Jumbo op vingers getikt om 'diervriendelijk' vlees
De Reclame Code Commissie heeft Jumbo op de vingers getikt voor het aanprijzen van het huismerk Vlees met Oorsprong als diervriendelijk. Dat is het vlees niet en dus mag de supermarktketen op die manier geen reclame meer maken voor de vleessoorten die onder die naam worden aangeboden.
Jumbo verkoopt onder meer kip-, varkens-, rund-, en kalfsvlees onder de noemer Vlees met Oorsprong. Het rundvlees heeft geen welzijnskeurmerk. Het varkensvlees heeft een stempel van de Stichting Milieukeur, maar voldoet niet aan de minimumnorm die supermarkten vanaf 2015 voor al hun varkensvlees hebben afgesproken.
Het kip- en het kalfsvlees hebben een van de drie te verdienen Beter Leven-sterren van de Dierenbescherming. Met een ster mag een product echter nog niet als diervriendelijk worden verkocht. De Reclame Code Commissie stelde dat het vlees 'hooguit minder dieronvriendelijk is en iets diervriendelijker wordt geproduceerd dan vlees in de reguliere veehouderij'.
De commissie kwam tot de conclusie dat het 'onjuist' en 'misleidend' is van Jumbo om het vlees aan te prijzen als diervriendelijk. "De uiting is oneerlijk". De klacht tegen de supermarktketen werd ingediend door Wakker Dier. De dierenactivisten stellen dat Jumbo dieronvriendelijk en klantonvriendelijk is. "Veel klanten maken zich zorgen om dierenleed en Jumbo probeert hier met misleiding een slaatje uit te slaan."
De supermarktketen laat weten niet tegen de uitspraak in beroep te gaan. "Wij waren voor deze zaak speelde al voornemens om het label aan te passen", zegt een woordvoerder. Wat die aanpassing precies inhoudt en of de naam van het huismerk gaat veranderen, is niet duidelijk. "Daar kan ik niets over zeggen. We zijn er heel druk mee bezig."