geleden deed, alleen nu met behulp van hedendaagse techniek. 

Almanak - Vrouwen om van te Houden

Almanak, Vrouwen om van te houden is een boeiende collectie van vier korte films die diep ingaan op de veelzijdige ervaringen van vrouwen vanuit hun verschillende achtergronden en omstandigheden. In Last Bus vecht een aantal vrouwen voor hun leven. Gevangen in een bus tijdens een militaire staatsgreep in Zuid-Amerika, worden de gegijzelden gedwongen om hun innerlijke demonen onder ogen te zien terwijl ze worstelen met angst, wanhoop en tegenstrijdige ideologieën. In Burdenontmoeten we twee vrouwen die vanuit het Oostblok naar Nederland zijn gekomen. Terwijl de één alles doet voor haar carrière en bang is zich te binden in een relatie, leidt de ander een huiselijk maar - door de taalbarrière - geïsoleerd bestaan. Als de oorlog begint, komen de vrouwen nader tot elkaar. In Vogels weet alleenstaande moeder Nina zich niet goed meer te verhouden tot haar volwassen wordende dochter Simone. The Knock on the Door gaat over twee vrouwen die samen een gezin willen beginnen. Dit brengt bij één van hen onverwachte emoties naar boven die te maken hebben met ervaringen uit haar verleden.

City Hunter the Movie: Angel Dust

Ryo Saeba runt samen met zijn partner Kaori Makimura een privédetectivebureau genaamd “City Hunter”. Deze keer heeft City Hunter een nieuwe missie aangenomen om het mysterie op te lossen rond een uitvinding van het biotechbedrijf Angel Dust. Dit bedrijf verandert mensen door middel van nanomachines in super soldaten.

Buenas Chicas

Billie (Susan Radder) is een superambitieuze junior advocaat met het hart op de tong. Maar nadat ze een belangrijke zaak heeft verpest, dreigt ze te worden ontslagen. Om dit te voorkomen gaat ze met haar beste vriendinnen Allegra (Noël van Kleef) en Coosje (Britt Scholte) op wijnreis naar het zonnige Spanje. Billie’s werkelijke doel? Haar baan behouden door de Spaans-Nederlandse wijnboer Bruno (Juvat Westendorp) te overtuigen om zijn wijngaard op te geven en zijn grond te verkopen aan Billie’s cliënten die daar een golfresort willen bouwen. Eenmaal in Spanje loopt echter niets zoals het moet en tot overmaat van ramp staat Billie’s collega en ex-geliefde Rogier (Thijs Boermans) ook nog onverwachts op de stoep.