Achmea schrapt circa 4000 banen
Verzekeringsconcern Achmea schrapt de komende 3 jaar ongeveer 4000 banen. Dat heeft het concern, de grootste verzekeraar van Nederland, woensdag bekendgemaakt. Achmea heeft in totaal 19.000 mensen in dienst, waarvan ongeveer 17.000 in Nederland.
Voor een deel betreft het gedwongen ontslagen. Achmea wil de kosten verlagen omdat de premie-inkomsten onder druk staan, onder meer doordat steeds meer mensen hun eigen risico verhogen en omdat er minder aanvullende verzekeringen worden afgesloten. Daarnaast sluiten steeds meer klanten hun verzekering via internet af.
"Verdere standaardisatie en complexiteitsreductie van onze processen moeten gaan zorgen voor een meer concurrerend kostenniveau", aldus bestuursvoorzitter Willem van Duin.
De medezeggenschap en vakorganisaties zijn op de hoogte gebracht van de reorganisatie.
Achmea heeft enkele jaren geleden al een reorganisatie doorgevoerd waarbij 2500 banen werden geschrapt.
Dat daarna mensen dubbel werk zitten te doen, of de service voor de klant achteruit gaat... Dat ziet men niet. Quick wins scoren, niks meer en niks minder.
Dit gebeurt in alle takken van sport.
Bezuinigen bezuinigen bezuinigen.
Niet kijken of het KAN, maar gewoon doen.
En dan hebben de mensen die achterblijven vaak meer werk dan ze aan kunnen, want de manier van werken verandert lang niet altijd.
Slouches towards Bethlehem to be born?
700k werklozen en maar 50k vacatures (ja ze beweren 94k maar de helft is nep)
Alleen hebben 4000 mensen nu heel veel zorgen erbij gekregen.
A murky, forgotten land.
http://www.computable.nl/artikel/nieuws/loopbaan/4936603/1458016/automatisering-kost-mogelijk-50000-banen.html?utm_campaign=rss&utm_source=rss&utm_medium=rss
Automatisering kost banen.
We moeten ons goed beseffen dat verregaande automatisering, flexibilisering en "efficiency-slagen" een bepaald optimum heeft.
En dat optimum zit hem niet in het inhoudelijke, het werk, nee het optimum zit hem (wmb) voornamelijk in een goede belangen-afweging.
bijv:
- Wat goed is voor Achmea is niet perse goed voor Nederland
- Wat goed is voor Nederland is niet perse goed voor Achmea
In het midden van het antwoord op die 2 vragen zit ongeveer het optimum. Want, als de automatisering nog véél verder wordt doorgetrokken.. wat moeten al die mensen dan gaan doen??
En dat is het volgende, de gedachte / het gevoel dat bestuurders wérkelijk denken dat mensen maar 1 ding kunnen... ik neem "piet" aan voor functie X, functie X vervalt, dus "piet" moet weg.. ik krijg daar jeuk van!! Dat is zo zonde als men zo denkt.
Dat vind ik een zeer depressief idee, dat de veelzijdigheid, veelkleurigheid en hersenvermogen van een mens, zo zwaar wordt onderschat.. alsof mensen werkelijk maar 1 ding kunnen. In veel gevallen is dat echt regelrechte BS!!
Ik ben niet tegen automatisering omdat het banen kost, ik ben ook niet tegen automatisering an sich.. ik ben tegen de domheid, dat bestuurders/managers zoveel talent verkwanselen, te grabbel gooien... bij het grof vuil zetten.. enz
Het moment dat je 4000 mensen ontslaat, ben je wmb gewoon gestopt met nadenken.. en speel je met de levens van 4000 mensen alsof het niks is, dit kunnen ze eigenlijk niet maken.. technisch gezien wel, ethisch gezien niet.
DAT vind ik het probleem, niet de automatisering. Plus, ik denk dat politici, onze leiders
Bovendien is de gehele automatisering, wéér gestoeld op: Olie
Even pessimistisch, ik ga graag van het slechtste uit
De dag dat die energe-kwestie ons parten gaat spelen, wat dan? Iedereen weer IN dienst? Alle IT-ers eruit, en een écht vak leren? (oost)_Europese werknemers eruit, Nederlanders in dienst?
Wat moet dat allemaal gaan worden? Wat is het grote plan dan?
[ Bericht gewijzigd door Sander_K op woensdag 4 december 2013 @ 09:12 ]
Groetjes, de klant.
http://www.artsennet.nl/N(...)t-met-41-procent.htm
Anyway, ik hoop dat ik er niet tussen zit
Die houding van "tjsa, de klant heeft z'n gedrag veranderd" hehe
Ja m'n hoela!! Hier hebben ze zélf regelrecht op aangestuurd, niet de klanten. Als je mij, als klant van een verzekering, letterlijk en op de man af zou vragen:
Beste klant, u mag kiezen..
of u gaat voortaan alles op internet doen, met het gevolg dat we 6500 man moeten ontslaan bij onze firma.. u gaat bovendien niet meer/minder premie betalen, dat maakt niet uit
of u doet het nog even via de "oude manier" (wat die ook is) en het kost u ietsjes meer moeite, maar daardoor kunnen we 6500 mensen uit uw land, in dienst houden
Ik zou 100%, zonder twijfel, de laatste kiezen. Als met mijn simpele administratieve actie (een brief posten??) zoveel mensen aan het werk kunnen blijven > Prima. Noem het werkverschaffing of niet.. 6500 mensen aan het werk, heeft dit land (en dus ik) gewoon veel meer aan.
- het zijn potentiele huizenkopers
- het zijn potientiele klanten
enz
Nu zijn het:
- potentiele uitkeringsgerechtigde
- potentiele criminelen
- potentiele suicidalen
enz
Ik overdramatiseer het bewust, maar hier komt het wmb beetje op neer. We laten ons veel te makkelijk aan de kant zetten ; er moet MEER gestaakt worden, VEEL meer.
Wat wel verwijtbaar is, is dat je deze trends al zeker 10 jaar kunt zien aankomen maar dat er nu naar een drastische maatregel als massaontslag wordt gegrepen.
En dan kun je je afvragen wat het management daar de afgelopen 10 jaar aan heeft gedaan om er op een geleidelijkere manier op in te spelen.
Slouches towards Bethlehem to be born?
En ja, dit is Fok, dus dan zal de reactie zijn: "lekker een uitkering trekken, had dat knakenvolk maar een ander val moeten kiezen"... Maar uiteindelijk kosten die werkelozen je meer dan die 0 euro die je hierdoor op je ziektekostenverzekering bespaart.
Toch roep ik iedereen op zoveel mogelijk verzekeringen af te sluiten bij Achmea
Maar ga jij eens aan het werk
Dat word practisch afgedwongen.
Met een uitkering ben je een parasiet/crimineel dat voor niks aka 70% van het minimumloon maar fulltime aan het werk moet en als je niet werkt en echt 0 inkomen met partner die wel werkt, kom je niet meer rond, is het verkrijgen van een hypotheek voor een normaal huisje niet te doen.
huren kom je voor de vrijesector ook niet echt in aanmerking, het kan wel als je van 1 kamer appartementen houdt met je gezin.
De sociale sector zo vast zit als het maar kan met die 10 jaar wachtlijsten..
dus met alle respect maar, wat lul jij?
Gaat lekker zo..
Soort mix tussen Hawkwind, Immortal en een Nespresso reclame.[/quote]
Als het met 4000 mensen minder kan, zou je kunnen zeggen dat het dus allemaal goedkoper kan. Het is echter maar de vraag of ze inderdaad met 4000 mensen minder hetzelfde product en service kunnen bieden. Aan ieder dienst hangen een prijskaartje en een kostenplaatje.
Maar misschien is het ook zo dat technologische ontwikkelingen het nu mogelijk maken om met minder mensen hetzelfde werk te doen. In dat geval zou dit pas bij toekomstige premies een besparing kunnen betekenen. Maar dan kun je weer niet stellen dat we voorheen te veel betaalden.
Je zult maar iets goedkopere wijn moeten schenken bij elk diner, de nachtmerrie voor iedere topman
wow.. hier ga ik nog even een uurtje over nagenieten.. wat een volzin haha
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
Niet iedereen wil op de rand van minima zitten.
En wat vind jij luxe? die definitie kan nogal verschillen immers.
Maaarrr daar staat wel tegenover, 1 of 2x per jaar nieuwe kleding, geen vakantie, hoewel vakantie wel mogelijk is, zou ik niet echt weten waar ik nou heen wil dus dat is meer een persoonlijke keus.
Hoewel sinds het eigen risico gebeuren het wel lastiger word.
FUCKING BULLSHIT, je wilt je winstmarge zo hoog mogelijk houden. vuile graaiers
Disturbed from time to time
Lost within himself
In his solitary shell
En dus verdwijnt de kennis aan de onderkant en de managers blijven zitten.
Ik zeg: laat ze maar lekker weggaan dan. Weg met die talloze managementlagen!
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken