NS krijgt miljoenenboete om ontevreden reizigers
De NS moet een boete van 2,75 miljoen euro betalen omdat de reizigers niet tevreden zijn over de dienstverlening. De boete was in 2012 al voorwaardelijk opgelegd zodat de NS tijd had om de situatie te verbeteren. De boete wordt nu definitief omdat verbetering vorig jaar is uitgebleven, schrijft staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA) in een Kamerbrief.
De NS haalt de eisen voor punctualiteit wel. Van de treinen reed 93,6 procent vorig jaar op tijd. Maar het oordeel van de reizigers weegt ook mee. Die bleven ontevreden over het op tijd rijden van treinen. Ook vinden zij dat servicemedewerkers meer aanspreekbaar moeten zijn en de kans op een zitplaats in de spits hoger moet zijn. Over het algemeen waren de reizigers in 2013 niet positiever dan in 2012, daarom is de boete definitief geworden.
De reizigers zijn overigens wel te spreken over de informatie die ze in de trein en op het station krijgen bij vertragingen of storingen. Ook zijn de stations en treinen volgens hen schoner dan in 2012.
Voor de prestaties in 2013 heeft Mansveld ook een voorwaardelijke boete van 2,75 miljoen euro opgelegd. Als de NS de eisen voor klanttevredenheid dit jaar wel haalt, wordt die kwijtgescholden. Een besluit hierover wordt begin volgend jaar genomen.
Spoorbeheerder Prorail kreeg voor de prestaties van vorig jaar een voorlopige boete van 1,5 miljoen euro opgelegd omdat de punctualiteit op regionale spoorlijnen en van goederentreinen niet hoog genoeg was. Ook die boete kan nog worden kwijtgescholden als vooruitgang wordt geboekt.