BOVAG wil opgevoerde scooter harder aanpakken
Als het aan BOVAG ligt, worden opgevoerde brom- en snorfietsen sneller in beslag genomen en komt er een APK-keuring voor deze categorie voertuigen. Dat heeft de brancheorganisatie maandag gemeld, die verder zegt dat ondanks inspanningen van de overheid en BOVAG zelf het opvoerprobleem lastig is te beteugelen.
Uit onderzoek blijkt dat nog altijd driekwart van de scooterbedrijven bereid is om deze tweewielers op verzoek op te voeren of om snelheidsbegrenzers te verwijderen.
Sinds 2014 hanteert de politie een zogeheten WOK-status (Wachten op Keuren) bij scooters waarmee een snelheidsovertreding is begaan. Die wordt opgeheven als het voertuig weer aan de eisen voldoet. Volgens BOVAG blijft het echter dweilen met de kraan open en moet er in plaats van de WOK-status over worden gegaan op inbeslagname.
APK-keuring
Om systematisch te kunnen controleren of de brom- en snorfietsen aan de eisen voldoen, pleit de branchevereniging er tevens voor om een APK-keuring voor deze categorie in te voeren.
Naar aanleiding van het onderzoek naar 'opvoerbereidheid' heeft BOVAG haar leden nogmaals opgeroepen onder geen enkel beding daaraan medewerking te verlenen, omdat die geen goede dienst bewijzen aan de vele maatschappelijke discussies die momenteel woeden, aldus de brancheorganisatie.
Hendig sjieke slip
Dus is er een compromis gemaakt. De brommers zijn veilig tot 40 km/u, daar zijn ze voor gemaakt. En de overheid heeft er als compromis zelfs 45km/u van gemaakt, omdat ze dan een beetje tegen de maximum snelheid van auto's aan zitten.
Sja, auto's rijden allemaal 60 in plaats van 50 of minder, dus die 45km/u is inderdaad een compromis dat geen enkele zin heeft. Maar dat komt in feite door de automobilisten.
Met een brommer 60 rijden is niet te doen, tenzij je dus weer een beter frame en betere remmerij gaat plaatsen. Of gewoon op je geluk vertrouwen en alsnog 60 rijden, met de kans dat je op een dag een rode streep over het asfalt trekt.
De gemiddelde scooter in Nederland is een stuk bagger dat je helemaal nooit moet opvoeren. Standaard zijn ze al gevaarlijk.
Sjonge. Ik ken scooters waarvan de remmen al binnen 2 jaar volledig vastgerot zaten. Niet eens van het straatvuil, maar doodgewoon van ordinaire roest. Die Duitse, Japanse en Italiaanse brommers uit 1970 waren al vele malen veiliger dan de Chinese meuk van nu.
Die Chinezen hebben bijvoorbeeld de Honda Cub gekopieerd, maar op de meest goedkope manier ooit. Geen research, gewoon alles exact gelijk nagemaakt, maar dan van goedkoper materiaal.
Kan het hen wat schelen... Zij zijn met 1.2 miljard mensen, en wij zijn de kapitalistische vijand. Probeer ze maar eens te dwingen tot iets waar ze geen zin in hebben...
Echt waar. Mensen roepen: met China is het net als met Japan in de jaren '80. De kwaliteit gaat vanzelf wel komen. Maar dat is ECHT niet zo. Japan moest kwaliteit gaan leveren om zijn land te redden en ueberhaupt te overleven. Japan had een groeicurve om tot de huidige kwaliteit te komen, ze hadden zin om die curve te overwinnen, en ze hebben hem inderdaad overwonnen
Maar China heeft geen interesse in kwaliteit. Ze leveren bulk. Ze hebben een miljard werklui. Ze maken dus 20 verschillende soorten brommers en leveren die aan het Westen. Op 19 brommers rijden mensen zich dood. En dat ene type waarop mensen zich niet dood rijden is dan toevallig wel van enige kwaliteit. Vervolgens sluiten ze die 19 fabrieken en gaan ze alleen nog die ene maken. Dat er mensen dood zijn gegaan door hun 19 andere brommers kan hen niks schelen. Probeer ze maar eens een rechtszaak aan de broek te doen.
Echt, je moet eens met een Chinees proberen ruzie te maken. Dan kom je er snel achter wat er onder dat dunne laagje beleefdheid en geveinsde medeleven zit: gewoon keiharde minachting voor iedereen die niet communistisch is.
[ Bericht gewijzigd door RetepV op maandag 25 april 2016 @ 12:59 ]
Die Chinese fabrikant maakt een type scooter. Die scooter word verkocht in Spanje met een snelheid van 80, in Italie met een snelheid van 80, in Frankrijk met een snelheid van 80. Die naar Nederland gaan worden op de makkelijkste manier afgevoerd zodat ze geld besparen. Het resultaat is een hoog benzine verbruik en een hoge uitstoot. Denk je nou echt dat die Chinese fabrikanten voor elk land een aparte scooter gaan ontwikkelen?
Daarnaast, niet elke Chinese scooter is hetzelfde. Echt niet. AGM en Turbho bijvoorbeeld zijn merken die al jaren aan de weg timmeren om betere kwaliteit te maken. Maar of je nu een Chinese of een originele Vespa pakt, de remmen kunnen vastroesten, net als bij een auto.
Als je die dingen laat onderhouden door iemand die er verstand van heeft, zal er weinig gebeuren. Ik heb Japanse scooters gezien waar het hele frame door midden is gebroken. Een echte Honda scooter.
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
Dus doe eens niet zo overdrijven.
die dingen worden in Spanje gewoon op 100 getest en veilig bevonden
waarom we dan hier zo knullig moeten doen snap ik ook niet.
zelf trouwens altijd een scooter gehad die 120 ging (ok iets teveel van het goede)
maar precies wat jij stelt op het fietspad ga je te hard en op de weg te langzaam.
en een vriend laatst boos die werd gewoon voorbij getrapt door een E-bike (die E-bike trapte 65 a 60 KM)
en dat mag allemaal wel het is gewoon zo krom allemaal geworden en alles waar ze je leeg kunnen trekken doen ze dat.
en ook nog is allemaal kinderen die daarop rijden, en dat betaald pappa weer.!!
maar het gaat er meer om dat een scooter die gemaakt is voor 100KM constructie snelheid per uur (banden, remmen, frame) ingehaald word door een fiets die totaal niet gemaakt is voor 40 KM peruur
hoe krom kan de wet in NL soms zijn
maar de remmen zijn er wel echt op gemaakt.
en zelf heb ik 5 jaar lang een scooter gereden die 120 ging en in die tijd nooit problemen gehad met frame remmen of banden.
dit was een SR max biagi
https://www.google.nl/web(...)%20sr%20max%20biaggi
persoonlijk nog steeds 1 van de mooiste ook
Malaguti Firefox
Yamaha Aerox
Alle drie gehad reden alle drie 110 nooit een boete gehad
de andere 2 waren top.
en de stealth nog is met je gameboy harder laten rijden??
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken