Dit zijn de Oscar-winnaars van 2018
Vannacht zijn voor de negentigste keer de Academy Awards overhandigt in het Dolby Theatre in Hollywood, Los Angeles. De Oscars worden als de meest prestigieuze filmprijzen gezien en worden jaarlijks uitgereikt door de meer dan zesduizend leden van de Academy of Motion Picture Arts and Sciences (AMPAS), bestaande uit professionele filmmakers. Wie hebben de felbegeerde gouden beeldjes in handen kunnen nemen, en wie hebben er helaas misgegrepen? In dit artikel staat een overzicht van alle gelukkige winnaars van vannacht. De grote winnaar? Met 4 Oscars was dat Guillermo del Toro's The Shape of Water.
Beste Film
- Call Me By Your Name
- Darkest Hour
- Dunkirk
- Get Out
- Lady Bird
- Phantom Thread
- The Post
- The Shape of Water
- Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
- Paul Thomas Anderson, Phantom Thread
- Guillermo del Toro, The Shape of Water
- Greta Gerwig, Lady Bird
- Christopher Nolan, Dunkirk
- Jordan Peele, Get Out
Oscar-winnaar Guillermo del Toro (foto: The Verge)
- Timothee Chalamet, Call Me By Your Name
- Daniel Day-Lewis, Phantom Thread
- Daniel Kaluuya, Get Out
- Gary Oldman, Darkest Hour
- Denzel Washington, Roman J. Israel, Esq.
Transformatie van Oldman naar zijn rol als Winston Churchill (foto: The Mirror)
- Sally Hawkins, The Shape of Water
- Frances McDormand, Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
- Margot Robbie, I, Tonya
- Saoirse Ronan, Lady Bird
- Meryl Streep, The Post
- Willem Dafoe, The Florida Project
- Woody Harrelson, Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
- Richard Jenkins, The Shape of Water
- Christopher Plummer, All the Money in the World
- Sam Rockwell, Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Oscar-winnaar Sam Rockwell (foto: The Verge)
- Mary J. Blige, Mudbound
- Allison Janney, I, Tonya
- Lesley Manville, Phantom Thread
- Laurie Metcalf, Lady Bird
- Octavia Spencer, The Shape of Water
- Blade Runner 2049 (Roger Deakins)
- Darkest Hour (Bruno Delbonnel)
- Dunkirk (Hoyte van Hoytema)
- Mudbound (Rachel Morrison)
- The Shape of Water (Dan Laustsen)
Hij was maarliefst al 13 keer(!) eerder genomineerd voor de Oscar voor Beste Camerawerk, maar het gouden beeldje bleef lang uit. Vannacht mocht Roger Deakins eindelijk de prijs naar huis nemen voor zijn werk in Blade Runner 2049, waarmee zijn verliezersstreak ten einde kwam.
Roger Deakins mocht eindelijk een Oscar naar huis nemen (foto: The Verge)
- Abacus: Small Enough to Jail, Steve James, Mark Mitten en Julie Goldman
- Faces Places, Agna Varde, JR en Rosalie Varda
- Icarus, Bryan Fogel en Dan Cogan
- Last Men in Aleppo, Feras Fayyad, Kareem Abeed en Soren Steen Jespersen
- Strong Island, Yance Ford en Joslyn Barnes
- Beauty and the Beast
- Blade Runner 2049
- Darkest Hour
- Dunkirk
- The Shape of Water
- The Big Sick (geschreven door Emily V. Gordon en Kumail Nanjiani)
- Get Out (geschreven door Jordan Peele)
- Lady Bird (geschreven door Greta Gerwig)
- The Shape of Water (geschreven door Guillermo del Toro en Vanessa Taylor)
- Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (geschreven door Martin McDonagh)
- Call Me By Your Name (James Ivory)
- The Disaster Artist (Scott Neustadter en Michael H. Weber)
- Logan (Scott Frank, James Mangold en Michael Green)
