FOK!auto: de auto van Sjakie
FOK!auto is terug! Voortaan zetten wij elke woensdag een automobiel onderwerp in de spotlights. Vandaag nemen wij je mee naar de 2CV, de auto die velen van jullie kennen als het gifgroene autootje van Sjakie uit Flodder.
Al in 1935, net na de overname door Michelin, besloot de leiding van Citroën een nieuwe auto te ontwikkelen. Deze kleine auto zou speciaal worden gebouwd voor het ruige leven op het Franse platteland. Ze hielden een marktonderzoekje, waarna werd besloten dat de nieuwe auto twee boeren en 50 kilo aardappels moest kunnen vervoeren. Maar een vat wijn van 50 liter mocht ook.
Simpel en goedkoop
Ook moest de auto zeer comfortabel zijn. Een doos eieren zou tijdens het rijden op een stuk omgeploegd land heel moeten blijven. Verder moest het voertuig zuinig, simpel en goedkoop zijn. Het uiterlijk van het karretje was van ondergeschikt belang. Daarom werd het vehikel ook uitgevoerd met slechts één koplamp. Toen echter een prototype werd aangereden door een persoon die dacht met een motor van doen te hebben, werd haastig besloten er nog een koplamp aan toe te voegen.
Het prototype van de 2CV (foto: Rainer Zenz)
De eerste indrukken
In oktober 1939 was het model klaar om op een autobeurs te worden getoond. Helaas gooide de oorlog roet in het eten. De hele show werd afgelast. Pas op 23 maart 1948 kon de wereld eindelijk kennismaken met deze voiture. Een journalist nam naar verluidt direct de benaming 'Lelijk Eendje' in de mond, waarna deze benaming als geuzennaam in de armen werd gesloten. Behalve in België, waar de 2CV als Geit door het leven gaat.
Enorm succes
De 2CV sloeg in als een bom. Het autootje was zo populair in Frankrijk, dat je maar liefst drie jaar moest wachten tot de jouwe werd geleverd. In 1952 werd Nederland het eerste exportland waaraan de Eend werd geleverd. Hier liep men eerst niet warm voor het model. Later verwierf het gebakje echter een cultstatus, en werd het autootje in vele landen razend populair. De 2CV kan zich scharen tussen auto's als de Kever, Mini en de Fiat 500.
Een rode 2CV (foto: Fabien1309)
De techniek
De techniek van de Eend is uiterst simpel. Zo heeft de tweecilindermotor een inhoud van slechts 375 cc. In al die jaren is deze motor niet veranderd. Wel wist men telkens iets meer vermogen uit het blok te halen. Zo levert het oermodel slechts acht PK, terwijl de laatste exemplaren zelfs meer dan 30 paardekrachten tellen. Ook hadden de eerste exemplaren geen dashboard. Wilde je weten of je nog met de tankinhoud naar huis kon, dan stapte je maar uit om een stok in de tank te steken. En de voorruit moest je maar handmatig schoonhouden, want de ruitenwissers waren handbediend.
De cijfers
De 2CV kent een zeer lange looptijd. De auto is geproduceerd tussen 1948 en 1990. In die maar liefst 42 jaren zijn er zeker vier miljoen van de band gerold. Tel je echter de populaire Besteleend mee, dan stijgt het productieaantal tot maar liefst 5,3 miljoen. Tegenwoordig zijn de meeste Eenden wel op de schroothoop beland. Wie nog een gaaf exemplaar in zijn bezit wil krijgen, moet diep in de buidel tasten. Een vraagprijs van vijftien ruggen is niet ongewoon in deze wereld.
De gifgroene Eend van Sjakie
Vergeet ook niet de suicide doors op de vroegste modellen en dat de goedkopere modellen (ook later) een voorbank hadden ipv voorstoelen. Heel gezellig! Schakelpook zat ook aan het dashboard, een middenconsole was er niet. En ventilatie betekende een paar gaten onder de voorruit open of dicht draaien!
In het Louwman automuseum staat heel erg verborgen een hele speciale 2CV, de 4x4 versie met 2 motoren er in:
foto
[ Bericht gewijzigd door Sannr_ op woensdag 5 februari 2014 @ 08:32 ]
foto
Toch onder de meeste mensen wel bekend als "Lelijke eend" mag ik hopen?
Als ik trouwens aan een bekende eend moet denken denk ik eerder aan deze :
https://www.youtube.com/watch?v=vwllegEH3ok
http://www.youtube.com/watch?v=DIL6Hr_jg9g
Deze auto verdient gewoon een betere titel, sorry.
http://www.youtube.com/watch?v=U5hbMnzAs5U
A murky, forgotten land.
http://www.ferket.com/blo(...)pe-the-dessert-hero/
Of even op afbeeldingen van "2CV desert" googelen.
Citroen heeft me een mooie auto's gemaakt
En ik was in die tijd 10 lekker crossen op het boerenerf.
Asics geniet. Lees mijn columns op http://www.raaskal.com
-edit, hij heeft er nog twee nieuwe staan, een grijze en bordeauxrode-zwarte (charleston type), met nog geen 150km op de teller, heb al eens een bod gedaan, maar hij wil ze niet verkopen. Ze zitten zwaar onder onder het stof, worden ook niet gepoetst om de lak gaaf te houden en worden als oude kaas steeds meer geld waard.
[ Bericht gewijzigd door DOS-prompt op woensdag 5 februari 2014 @ 13:18 ]
De 2 CV is verkozen als beste Bond auto, liet hiermee merken als Aston Martin en Lotus achter zich.
http://www.worldcarfans.c(...)ost-popular-bond-car
Zie ook: http://www.youtube.com/watch?v=CvJp1X3qiog
Toen ik op de lagere school zat had de helft van de leraren een 2CV (de andere helft reed Renault 4).
-edtit;Hij hangt aan kabels omdat hij geen wielen heeft, weet niet of dat nog steeds zo is...(kan de foto niet vinden...)
[ Bericht gewijzigd door DOS-prompt op woensdag 5 februari 2014 @ 13:58 ]
Ik zie dat de Mehari uitvoering er niet bij staat.
Dat is toch echt een 2CV met een polyester body.
foto
Dat was ook een voordeel van de 2CV, je kan er vrij makkelijk een kitkar van maken, je kan er zelfs een driewieler van maken door de achterassen (2CV heeft er 1 per wiel) andersom te monteren.
Een kitcar heeft trouwens ook weer voordelen voor de wegenbelasting.
Hij zit op ongeveer 35km van een dorp en heeft voor 12 dagen voedsel en water. Hij heeft ook een zaag, en wat gereedschap. De inspanningen en de tijd die het kost om die motor te maken, zijn veel groter als een wandelingetje die hem misschien 2 dagen zou kosten, maximaal.
Daarnaast, met een handzaag door de assen van je auto gaan, en het geheel zonder lasapparaat maar met wat makeshift-gereedschap weer aan elkaar maken, gaat niet gebeuren.
Het was een auto, waar vele geitenwollen sokken typetjes, zoals Sjakie in de serie Flodder reden met zon zonnetje sticker op de achterruit tegen kernenergie. Hetzelfde gold voor het Renaultje 4 (hondenhok).
[ Bericht gewijzigd door betwet op woensdag 5 februari 2014 @ 18:52 ]
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken