Formule E-rijder Felix da Costa vreest hoofdbescherming in F1
De Formule 1-coureurs die aangesloten zijn bij de Grand Prix Drivers Association hebben recent bij de FIA aangegeven dat zij graag vanaf 2017 hun hoofd beschermd willen zien. Dit zal dan waarschijnlijk niet gaan gebeuren door een volledig gesloten cockpit, maar middels het zogenaamde halo-systeem. Hierbij wordt er een veiligheidsboog langs de bovenkant van het hoofd van de rijder geplaatst, gesteund door een verticale draagstang. "Ik zie weinig technische belemmeringen," zegt GPDA-voorzitter Alexander Wurz. "We hebben in recente jaren veel zware ongevallen met hoofdverwondingen gezien. De rijders en ik hopen dan ook dat het halo-systeem snel wordt ingevoerd."
Maar niet iedereen blijkt een voorstander. Voormalig Red Bull-reserverijder Antonio Felix da Costa ziet het niet zitten. En hij mag dan niet actief zijn in de Formule 1, hij vreest dat hij er toch mee te maken zal krijgen. "Alles dat toegepast wordt in de Formule 1," stelt hij, "wordt drie, vier of vijf jaar later ook in de andere klassen ingevoerd. Ik denk dat dat ook hier het idee is: eerst de F1, daarna ook de rest." En de Portugese Formule E-rijder is er bepaald geen voorstander van. "Het is goed dat alles tegenwoordig zoveel veiliger is. Er vallen bijna geen doden meer en dat is belangrijk. Maar als een rijder wil ik dat er een element van gevaar is."
"Het is misschien niet goed om te zeggen, maar het is een hele gevaarlijke sport en dat is waarom iedere klasse maar een stuk of twintig rijders heeft en geen honderdduizend. En zo moet het ook blijven. Is een gesloten cockpit veiliger? Ja. Maar hoelang hebben we nu al een open cockpit? Ik zou willen dat ik leefde in de jaren tachtig of negentig. Toen was alles veel eenvoudiger, veel minder politiek. Het was veel meer een kwestie van: dit is de rijder, hier heb je een auto, en gaan."
De Tour van 1980
Noem het dan een Roll-bar.
Alle rijder binnen achter de simulatie stuur.. Lekker veilig racen..
We moeten gewoon accepteren dat er altijd gevaar schuilt bij de races met menselijke bestuurder.
Alleen zal race gewoon spannend zijn.
-Justin Wilson (IndyCar !?) : Bodywork vol op de helm
-Massa : Veer dwars door helm/vizier.
En allemaal met zeer hoge snelheden.
middels het zogenaamde halo-systeem. Hierbij wordt er een veiligheidsboog langs de bovenkant van het hoofd van de rijder geplaatst, gesteund door een verticale draagstang.
Bij jouw voorbeelden maakt dit systeem helemaal geen verschil lijkt me, bij alle 3 ligt de impact ONDER het nieuwe systeem en is de kinetische energie overdracht bij impact alleen al voldoende om te overlijden.
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
Men klaagt verder dat men dan de rijders minder goed ziet, maja per se een helm moeten zien?
Zoals die veer tegen Massa zn knarretje, maar die had net zo goed vlak onder de beugel door kunnen schieten. Waarschijnlijk zelfs, want hij was gewond aan zijn oog. Het lijkt me niet dat ze die beugel op ooghoogte plaatsen, want dan zie je als coureur niks meer.
Bianchi had ook niet meer geleefd met zo een halo; die had hem waarschijnlijk zelfs onthoofd lijkt me.
De enige van al die ongelukken die steeds voorbij komen die er misschien iets aan gehad zou hebben is Surtees, want dat wiel lijkt ie van links aan de zijkant op zn hoofd te krijgen, maar de beelden die ik gezien heb zijn daar eigenlijk te slecht voor om dat goed te beoordelen. Voor hetzelfde geld kreeg ie dat midden op zn hoofd en had zo een halo ook niet geholpen.
"Met dubbel s welteverstaan"
Het moet gevaarlijk blijven is een non-argument en dat het esthetisch onaantrekkelijk is ook.
Waar het mij even om ging is als de bescherming BOVEN de helm zit; de 3 aangehaalde voorbeelden een weinig andere uitkomst zouden hebben aangezien ze alle 3 recht op helm zijn geraakt ONDER de nieuwe bescherming.
Massa kreeg de veer door zijn vizier dus ruim onder het nieuwe systeem, Wilson krijgt vanaf kin tot bovenkant helm de impact van bodywork..
Alleen een volledig gesloten kap beschermt hiertegen.
Tip :
Voor coureurs die er niet aan willen is er een simpele oplossing bij de gratie dat de halve wereld graag coureur wil worden. Zitten er vast wel een paar bij die wél extra beveiliging willen rijden.
Waarom geen gesloten cocpit zoals Red Bull in Gran Turismo liet zien?
Dan heeft de coureur in elk geval vrij zicht en 't ziet er mooi uit.
foto
Beschermt ook nog tegen kleinere brokstukken.
Enige nadelen zijn vuil en regen.
En het doet er ook niet zoveel toe: het is altijd veiliger dan niks. Persoonlijk ben ik niet per se voor maar ik snap hef argument nooit van het houdt niet alles tegen. Dat klopt. Maar alles dat groot is wel en alles dat klein is deels. Dus heeft het qua veiligheid gewoon zin in mijn ogen.
Vind het wel mooi dat hij dat zegt, dat roep ik al jaren. Veiligheid is prima, maar dat is ook een beetje het risico van het vak..
- G.K. Chesterton
Ook al is het geen gesloten cockpit, dit gaat de ver. Het is een open-wheel klasse.
Dit systeem kan levens redden ja maar als je meerekent met wat voor een snelheid een zwaar object, zoals een velg+band, dat halo-systeem raakt, kan er waarschijnlijk voor zorgen dat dat systeem ook een object wordt wat een impact heeft op de coureur met een zware verwonding of door tot gevolg.
foto
Die steun rechtvoor de coureur lijk mij zwaar irritant, dan misschien nog beter een steun links en rechts zodat je in ieder geval voor je niet gehinderd wordt.
Of dichte cockpit:
Klik: http://www.skysports.com/(...)losed-cockpit-debate
http://www.grandprix247.c(...)tweigh-the-benefits/
foto
http://www.theverge.com/2(...)-formula-one-concept
foto
dus het zou ook voor hogere snelheden kunnen zorgen.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken