Grote sponsors FIFA reageren bezorgd
Grote sponsors van de FIFA en het wereldkampioenschap voetbal zullen na de openbaarmaking van het FBI-onderzoek naar corruptie bezorgd hun relaties met die mondiale voetbalbond tegen het licht houden, maar niet onmiddellijk stappen ondernemen. Dat is de inschatting van Kevin Alavy, wiens werk bij de firma Futures Sport + Entertainment bestaat uit het analyseren van sportmedia.
Ondernemingen zoals Adidas, Coca Cola en Visa zullen er in de eerste plaats van uitgaan dat dit de sport niet zo beschadigt als bijvoorbeeld matchfixing en doping. De beschuldigingen van de Amerikaanse recherche FBI over systematische en diepgewortelde corruptie bij de FIFA ondermijnen de integriteit van de sport zelf niet, aldus Alavy. Er is wel corruptie die de voetbalfans kwaad maakt en dat is corruptie die de eerlijkheid van het spel ondermijnt. Smeergeld over wie mag uitzenden en waar een kampioenschap wel of niet komt, valt daar volgens hem niet onder.
Update 9.57 uur
Grote voetbalsponsoren zoals Coca-Cola, Adidas, Hyundai, McDonald's en Visa hebben verontwaardigd gereageerd op het corruptieschandaal bij wereldvoetbalbond FIFA. Creditcardbedrijf VISA overweegt zelfs om de relatie met de FIFA te herzien als er geen hervormingen doorgevoerd worden.
Sportmerk Nike is zelf in de verdediging gedrukt, omdat het bedrijf betrokken zou zijn geweest bij het omkoopschandaal. Hoewel het bedrijf niet met naam genoemd werd is in de beschuldigingen terug te vinden dat een kledingmerk miljoenen dollars extra betaalde om de exclusieve leverancier van kleding voor het Braziliaans nationale elftal te zijn.
Nike was de sponsor van Brazilië en liet in een verklaring weten volledig mee te werken aan het onderzoek van de autoriteiten. "Nike is tegen elke vorm van manipulatie", aldus het bedrijf.