Minder aangiften van helpdeskfraude
Voor het eerst in jaren is het aantal geregistreerde gevallen van slachtoffers van helpdeskfraude – ook wel ‘tech support scam’ of ‘microsoft scam’ genoemd – gedaald. Toch maakt deze vorm van oplichting nog te veel slachtoffers, die bovendien vaak heel veel geld aan de criminelen kwijt zijn.
Sinds november vorig jaar is het aantal geregistreerde gevallen van helpdeskfraude gedaald. Van 113 naar 97 aangiftes per maand. Helpdeskfraude komt helaas nog veel voor. De criminelen – meestal Engelssprekend - bellen willekeurige vaste telefoonnummers of benaderen slachtoffers bijvoorbeeld via een pop-up in het computerscherm.
Ze doen zich voor als medewerkers van Microsoft of een ander softwarebedrijf. Er zijn zogenaamd problemen met de computer, die zij kunnen verhelpen. Om te kunnen helpen, moet de gedupeerde software installeren op de computer, zodat de ‘helpdeskmedewerker’ mee kan kijken. Betaling gebeurt bijvoorbeeld met tegoedbonnen of internetbankieren. Slachtoffers gaan voor honderden tot duizenden euro’s het schip in.