SABMiller zet meer om door hogere bierprijs
SABMiller heeft in de eerste zes maanden van zijn gebroken boekjaar vijf procent meer omgezet dan in dezelfde periode van vorig jaar. De inkomsten van de eigenaar van Grolsch namen vooral toe doordat de bierbrouwer zijn prijzen verhoogde, zo blijkt dinsdag uit de halfjaarcijfers van het Britse bedrijf.
De hoeveelheid bier die SABMiller tussen april en augustus verkocht steeg namelijk slechts licht, met een procent. Hoe hoog de afzet en de omzet waren, maakte het van oorsprong Zuid-Afrikaanse bedrijf daarbij niet bekend. In zijn tweede kwartaal verkocht SAB zelfs minder liters bier dan een jaar geleden.
Vooral in Afrika en Latijns-Amerika - waar SAB merken zoals Aquila en Castle verkoopt - deed de brouwer het de afgelopen zes maanden goed. Zo nam de omzet uit Afrika met maar liefst tien procent toe op jaarbasis, terwijl de inkomsten uit Zuid- en Midden-Amerika met zeven procent stegen. In Europa steeg de omzet met twee procent.