- Molly's Game (Aaron Sorkin)
- Mudbound (Virgil Williams en Dee Rees)
- A Fantastic Woman (uit Chili)
- The Insult (uit Libanon)
- Loveless (uit Rusland)
- On Body and Soul (uit Hongarije)
- The Square (uit Zweden)
- Beauty and the Beast (Jacqueline Durran)
- Darkest Hour (Jacqueline Durran)
- Phantom Thread (Mark Bridges)
- The Shape of Water (Luis Sequeira)
- Victoria & Abdul (Consolata Boyle)
- Hans Zimmer, Dunkirk
- Jonny Greenwood, Phantom Thread
- Alexandre Desplat, The Shape of Water
- John Williams, Star Wars: The Last Jedi
- Carter Burwell, Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
- Baby Driver, Julian Slater
- Blade Runner 2049, Mark Mangini en Theo Green
- Dunkirk, Richard King en Alex Gibson
- The Shape of Water, Nathan Robitaille en Nelson Ferreira
- Star Wars: The Last Jedi, Matthew Wood en Ren Klyce
- The Boss Baby
- The Breadwinner
- Coco
- Ferdinand
- Loving Vincent
- Dear Basketball
- Garden Party
- Lou
- Negative Space
- Revolting Rhymes
- DeKalb Elementary
- The Eleven O'Clock
- My Nephew Emmett
- The Silent Child
- Watu Wote/All of Us
- Blade Runner 2049 (John Nelson, Gerd Nezfer, Paul Lambert en Richard R. Hoover)
- Guardians of the Galaxy Vol. 2 (Christopher Townsend, Guy Williams, Jonathan Fawkner en Dan Sudick)
- Kong: Skull Island (Stephen Rosenbaum, Jeff White, Scott Benza en Mike Meinardus)
- Star Wars: The Last Jedi (Ben Morris, Mike Mulholland, Neal Scanlan en Chris Corbould)
- War for the Planet of the Apes (Joe Letteri, Daniel Barrett, Dan Lemmon en Joel Whist)
- Baby Driver (Jonathan Amos & Paul Machliss)
- Dunkirk (Lee Smith)
- I, Tonya (Tatiana S. Riegel)
- The Shape of Water (Sidney Wolinsky)
- Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (Jon Gregory)
- Darkest Hour (Kazuhiro Tsuji, David Malinowski en Lucy Sibbick)
- Victoria & Abdul (Daniel Phillips en Lou Sheppard)
- Wonder (Arjen Tuiten)
- ''Mighty River'' uit Mudbound (Mary J. Blige, Raphael Saadiq en Laura Stinson)
- ''The Mystery of Love'' uit Call Me By Your Name (Sufjan Stevens)
- ''Remember Me'' uit Coco (Kristen Anderson-Lopez en Robert Lopez)
- ''Stand Up For Something'' uit Marshall (Diane Warren, Lonnie R. Lynn)
- ''This is Me'' uit The Greatest Showman (Benj Pasek en Justin Paul)
In een seizoen waarin de MeToo-discussie, #TimesUp en ook het presidentschap van Trump vaak meer hoofdlijnen maakte dan de inhoud van films zelf, verliepen de Oscars juist vrij rustig. Presentator Jimmy Kimmel maakte nog een paar grappen over het onderwerp, en Oscar-winnaar Frances McDormand vroeg of alle vrouwelijke Oscar-genomineerden uit de zaal op wilden staan wat resulteerde in een luid applaus. Verder bleef een echt scherp debat omtrent politieke onderwerpen uitgesloten.
Heeft lang op zich moeten laten wachten, maar dik verdiend
En ook dik verdiend voor Sam Rockwell
Nadat ik Darkest Hour gezien had, was deze Oscar voor mij eenABCtje.
Geweldig!
† Ryan Dunn (June 11, 1977 – June 20, 2011)
It's funny. All you have to do is say something nobody understands and they'll do practically anything you want them to.
VIVA LA ASSANGE¡
Vond de film wel OK, maar Pan's Labyrinth zie ik toch nog steeds als zijn opus magnus.
Ug, je bent af en toe een (leuke) mafkees, maar ook een wijs man.
Ug, je bent af en toe een (leuke) mafkees, maar ook een wijs man.
de personage zit ook in hellboy serie.
voor de mensen die het niet door hebben.
ga deze kijken als het op netflix uit is
Als we het hebben over acteerwerk winnen mannen en vrouwen even veel. Dat zwarten, aziaten etc minder oscars winnen heeft te maken met het feit dat de Amerikaanse bevolking maar voor 15% uit zwarten bestaat (en voor maar een paar procent uit aziaten/latinos etc), en dientengevolge ook het aantal filmrollen voor die groepen op dergelijke percentages blijft steken. En dat zal zich ook in de prijzenkast weerspiegelen.
Gaat het over cinematografie, regie, montage, geluid, special effects etc dan winnen mannen meer omdat er veeeeeeel minder vrouwen zijn die dat werk doen, wat de kans op een oscar drastisch vermindert. In set decoration en costume design werken wat meer vrouwen en daar worden dan ook iets vaker oscars gewonnen.
Als je blind naar films kijkt en gewoon de films nomineert die je zelf het beste vond dan is de kans groot dat de schrijver, regisseur, camermensen, special effects mensen e.d. een blanke man zijn. Demografie heet dat, en dat heeft geen zak met racisme of seksisme te maken. Stellen dat er meer minderheden/vrouwen moeten worden genomineerd is stellen dat het nominatieproces dus moet bijhouden of er een bepaald quotum wordt gehaald. En dan zijn geslacht en afkomst opeens van belang, waar dat geen enkele rol zou moeten spelen.
Stellen dat er meer vrouwen en minderheden ook nog eens zouden moeten WINNEN is gewoonweg zeggen 'interesseert me niet wie je het beste vond, zorg maar dat een minderheid of vrouw wint'. En dat vind ik een slechte zaak. Degene met de meeste stemmen wint. Wil je dat meer vrouwen regieprijzen winnen dan moeten meer vrouwen gaan regisseren. Wil je dat meer zwarte regisseurs oscars winnen, dan moeten meer zwarten gaan regisseren. Is geen rocketscience ofzo.
Dit zorgt ervoor dat "afwijkende" films/mensen niet eens worden genomineerd. Bv. Horror-films worden bijna niet genomineerd, volgens mij is Silence of the Lambs de enige horror die ooit de Oscar voor Beste Film heeft gewonnen, en om dat nou echt een horror te noemen...
Ug, je bent af en toe een (leuke) mafkees, maar ook een wijs man.
Mannelijke hoofdrol: Allemaal blank
Mannelijke bijrol: Een keer donker (Mahershala Ali)
Vrouwelijke hoofdrol: Allemaal blank
Vrouwelijke bijrol: Twee keer donker (Lupita in 2013 en Viola Davis in 2016)
Als je zegt dat alles door donkere mensen wordt de afgelopen jaren, loop je gewoon te liegen.
Ten eerste zijn vrouwen geen minderheidsgroep. Dat wordt vaak geroepen, maar slaat helemaal nergens op natuurlijk Verder worden er inderdaad maar weinig films geschreven waarin de acteurs gehandicapt zijn, en als ze dat wel zijn is het vaak lastig iemand met het bewuste handicap te vinden die ook nog eens acteur is én de rol ook nog eens beter speelt dan de niet-gehandicapte acteurs (want het zou nog steeds moeten draaien op de beste acteur die de rol accuraat kan spelen - een niet blinde kan een blinde spelen, een niet homo kan een homo spelen, een homo kan een niet-homo spelen, een belg kan een fransman spelen, maar een blanke kan geen zwarte spelen of andersom. In sommige gevallen kan een blanke wel een aziaat spelen of andersom, bijvoorbeeld als de uiterlijke kenmerken van de acteur in kwestie overeenkomen met die van een aziaat of blanke. Zo kan een surinamer ook best wel een afrikaan spelen.
Kimmel zei ergens dat het onzin was dat superhelden door blanken worden gespeeld omdat ze in de comics ook blank zijn. 'Superman is not real'. Daarmee impliceert hij dat Superman prima door een zwart iemand gespeeld kan worden. Maar Black Panther is ook 'not real'. Zou Kimmel ook roepen dat die dus prima door een blanke gespeeld kan worden? Vast niet.
De ENIGE die ervoor kan zorgen dat er meer zwarten/aziaten etc films gaan schrijven zijn zwarten/aziaten. Niemand die ze tegen houdt. Hoe blanken moeten zorgen dat meer niet-blanken films gaan schrijven is mij een beetje onduidelijk.
Deels. Alleen de vrouw deed dat. Maar daar is ondertiteling voor doven voor uitgevonden. Moet er niet aan denken dat bij elk programma een doventolk in beeld is.
Je beseft dat 2002 al ZESTIEN JAAR geleden is? De wereld lijkt in de verste verte niet op die van zestien jaar geleden als het op dit soort dingen aan komt. Beter kijk je naar het heden. Bij de verzonnen term 'whitewashing' komen ze ook altijd met Mickey Rooney (Breakfast at Tiffany's - 1961) en Al Jolson (The Jazz Singer - 1927) aankakken. Verder moet je kijken naar de nominaties, en niet naar de winnaars.
foto
12,6% van de Amerikaanse bevolking is zwart. (40.000.000)
73.6% van de Amerikaanse bevolking is blank. (232.000.000)
Als 1% van de bevolking acteur is heb je 2.320.000 blanken en 400.000 zwarten.
Als daarvan 1% daadwerkelijk een film maakt in een gegeven jaar heb je 23.200 blanken en 4.000 zwarten.
Als daarvan 1% een grote rol landt (hoofd of bijrol) blijft over 232 blanken en 40 zwarten.
Daarvan krijgen er 20 een nominatie voor beste hoofd- of bijrol (5 in elke categorie male/female lead/supporting).
20 / 272 = 7% kans op een nominatie voor elk van de acteurs en daarvan heeft 40 / 232 = 17% kans dat ie zwart is.
Dat komt neer op ongeveer 17 blanke nominaties en 3 zwarte nominaties. Statistisch gezien. Ben je als zwarte genomineerd is de kans dat je wint ongeveer 1 op 5. Dus héél gek is het niet dat meer blanken zijn genomineerd en meer blanken winnen.
Kijken we naar de laatste 30 jaar zien we voor nominaties:
foto
Dan zien we 1995, 1997, 2014 en 2015 als uitschieters met alleen blanken.
Maar de overige jaren 2, 3 of meer nominaties een prima te verwachten gemiddelde of zelfs daar ver boven (2006 had 7 niet blanke nominaties)
(2016, 2017 en 2018 staan niet in deze tabel, maar die bedroegen respectievelijk 0, 7 en 4)
de afgelopen 15 jaar:
2018 - 4
2017 - 7
2016 - 0
2015 - 0
2014 - 0
2013 - 3
2012 - 2
2011 - 4
2010 - 0
2009 - 3
2008 - 2
2007 - 1
2006 - 7
2005 - 1
2004 - 6
Gemiddeld 2,66 genomineerde niet blanken per jaar. En dat valt dus alleszins mee en ligt maar net onder het op basis van demografie te verwachten aantal nominaties. Maar meer blanken betekent ook dat de kans op een rol met oscarwinnend materiaal groter is.
Het valt dus nogal mee.
Hier vind je die grafiek: http://labs.time.com/story/oscars-diversity/
kun je ook de winnaars in aan/uitzetten en ook dan komt dat behoorlijk overeen met de statistische kans op winst.
Als blanken iets winnen betekent dat niet dat er dus wel sprake zal zijn van racisme. Andersom ook niet trouwens. Het betekent dat die persoon door de mensen die gestemd hebben als beste uit de bus kwamen. Het percentage zwarten en latino's met sprekende rollen in films ligt vrijwel exact in lijn met de demografie van de VS overigens. Als 1% van je bevolking aziatisch is moet je niet verwachten dat er elk jaar oscars naar aziaten gaan. Net zoals je in Bollywood niet moet verwachten dat er 20% blanken te zien zijn in de films.
[ Bericht gewijzigd door Danny op maandag 5 maart 2018 @ 18:47 ]
Het gaat veel verder dan de acteurs. Wat met zwarte regisseurs en schrijvers? Die komen hoofdzakelijk aan de bak als een studio besluit om een "politieke" of "etnische" film te maken, om dus even "heel zwart" te komen doen. Alle zwarte genomineerden in die categorieën komen vrijwel zonder uitzondering uit dat soort films. Dat is net het probleem, ze hebben nooit eens gewoon een regisseur of een schrijver nodig waarbij ras niet echt uitmaakt. Nee, er is een subsetje gemaakt voor zwarten, waarbinnen die moeten blijven rondcirkelen.
Die schrijvers, regisseurs, etc... vinden dat ook niet leuk om altijd diezelfde invalshoek te moeten gebruiken voor alles wat ze doen, maar dat is vaak het enige waarvoor ze gevraagd worden, waardoor het lijkt alsof ze zelf niets anders willen doen en het allemaal politieke activisten zijn, omdat hun films altijd zo uitgesproken zwart zijn.
Zo'n Jordan Peele weet ook wel dat hij alleen maar een leuke thriller vol twists mag maken als hij ras als plotpunt gebruikt. Mudbound en Dee Rees/Virgil Williams is hetzelfde, verhaal over WO II en PTSD.... maar uiteraard ook met ras als zwaar thema, want zwarten, hè. Kumail Nanjiani mag een autobiografisch filmpje schrijven, tuurlijk mag die dat, maar dan wel vooral over zijn culturele problemen.
De enige uitzondering is Del Toro en dat is een Mexicaan die zijn succes heeft opgebouwd in eigen land, al vroeg in een genre is geduwd (al dan niet vrijwillig), het niet moet proberen om daarbuiten te komen en het geluk had dat één van zijn genrefilms toevallig de academy aansprak, want het ging uiteindelijk nog altijd over outsiders die zich uitgestoten voelen en daar moeten die minderheden films over maken. Ja, ja, het is een visman, maar we weten allemaal dat hij iets anders bedoelt.
Geen van die personen moet komen aanzetten met een aangrijpend, simpel drama over een vechtscheiding waarbij ras geen enkele rol speelt, want dat is niet hun taak. Zolang dat niet ophoudt, blijft er een probleem.
Ik heb je hele stuk trouwens gelezen en vind dat je een goed punt maakt. Ik ben het wel met SaintofKillers eens dat de voornaamste rollen die indd minderheden krijgen van die filler-rollen zijn, achtergrond en stereotype-rolletjes zoals "de slimme Aziaat", of het "Mexicaanse bendelid", maar nooit leading roles. En qua whitewashing: het is toch wel een beetje jammer dat een titel als Ghost in the Shell, een verfilming van een anime, als hoofdrolspeelster Scarlett Johansson krijgt. Dan heb je eindelijk een mooie titel voor een Aziatische actrice, wordt die vergeven aan een witte vrouw (alsof een Aziatische vrouw deze film niet kan dragen), maar dat is dan de keuze van de regisseur/casting director. Want natuurlijk brengt een grote naam als Johansson wel geld in het laatje omdat het grote publiek voor haar naar deze film gaat... Maar, het is wel jammer dát dit zo is en dat minderheden zo minder de kans krijgen om überhaupt zichzelf te laten gelden. Enfin, ik vind het goed dat we er met z'n allen in ieder geval over nadenken en dat erover wordt gepraat, welke optiek mensen ook hebben.
Hattie McDaniel, Best Supporting Actress - 1939
In 1940, Hattie McDaniel made history as the first African-American person to win an Academy Award. McDaniel took home the historic award for her performance as Mammy in the iconic 1939 film, "Gone With the Wind." The 12th Academy Awards was held at the Cocoanut Grove nightclub in the Ambassador Hotel, which had a "no black people" policy until 1959. "Gone With the Wind" producer David O. Selznick, who nominated McDaniel for the award, had to call in a special favor just so she could attend the ceremony where she was nominated.
1 - Beschikbaarheid van vrouwelijke aziatische actrices
2 - Die ook nog eens goed genoeg kunnen acteren
3 - In de juiste leeftijdscategorie en lichaamsbouw vallen
4 - fysiek de rol aankunnen
5 - en de rol WILLEN hebben
En dan is de vijver waar je uit kunt vissen opeens maar heel klein en de kans groot dat een niet aziaat gewoon beter in de rol past. Gek genoeg vallen mensen die Ghost in the Shell of Doctor Strange zien als whitewashing niet over plannen om voor bv James Bond een zwarte acteur in te zetten.
