Nederlander wil na corona meer met eigen vervoer reizen
Een fors deel van de Nederlanders (36%) geeft aan na de coronacrisis vaker met een eigen vervoermiddel te willen reizen. Dat blijkt uit onderzoek van de ANWB naar vervoersgedrag in corona-tijd. Nederlanders willen vaker de fiets of de e-bike gaan gebruiken (27%), de auto nemen (17%), of de motor of bromfiets pakken. De belangrijkste aanleiding om dat te doen is om drukte in het openbaar vervoer te mijden waar 30% van de reizigers minder mee wil reizen.
Het gebruik van de trein, bus, metro en tram zijn het sterkst afgenomen door de coronacrisis. Als men de deur uitgaat is dit voornamelijk voor boodschappen of als ontspanning en in mindere mate voor werk. ‘Met de fiets ben je in de buitenlucht en zit je niet met veel mensen in één ruimte. Er is minder kans om ziek te worden’, zegt één van de ondervraagden.
De ANWB staat positief tegenover de ontwikkeling dat mensen van plan zijn meer te fietsen of te lopen. Daarbij vindt de ANWB dat er meer aandacht en ruimte moet komen voor andere duurzame vormen van individueel vervoer, zoals bijvoorbeeld de e-step. Om te voorkomen dat het autogebruik verder stijgt, pleit de ANWB voor snelle invoering dan wel legalisering van kleine elektrische voertuigen zodat de consument meer keuze heeft. Nederland loopt daarin achter ten opzichte van andere landen.
Door naast het fietsen en lopen in te zetten op kleine elektrische voertuigen als alternatief voor de auto wordt een bijdrage geleverd aan de ambities op het gebied van duurzaamheid en het verbeteren van verkeersveiligheid. In dit kader vraagt de ANWB ook nogmaals aandacht voor een goede plek op de weg voor de speed pedelec (snelle e-bike). Dit vervoermiddel kan een aantrekkelijk alternatief zijn voor de auto, maar dan moet deze wel worden toegelaten op het fietspad.
Ook vervoermiddelen zoals de e-step, zullen gebruikt worden op het fietspad. De fietspaden zijn in veel steden tijdens de spits al erg druk. Snelheidsverschillen en bredere voertuigen zorgen voor conflicten. De capaciteit van het fietsnetwerk moet wegens grote drukte toch al worden uitgebreid. Dit vereist ingrijpende veranderingen bij de inrichting van straten en openbare ruimte. Hiervoor heeft de ANWB een ontwerpmethodiek ontwikkeld (Verkeer in de Stad). Daarbij kunnen op basis van massa en snelheid voertuigcategorieën worden gedefinieerd die een eigen plek in de openbare ruimte krijgen.