Toestel Air France mag Russisch luchtruim niet in
Een toestel van de Franse luchtvaartmaatschappij Air France is woensdag omgeleid, omdat het geen toestemming kreeg door het Russische luchtruim te vliegen. Het passagiersvliegtuig, met 495 passagiers en 22 bemanningsleden aan boord, was vanuit Shanghai onderweg naar Parijs, maar moest uitwijken.
Vlucht AF111 moest een tussenlanding maken in het Duitse Hamburg om bij te tanken. De Airbus A380 had door de omleiding te weinig brandstof om de eindbestemming Parijs te halen. De tussenstop duurde ongeveer anderhalf uur.
In eerste instantie zei Air France dat het luchtruim dicht was, vanwege een oefening van de luchtmacht. Later liet een woordvoerster echter weten dat het luchtruim gesloten was vanwege de lancering van een Sojoez-capsule, die vanaf het kosmodroom Bajkonoer in Kazachstan werd gelanceerd.
A: Heeft rusland op tijd laten weten dat het luchtruim gesloten zou zijn?
B: Heeft air france ergens een fout gemaakt en niet goed opgelet?
Hier hebben we budvar. De grootste atheist van FOK!, en die zou het natuurlijk weer anders hebben gedaan.
Kan ook niet anders. :(
JE WEET ALTIJD ALLES BETER
Het valt me op dat fok steeds populistischer het nieuws presenteert en daarmee de werkelijke gang van zaken aan zn laars lapt.
Mén
Hier hebben we budvar. De grootste atheist van FOK!, en die zou het natuurlijk weer anders hebben gedaan.
Kan ook niet anders. :(
JE WEET ALTIJD ALLES BETER
Toch eens vragen wat ze nu eigenlijk moeten.
Hoe groter de oost-west/west-oost afstand van een vliegroute, hoe dichter langs de pool er wordt gevlogen. Op het zuidelijk halfrond naar de zuidpool en op het noordelijk halfrond naar de noordpool.
Daar is de diameter van de aarde kleiner, en dus de vliegafstand korter.
Voor een vlucht van west naar oost telt dat zelfs nog zwaarder omdat deze vlucht mee vliegt met de draaïng van de aarde, en dus in feite de aarde voor moet blijven.
Goed, tot zover wat algemeen gezwam.
Dan nu vlucht AF11. Die vliegt normaal inderdaad redelijk richting Hamburg. Dat is helemaal geen vreemde route, omdat het dan eerst wat naar het noorden moet, kleinere diameter van de aarde is kleinere vliegafstand.
De normale route van AF111 wanneer kazachstan dicht zit: http://nl.flightaware.com(...)0324/1605Z/ZSPD/LFPG (de dag ervoor ging het dus wel goed. NOTAM was dus aanwezig)
De route met de tussenstop op hamburg: http://nl.flightaware.com(...)0325/1605Z/ZSPD/LFPG
Voor een gesloten verklaring voor een bepaald gebied bestaat de NOTAM. Deze moet altijd worden gechecked door een piloot. Ik kan met niet voorstellen dat er geen NOTAM is geweest voor de lancering.
Ze weten in Bajkonoer echt wel wat ze doen en wat ze moeten doen. Als er ergens volgens checklists wordt gewerkt dan is het wel in de ruimtevaart. En daar staat het tijdig uitgeven van een NOTAM echt wel op.
Ik acht het dan ook praktisch onmogelijk dat er geen NOTAM was i.v.m. de lancering van de Sojoez.
Mijn inschatting is dat de pilo(o)t(en) deze NOTAM hebben gemist.
[ Bericht gewijzigd door Orthello op donderdag 27 maart 2014 @ 09:32 ]
1) door de draaïng van de aarde is een vlucht van oost naar west korter (in vlieguren en dus kosten)
2) het heeft de voorkeur om over land te vliegen omdat in geval van problemen de kans op een goede afloop groter is.
Maar voor 1 is een belangrijk aspect. Er is een omslagpunt om te kiezen voor een vlucht in oostelijke richting, maar die ligt, door de draaïng van de aarde, niet precies in het midden van de omtrek van de aarde.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken