BOVAG wil opgevoerde scooter harder aanpakken
Als het aan BOVAG ligt, worden opgevoerde brom- en snorfietsen sneller in beslag genomen en komt er een APK-keuring voor deze categorie voertuigen. Dat heeft de brancheorganisatie maandag gemeld, die verder zegt dat ondanks inspanningen van de overheid en BOVAG zelf het opvoerprobleem lastig is te beteugelen.
Uit onderzoek blijkt dat nog altijd driekwart van de scooterbedrijven bereid is om deze tweewielers op verzoek op te voeren of om snelheidsbegrenzers te verwijderen.
Sinds 2014 hanteert de politie een zogeheten WOK-status (Wachten op Keuren) bij scooters waarmee een snelheidsovertreding is begaan. Die wordt opgeheven als het voertuig weer aan de eisen voldoet. Volgens BOVAG blijft het echter dweilen met de kraan open en moet er in plaats van de WOK-status over worden gegaan op inbeslagname.
APK-keuring
Om systematisch te kunnen controleren of de brom- en snorfietsen aan de eisen voldoen, pleit de branchevereniging er tevens voor om een APK-keuring voor deze categorie in te voeren.
Naar aanleiding van het onderzoek naar 'opvoerbereidheid' heeft BOVAG haar leden nogmaals opgeroepen onder geen enkel beding daaraan medewerking te verlenen, omdat die geen goede dienst bewijzen aan de vele maatschappelijke discussies die momenteel woeden, aldus de brancheorganisatie.
Hendig sjieke slip
Aan de ene kant prima dat ze die dingen veilig houden op een snelheid, maar Nederland is het enige land waar die dingen überhaupt begrensd worden en volgens mij zonder daadwerkelijke daling in ongelukken met en door scooters. Daarentegen worden auto's ook niet begrensd en moeten mensen zich hier ook door middel van gezond verstand houden aan de snelheidsregels en dergelijken. Waarom dit met scooters en brommers dan niet kan is mij een raadsel en voelt het dan ook een beetje als een melkkoe gezien een boete al snel 150 euro is plus kosten voor weer keuren etc.
Zelf heb ik een begrensde 45 km scooter om naar werk te komen gezien mijn vriendin de auto harder nodig heeft. maar moet met dat ding dus eigenlijk altijd op de weg rijden wat resulteert in zwaar gefrustreerde automobilisten die lopen te duwen en me zowat van de weg af drukken omdat ik gewoonweg niet mee kom met het verkeer.
Heb dus zelf ook gespeeld met de gedachte om de begrenzer eruit te halen puur om op dit soort wegen minder last te vormen voor het verkeer, zal ook niet als een dolleman over fietspaden gaan rijden o.i.d. (spreek natuurlijk niet voor anderen) De hoge boetes houden me echter tegen. De automobilisten achter mij hebben dan maar ff pech, prettig rijden is echter anders.
[ Bericht gewijzigd door qltel op maandag 25 april 2016 @ 07:41 ]
Dat klopt gewoon niet. En de enige reden dat er nog snorfietsen zijn is dat er geen helm gedragen moet worden zodat het haar niet vervormd wordt.
Maar als je valt dan hecht ik persoonlijk wat minder aan mijn haar en wat meer aan mijn gezicht en hersenen.
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
"Met dubbel s welteverstaan"
Toen ik 16 of 17 was heb ik een tijdje een scootertje gehad. Deze was bij aankoop al opgevoerd en liep iets van 60 of 65. Een van de belangrijkste redenen dat ik hem opgevoerd liet was omdat ik soms op wegen moest waar auto's 60 of 80 reden. Als ik daar dan met mijn scootertje 45 ging rijden was het veel te gevaarlijk. (natuurlijk wist ik ook niet hoe ik hem moest begrenzen, maar dat zijn details).
Het is soms niet een kwestie van opvoeren en zo hard als het maar zijn kan, maar ook de praktische uitvoering. Ik rij dan liever met de snelheid van het overige verkeer mee (of deels), in plaats van dat ik steeds van de weg afgeduwd werd of steeds geclaxoneer om me heen hoor. Natuurlijk ging ik er niet mee met 65 door een woonwijk, maar enige nuance zou wel fijn zijn in deze situatie..
Liever boete dan dood.
Ook een buurjongen bij mn vorige huis voerde scooters op, en die hoorde je ook trots vertellen dat hij wel 80 KM/u gehaald had in de woonwijk. (Hij noemde de straten, en daar mag je met de auto ook maar 30KM/U)
ik vind scooters een prima vervoersmiddel, maar na 5 jaar in Amsterdam te hebben gewoond durf ik wel te zeggen dat ze daar 0,0 doen aan handhaving. scooters die door rood scheuren en bijna bovenop een politiewagen knallen, en de agenten doen (buiten ff toeteren en een middelvinger opsteken) dr geen reet mee. En dat is de eerste stap voor een bepaald soort volk om het idee te krijgen dat ze alles kunnen en mogen.
Ook in zuid europa rijdt een nieuwe scooter 50 tenzij je de begrenzers eruit sloopt. Dat er daar geen controle op is is een ander verhaal. Paranoide controles vind je alleen in Belgie, Duitsland en Nederland.
Je ziet ook bijna geen scooters in Engeland. Wel een hoop Vespa's, ja dat wel... Met 10,000 spiegels en lampen
Edit: ik zit dus totaal fout... Zie paar verdere reacties
[ Bericht gewijzigd door Snipperaar op maandag 25 april 2016 @ 10:07 ]
No excuse
'Til the end
Been living to win, Been living to win
Als ze de regels eens wat meer in lijn met de EU trekken vind ik het prima dat ze streng controleren maar momenteel zijn de regels echt van de pot gerukt. Mijn scooter rijdt standaard omdat ik geen zin heb in boetes maar iets harder zou wel prettig zijn (65km/u-70km/u) om gewoon met het verkeer mee te kunnen. Als ik daardoor bibeko overal op de weg moet vind ik dat prima.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
Ook in de VK is 50cc gewoon 45km/h en rijbewijs categorie AM.
125cc is een aparte categorie, A1
Dit zijn simpelweg de uniforme EU voertuigcategorieen.
Vroegah reden er al opgevoerde Kymco's & Rapido's boven de verplichte snelheid rond en dat is nu wel weer zo'n 20 jaar geleden, beter veel te laat dan nooit.
Een auto mag 50, een brommer 45, een auto rijdt in de praktijk 55 maar nu willen ze een brommer die 46 gaat, gaan bekeuren?
Le-vens-gevaarlijk.
Als ze eens zouden beginnen om brommers en auto's dezelfde maximum snelehdi te geven.
Dus allebei 50.
En dan 'gedogen' tot 55.
En pas echt dik gaan bekeuren vanaf 56km/h
Dat zou al erg veel ellende schelen.
Denk dat ik er maar een handvol van deze dingen in Engeland gezien heb
Edit: derp. Staat gewoon op mijn rijbewijs inderdaad... Domme ik.
No excuse
'Til the end
Been living to win, Been living to win
Daarentegen vind ik dat er veel beter gehandhaafd zou moeten worden op de begrenzing op de blauw kenteken scooters op het fietspad. Want op mijn dagelijkse woon-werkfietstocht gaat 95% van dat blauwe kenteken spul veel te hard.
En als dat nou het enige was.... maar NIEMAND die op die dingen te hard kan, heeft het fatsoen om voor het inhalen gewoon even gas terug te nemen en te wachten tot tegemoetkomende fietsers voorbij zijn. Nee, de tegemoetkomende fietser MOET van het fietspad gedrukt worden zodat de scooter zonder snelheidsvermindering er tussendoor kan
Oh en dan heb ik het nog niet over de zeer smerige uitstoot van sommige van die apparaten gehad.....
En dan ook een strenge handhaving op de voertuigen op het fietspad:
Heb je geen zin in helm of durf je niet op weg? Prima, maar dan houd je je ook gewoon aan de begrenzing op het fietspad.
Oh natuurlijk, dat eerste brengt een stuk meer geld in 't laatje.
45 op het fietspad?
200 euro boete.
2e overtreding dat ding in de shredder.
Alsof hij een hete aardappel achter in zijn keel heeft.
waarom moeten scooters die max 45 mogen tussen autoverkeer wat 50-70 rijdt zonder dus goed mee te kunnen wat leidt tot frustratie enkel en alleen omdat er een onredelijke begrenzing is van die dingen op 45 buiten de constructiesnelheid om die gewoon 70-80 is.
Beter voor de verkeersdoorstroming, beter voor de scooters (betere verbranding beter benzineverbruik etc) minder frustratie bij zowel automobilisten als scooter rijders. Dit door middel van het nu al in werking zijnde scooter rijbewijs incl praktijkopleiding mee nemen.
Die blauwe kentekens gewoon pertinent op het fietspad en hard bekeuren op de 25 km/h. Te hard snorscooter innemen en hoge boete.
Voor de 45 km/h brommers gelden zelfde regels wat betreft auto's als het gaat om flitsen en te hard rijden. geen scheve situaties omtrent regelgeving, wordt dus ook makkeljiker.
Ik zie alleen maar voordelen.
TL;DR
- Snorscooters hard bekeuren en innemen volgens bericht bij te snel rijden.
- Begrenzing 45 km/h gelijktrekken met ander verkeer op grote weg. Dus 50-70 minder frustratie en betere doorstroming
- Regelgeving versimpelen/gelijktrekken wbt snelheidsovertreding voor geel kenteken en autoverkeer.
Kreeg dan ook 2 dagvaardingen thuis een voor het rijden op een motor zonder rijbewijs , maar als ik afstand deed van het voertuig deden zij afstand van verdere rechtsvervolging
van mij ook ingreden op de crossbaan bij de pannekoekenplas oldenzaal
[ Bericht gewijzigd door DeMolay op maandag 25 april 2016 @ 10:56 ]
Δημοσθένης
http://www.youtube.com/watch?v=18FgnFVm5k0&fmt=37&hd=1&autoplay=1
Wie heeft er bedacht dat dit ooit een goed idee was??? Dan ga dus precies krijgen wat deze meneer net heeft geschreven. Opduwen, van de weg afduwen, toch inhalen ondanks het inhaalverbod, etc.
Laat die dingen toch lekker 50 rijden, dan rijden ze met het verkeer mee in plaats van dat ze overlast veroorzaken.
Nu is het kiezen tussen twee kwaden. Of je bent een gevaar voor jezelf (en irritatie voor anderen), of je krijgt een dikke boete en misschien ben je zelfs je brommer kwijt omdat die bovagfossiel dat wil.
KOM VAN ONDER JE STEEN! Het is 2016, geen 1955.
Krijg er een beetje een WC-eend gevoel van.
even van rechts naar links voor m'n auto langs, waardoor ik gewoon vol in de ankers moest,
en had die mongool dan ook een ipad en een koptelefoon op, waardoor hij het verkeer niet kon horen,
en zou ik dan ook willen zien dat het dragen daarvan gewoon verboden werd.
Ook zie ik wel eens idioten die zo'n ding in de auto op hebben, dus levensgevaarlijk,
dus een verbod is dan ook echt keihard nodig.
Terwijl de remmen en de grip veel belangrijker zijn dan een snellere motor.
Zelfs als je je met de brommer aan de snelheid houdt, heb je nog het probleem dat hij sneller op zal trekken. En dus sneller in de problemen zal komen waarbij de remmen niet meer toereikend zijn om op tijd te kunnen stoppen.
APK heeft ook geen nut. Zeker niet bij de scooters. Bij veel 45 scooters haal je 1 kabeltje los en dan rijd hij 60/65 (met bijna de helft van het benzine verbruik en uitstoot). Bij de APK gaat de kabel er weer in en rijd de scooter 45, na de APK gaat het kabeltje los en kan hij weer 60/65. Zelfde met de snor versies. Kabeltje vast is 25, kabeltje los is 35/40. Geen APK die dat gaat tegenhouden.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken