FOK!toen: Half-Life
Het jaar 1998 was een goed jaar als het om games ging. Er was een Starcraft-expansie voor realtime strategyfans, Grim Fandango voor de adventurefanaten en voor de shooterliefhebbers kwam een van de beste shooters ooit uit. Het is niet voor niets dat men met smart op nieuws wacht over het langverwachte derde deel uit die franchise. Gordon Freeman is een legende en de fans willen weten hoe het verhaal verder gaat na de laatste uitbreiding, die eindigde met een cliffhanger.
De makers waren medewerkers die Microsoft verlaten hadden om hun eigen clubje op te richten, Valve Corporation. Gabe Newell en Mike Harrington wisten misschien zelf niet eens dat ze goud in handen hadden met dit bedrijf, want zoals we nu weten is Valve erg veel waard geworden door onder andere Steam, een digitaal distributieplatform dat niet meer weg te denken is bij pc-gamers.
Half-Life werd voordat het uitkwam niet echt opgemerkt. Op de E3 in 1998 kreeg het wel wat aandacht, maar het was eigenlijk een 'sleeperhit'. