Duitse media willen universele login
Duitse mediabedrijven zijn een initiatief gestart voor een algemene manier voor lezers om op hun websites in te loggen. Het moet een alternatief worden voor inloggen via Facebook- of Google-accounts. Die bedrijven verzamelen daarmee immers informatie over zowel de gebruikers als de websites.
Het gaat dus niet alleen om mogelijk privacygevoelige informatie van gebruikers, maar ook over bedrijfsgevoelige info, aldus het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. Facebook en Google kunnen ook concurrentievoordeel krijgen doordat ze kunnen zien hoe users over de site navigeren en wat ze lezen.
Het plan komt echter ook doordat in mei strengere EU-privacywetgeving komt. Daarmee moeten gebruikers meer zeggenschap krijgen over wat er bij derden met data over hemzelf gebeurt. Hierop willen de initiatiefnemers, waaronder RTL Deutschland, ProSiebenSat.1 Media en Zalando een voorschot nemen.
Bij de aangesloten organisaties kan dan via één account worden ingelogd.
Volgens Thomas Duhr van de alliantie hebben mensen geen flauw idee wat er met hun userdata gebeurt of kan gebeuren. De gebruiksvoorwaarden van Google en Facebook zijn zo uitgebreid dat er voor een gewone sterveling geen doorkomen aan is. De login-alliantie wil met duidelijke gebruikersvoorwaarden en -instellingen werken waarbij geen persoonlijke gegevens worden opgeslagen.
En wat wel wordt opgeslagen bevindt zich dan in de EU in plaats van de VS: Europese wetgeving haalt namelijk niets uit als usergegevens op een Amerikaanse server staan.
Er kunnen zich nog meer leden aanmelden. De uitrol van de op open standaarden gebaseerde login moet uiterlijk in april plaatsvinden, voordat de nieuwe Europese privacywet van kracht wordt.
Wie bij een krant inlogt met Facebookgegevens, geeft veel data weg. Duitse media starten een gezamenlijk alternatief https://t.co/u6RmFCC4jE
— Stimuleringsfonds (@persinnovatie) October 3, 2017