WK-fans wacht chaotisch welkom in Brazilië
Bouwsteigers, een aankomsthal die blank staat, ellenlange rijen op de taxistandplaats: supporters die naar Brazilië reizen voor het WK-voetbal worden bij aankomst op het vliegveld met de nodige ongemakken geconfronteerd. Het toernooi begint donderdag en de luchthavens doen hun uiterste best om de stromen voetbalfans warm welkom te heten, maar de passagiers wacht desondanks in veel gevallen een chaotische ontvangst.
Neem bijvoorbeeld de grootste luchthaven van het land, Guarulhos in Sao Paulo. De autoriteiten hebben bijna zeven jaar de tijd gehad om de luchthaven in gereedheid te brengen voor het WK en toch is nog slechts een kwart van de nieuwe terminal, die omgerekend bijna een miljard euro heeft gekost, in gebruik. Veel reizigers komen aan in een donkere, somber stemmende terminal die nog stamt uit de tijd van de militaire dictatuur, die dertig jaar geleden werd beëindigd. Maandag bedroeg de wachttijd voor een taxi op Guarulhos meer dan twee uur en het verkeer in de omgeving stond als gevolg van een staking van metropersoneel muurvast.
"Laat ik het zo zeggen: we laten de wereld niet het beste van onszelf zien", zegt Luiz Gustavo Fraxino, adviseur luchthaveninfrastructuur uit Curitiba, een van de steden waar de komende vier weken wordt gevoetbald. Deskundigen wijten de problemen op de vliegvelden aan gebrekkige voorbereiding en regelzucht van de overheid.
President Dilma Rousseff ontkent dat Brazilië niet klaar is voor het WK. Dat de infrastructuur overbelast is, duidt er volgens haar op dat het land bezig is zich te ontwikkelen: de middenklasse groeit en voorheen arme Brazilianen reizen voor het eerst per vliegtuig.
"We bouwen niet alleen vliegvelden voor het WK, voor de FIFA", zei ze onlangs. "We bouwen voor de Brazilianen."
Om te kunnen reizen in Brazilië is vliegen vaak de enige serieuze mogelijkheid. Het land is zo groot als een continent, maar spoorverbindingen voor personenvervoer zijn er bijna niet, zelfs niet tussen de twee grootste steden, Rio de Janeiro en Sao Paulo, die ruim vierhonderd kilometer uit elkaar liggen. Daar komt nog bij dat Brazilië de wedstrijden met alle geweld in twaalf steden wilde laten spelen en niet in acht, zoals de FIFA graag had gezien, met als gevolg een lager budget per stad. Zelfs de burgemeester van Rio, Eduardo Paes, gaf vorige week toe dat dit een verkeerde beslissing is geweest.
Reizigers die in Rio aankomen hebben geluk als ze niet direct beginnen te druipen van het zweet. Zelfs al is het niet het warmste seizoen, de temperaturen in Brazilië schommelen rond de 26 graden Celsius en de luchtvochtigheid bedraagt bijna zeventig procent. En als het warm is, plegen de airconditioners het te laten afweten.
Op de splinternieuwe luchthaven van Brasilia leidde een tropische wolkbreuk van twintig minuten er onlangs toe dat de terminal blank kwam te staan. Vliegvelden in andere WK-gaststeden staan nog vol steigers. Ook komt het voor dat nieuwe faciliteiten nog niet in gebruik genomen kunnen worden. En op de meeste vliegvelden ontbreekt het aan voorzieningen als stopcontacten voor het publiek en wi-fi. Ook zijn de vliegvelden niet echt ingesteld op reizigers die het Portugees niet machtig zijn.
Er kunnen zich ook ernstiger problemen voordoen. Een consumentenorganisatie die eerder dit jaar een onderzoek deed op de luchthaven van Rio trof geblokkeerde nooduitgangen, niet werkende brandblusapparaten en verstopte toiletten aan.