En als het argument kennelijk is dat 'Superman niet echt is' en dus ook door een zwart iemand gespeeld kan worden, dan geldt dat ook voor het verzonnen personage van Major. Toch?
[ Bericht gewijzigd door Danny op maandag 5 maart 2018 @ 21:37 ]
We kunnen hier urenlange discussies over hebben, maar het streven is denk ik dat het leuk is om meer verdeeldheid in films te hebben. Nu zijn er echter 2 kampen, waarvan de één doorslaat m.b.t. gelijkheid en zowat voor alles de witte man aan een schandpaal probeert te nagelen (wat vorig jaar vooral resulteerde in onterechte Oscar-winnaars), en de ander weigert om in te zien dat er wel een probleem is m.b.t. gelijkheid in Hollywood en wil vastklampen aan hoe het was.
Want zelf vind ik het ook overdreven hoe erg sommige nominees verandering propageren in hun speeches en dat slaat inderdaad gewoon nergens op. Als allebei de kampen zich nou wat gematigder opstellen, komen we hopelijk een stuk verder, maar dat zal helaas nog lang duren
Verder is diversiteit in films al jaren prima op niveau. Op tv slaat de naald inmiddels eigenlijk te ver door, waarbij van series de cast veelal voor 40-50% bestaan uit niet-blanken, terwijl dat qua demografie totaal niet klopt met de werkelijkheid in de VS.
Ik stoor me er niet aan, sterker: het zal me jeuken, maar als er geroepen wordt dat er te weinig diversiteit is dan klopt dat gewoonweg niet.
Wat ook bizar was was dat er iets gezegd werd als
"toen ik bij Black Panther in de zaal zat begon iedereen te juichen toen black panther in beeld kwam. Ik voelde me euforisch en dacht 'dus dit is hoe witten zich voelen bij elke film?!'"
Dat kan toch bijna niet serieus zijn?
Serieus; wie zit er OOIT in de bioscoop te juichen dat de personages blank zijn? Of te kankeren dat de personages zwart zijn? Volgens mij echt helemaal niemand, omdat volgens mij helemaal niemand daar ook maar op let. Het is een heel specifieke groep die kennelijk zit te turven hoeveel blanken en niet-blanken er in een film zitten. En die groep is inderdaad zwaar racistisch.
Het hoeft van mij ook niet perse overeen te komen met de statistieken. Iemand van een minderheidsgroep zal het z'n reet roesten bij hoeveel procent hij hoort, het is gewoon leuk om helden te zien waar je je makkelijk in kunt verplaatsen. Het is dan ook niet zo vreemd dat een hoop superhelden een beetje een sociaal ongemakkelijk alter ego hebben. Bij de Power Rangers wist men ook al dat dit werkt en voor extra kijkers zorgt. (Terwijl natuurlijk niet 1 op de 5 kijkers een Aziatische chick was)
Tsja, wij zijn er aan gewend denk ik. Ik heb echt geen idee hoe die zwarten zich gevoeld hebben. Op B.A. Barracus na waren al mijn helden blank, dus ik heb ook nooit iets gemist qua blanke helden. Dus of ik bij Captain America denk "Yes! Een blanke held!"? Nee, absoluut niet. Dat is nou eenmaal de norm geweest voor zolang als ik mij kan herinneren.
Al heb je bij zo'n hype natuurlijk ook altijd wel een beetje dat mensen elkaar op lopen te stoken.
Ik ben wel bang voor een hoop gezeik en gebitch als Black Panther volgend jaar geen grote nominaties krijgt. Dat men dan weer over discriminatie begint, terwijl superheldenfilms normaal al blij mogen zijn als ze genomineerd worden voor Adapted Screenplay. Misschien dat die film een nominatie krijgt voor Best Song, Costume Design en/of Production Design. Best Picture of Best (Supporting) Actor zie ik gewoon niet gebeuren. Dat gebeurde een keer met Heath Ledger in The Dark Knight, maar dat was dan ook een hele uitzonderlijke situatie.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken