Kades en bruggen Amsterdam ernstig verwaarloosd
Historicus Jaap Evert Abrahamse is geschrokken van de staat van de kades en bruggen in Amsterdam. "Ik vind het verbazingwekkend dat in deze tijd, die ook wel de derde of vierde Gouden Eeuw wordt genoemd, de meest basale infrastructuur niet op orde is." Hij reageert daarmee op het onderzoek van AT5 waarin een verontrustend beeld naar voren komt over de staat van de stad.
De kades en bruggen zijn hét hoofdpijndossier op het stadhuis. Amsterdammers zullen nog zeker twintig jaar rekening moeten houden met werkzaamheden in de stad aan de essentiële infrastructuur. Dat voorspelt verkeersdeskundige Walther Ploos van Amstel. "Ik ben geweldig geschrokken van de resultaten van het onderzoek."
De infrastructuur in de stad is jarenlang zo ernstig verwaarloosd dat vele tientallen kilometers kade en een groot deel van 850 verkeersbruggen vervangen moeten worden. Abrahamse begrijpt wel waarom de politiek het heel lang voor zich uit heeft geschoven. "Onderhoud is misschien niet zo interessant voor bestuurders, omdat je het gewoon moet doen en er is niks bijzonders aan."
Eigen beheer
Tot ver in de negentiende eeuw waren de kades in de stad in het beheer van Amsterdammers en dus niet de verantwoordelijkheid van de gemeente. "Iedereen moest zijn eigen kade onderhouden. Je kon wel zien waar de mensen meer geld hadden: daar had je vaak mooie kades van steen. In bijvoorbeeld de Jordaan had je vaak houten beschoeiingen", zegt Abrahamse. Voor de bruggen moest het stadsbestuur wel zorgen.
Paard en wagen
Grote oorzaak van de problemen nu is dat de kades en bruggen helemaal nooit gebouwd zijn voor de zware belasting van het verkeer. Abrahamse: "Ooit waren er geen auto's in de stad, maar mensen met paard en wagen. Het verkeer van nu is vele malen zwaarder dan toen."
Ploos van Amstel vult aan: "We beseffen niet dat één vrachtwagen een impact heeft van tweehonderdduizend personenauto's op de Amsterdamse kades en bruggen."
'Dit gaat over onze stad'
Ook Amsterdammers die wij spreken zijn geschrokken van de staat van de stad. "Men had eerder het onderhoud moeten doen. Het is nu allemaal achterstallig. Als het veel eerder was gebeurd dan had je regulier onderhoud kunnen doen." Een ander: "Ik snap dat de gemeente, helemaal in tijden dat het niet goed gaat, prioriteiten moet stellen. Maar dit gaat over onze stad. Als je hier niet op tijd bent, dan word je later met gigantische kosten geconfronteerd. Dat lijkt er nu een beetje aan te komen."
De kans dat in de toekomst zwaar vrachtverkeer nog welkom is in de stad, lijkt klein. "We zullen eraan moeten wennen dat dit verkeer eigen routes gaat krijgen in Amsterdam. Er moeten een soort XXL-routes komen. In die oude binnenstad passen die vrachtwagens echt niet meer. We moeten meer gebruik gaan maken van het water en kleinere vrachtwagens die minder wegen."
Op plekken in de stad waar de kades en bruggen op dit moment zwak zijn, wordt zwaar vrachtverkeer al regelmatig geweerd. Op steeds meer plekken zijn ook werkzaamheden om het achterstallige onderhoud in te halen.
'Verbazingwekkend dat meest basale infrastructuur niet op orde is'https://t.co/swW9P2REP1 pic.twitter.com/j6MGp7XWTV
— AT5 (@AT5) January 31, 2020
Reconstructie: hoe achterstallig onderhoud aan kades en bruggen de stad op palen doet wankelenhttps://t.co/lzdCmx3Jrv pic.twitter.com/5LbU1ksoBK
— AT5 (@AT5) January 31, 2020