Vermeende kaping Schiphol 2019 blijkt menselijke fout
In het onderzoek naar het incident op Schiphol op 6 november 2019 zijn geen strafbare feiten geconstateerd. De Koninklijke Marechaussee (KMar) heeft onder leiding van het Openbaar Ministerie Noord-Holland (OM) onderzoek gedaan naar de vermeende kaping. Na beoordeling van het dossier door de luchtvaartofficier van justitie concludeert het OM dat geen sprake is van strafbare feiten, maar van een menselijke fout.
Melding
Op 6 november 2019 rond 18.30 uur ontvangt de luchtverkeersleiding een code voor kaping/gijzeling vanuit een toestel van AirEurope op Schiphol. Het toestel staat op dat moment bij de gate waar zojuist het boarden is gestart. Hoewel de bemanning gewoon aan boord is en er geen afwijkend gedrag in en om het vliegtuig zichtbaar is, wordt besloten te handelen volgens de processen die in werking treden bij een (vermeende) kaping of gijzeling.
Code kaping/gijzeling
Tijdens het boarden leggen de gezagvoerder en zijn copiloot in de cockpit de noodprocedures uit aan twee crewleden. Gedurende het geven van die uitleg staat de transponder nog aan (een elektronisch apparaat dat een melding uitzendt als antwoord op een ontvangen boodschap), zonder dat de piloot en copiloot zich daarvan bewust zijn. Normaliter wordt deze transponder na de landing op stand-by gezet, iets dat nu abusievelijk niet is gedaan. Terwijl de piloten bij wijze van oefening de echte code voor kaping/gijzeling intoetsen, wordt hiervan een officieel signaal verstuurd.
De piloten merken op dat het boarden is gestopt en zien politieauto’s bij het vliegtuig, maar weten naar eigen zeggen op dat moment niet wat er aan de hand is. De gezagvoerder verlaat na enige tijd de cockpit om polshoogte te nemen. Daar wordt hij aangesproken door een opsporingsambtenaar, die veiligheidshalve verificatievragen aan de piloot stelt en hem daarna de situatie uitlegt. Pas dan dringt het tot de gezagvoerder door dat de alarmerende situatie is ontstaan als gevolg van de veiligheidsinstructies in de cockpit waarbij hij de code voor kaping/gijzeling heeft ingevoerd.
Menselijke fout
De Koninklijke Marechaussee en de luchtvaartpolitie hebben onderzoek gedaan naar de precieze toedracht van het incident. Uit dit onderzoek is gebleken dat sprake is geweest van een menselijke vergissing. Er zijn geen strafbare feiten of gedragingen geconstateerd; er zal dus ook geen strafvervolging plaatsvinden. Dat het onderzoek een jaar heeft geduurd is verklaarbaar door de mate van zorgvuldigheid die in acht is genomen, alsmede door het horen van betrokkenen en getuigen, waarvan de meesten zich buiten Nederland bevonden. Covid19 heeft het proces voorts bemoeilijkt, waardoor er al met al enige tijd overheen is gegaan.
Nepnieuws
Ten tijde van het incident is via sociale mediakanalen veel nepnieuws gedeeld. Terwijl de situatie op Schiphol ontspannen en rustig was, circuleerden op twitter geruchten dat sprake was van paniek aan boord van het vliegtuig; dat het cabinepersoneel werd bedreigd met een mes; dat er drie mannen met messen zouden rondlopen; en dat mensen niet naar Schiphol moesten komen. Deze berichten zijn weliswaar snel ontkracht vanuit o.a. de kanalen van KMar en Schiphol, maar het effect van het verspreiden van dergelijk nepnieuws is zeer kwalijk. Familieleden van de passagiers en bemanning hebben zich daardoor enige tijd onnodig veel zorgen gemaakt. Ook had het z’n weerslag op de betrokken overheidsinstanties, die er ongewild een extra taak bij kregen met het ontzenuwen van het nepnieuws.
Gezien de grote maatschappelijke gevolgen van die valse berichten (te meten aan de hoeveelheid shares en retweets), denk ik dan ook dat er strengen straffen moeten komen om in de toekomst herhaling te voorkomen.
Bijvoorbeeld een bijdrage aan de Nederlandse staat, schadevergoeding voor de onnodige zorgen van de direkt-betrokkenen, en een tijdelijk verbod op het gebruik van internet.
Als ze dan nu WEL zo'n bericht ontvangen, kunnen ze dan niet gedacht hebben "hey, dat kan helemaal niet"?
Bv eerst even bij de piloot navragen of hij de transponder vergeten uit te zetten is, ofzo...
† Ryan Dunn (June 11, 1977 – June 20, 2011)
It's funny. All you have to do is say something nobody understands and they'll do practically anything you want them to.
VIVA LA ASSANGE¡
Maar goed, hier koos men voor 'het zekere voor het onzekere nemen'.
Prima dat ze zo gereageerd hebben, ik zeg alleen dat ik wat meer voorafgaande checks had verwacht.
Beetje hetzelfde als een vrouw in paniek naar 112 belt dat haar partner gewelddadig is en dan terugbellen om te vragen of het wel klopt.
C. Sagan
(net als die code via de transponder verzenden)
Je bekijkt het nu achteraf en denkt het vervolgens beter te weten, met de kennis die je nu hebt. Probeer je voor te stellen dat je op Schiphol werkt als Marechaussee en er gaan alarmbellen voor een kaping af. Dan doe je waarvoor je getraind bent en ga je eropaf alsof er een kaping aan de gang is.
Of probeer je het zo voor te stellen, als er een brandalarm afgaat in het gebouw waar je werkt, ga je dan eerst onderzoeken of er ergens inderdaad brand is of ga je naar buiten?
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
yea right.. als het budget maar opgaat he guys, anders word het budget minder
https://www.youtube.com/watch?v=o-YBDTqX_ZU
C. Sagan
Decennia geleden:
Sussie en haar vent varen op een zeiljacht in de middle of nowhere ergens op de Stille Oceaan. Laten zij iets vallen op de knop van het GPS noodkastje ; mwoh, dat ding is toch al eeuwen kapot denken zij.
Komt er toch na een uurtje of zo een snelle boot van de U.S. Coast Guard langszij varen met de vraag of er iets mis is
Nee hoor, sorry
Is niet erg, krijgen zij als antwoord. Dit was weer een mooie oefening voor ons
Lijkt me een chill baantje, rechercheur.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken