Auto's vaker teruggeroepen naar de garage
Automakers hebben afgelopen jaar veel vaker auto's teruggeroepen naar de garage vanwege een mogelijk mankement of vanwege milieuperikelen. In 2015 werden 261 zogeheten recalls gepubliceerd, een stijging van 26 procent ten opzichte van een jaar eerder.
Volgens toezichthouder RDW, die vrijdag zijn jaarverslag publiceerde, komt de stijging doordat fabrikanten meer gebruik maken van de mogelijkheid om auto's terug te roepen. Ook dragen problemen met onderdelen, zoals bijvoorbeeld airbags, bij aan de stijging. Heeft zo'n onderdeel een storing, dan moeten vaak meerdere merken een recall doen.
Ook volgt de RDW actief terugroepacties buiten Europa en onderzoekt het of deze storingen ook betrekking hebben op voertuigen die in Nederland rond rijden.
Auto's vaker teruggeroepen naar de garage (Foto: ANP)
de bugs fixen. Ik zou zeggen, een schadevergoeding voor eenieder die z'n auto moet terugbrengen
bij een terugroep actie, want het kost je gewoon geld en vrije (werk)tijd. Dat zou fabrikanten wel afleren
om eerst hun zooi te slijten, en dan achteraf gaan kijken of het allemaal wel naar behoren werkt!
En overheden moeten gewoon boetes zetten op terugroepacties, want het moet gewoon niet kunnen
dat er auto's op de markt gegooid worden die vol fouten zitten, want bij een apk moet je auto ook in orde
zijn, dus mag je van een nieuwe al helemaal verwachten dat hij in orde is.
Vroeger waren ze degelijker, dat ben ik volkomen met je eens. Ik sta zelf ook nog gerust met een schroevendraaier de ontsteking te verstellen hier, heerlijk die ouwe techniek. Maar vergeet niet de enorme lijst van veiligheids- en milieu-eisen waar auto's tegenwoordig aan moeten voldoen. Een auto van 20 jaar terug zal inderdaad niet zomaar teruggeroepen worden omdat in zeldzame gevallen de airbag zou kunnen weigeren. Daarnaast verwacht de consument ook steeds meer techniek in auto's, en daarmee vergroot je inderdaad de kans op problemen. De auto's worden niet zo zeer slechter, de eisen worden hoger.
Die auto's worden voor toelating ook gewoon door de staat gecontroleerd, dus die zijn dan net zo goed schuldig. En een boete op terugroepacties? Dan ga je dus fabrikanten krijgen die veiligheidsproblemen onder de pet gaan houden. Lijkt me ook niet echt wenselijk.
auto die fatsoenlijk rijd, en dan ook een waar ze zelf een koplamp kunnen vervangen,
zonder dat de computer meteen een beroerte krijgt en de hele auto gewoon dienst weigert.
En verder willen mensen gewoon een aircootje, radiootje en een paar electrische ramen,
en voor de rest niks, en vooral geen computergestuurde troep.
En ja, boetes op terugroep acties, want ik vind dat als je een auto op de markt zet,
die dan gewoon 100% in orde moet zijn, want het is geen game waarin je even opnieuw opstart
als je af bent. En owee als een fabrikant dan een mankement verzwijgt, dan moeten er gewoon
boetes volgen die in de tientallen miljoenen loopt, en dat zal ze dan wel afleren om half gebakken
zooi op de consumenten los te laten.
Als je een nieuw huis koopt, dan verwacht je toch ook niet dat je even tijdelijk ergens anders
onderdak moeten gaan zoeken omdat er een draagbalk te licht is bevonden en die even vervangen
moet worden?
En dan het gedoe met zo'n auto die terug moet, want je moet een afspraak maken, en meestal kun
je dan alleen onder werktijd terecht, dus moet je een halve dag vrij nemen, en iemand regelen die even
met z'n eigen auto meerijd om je bij de garage op te halen als je auto moet achterlaten,
en dan nog een keer om hem op te halen, en weer een halve dag naar de klote, dus betalen zou ik zeggen!
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken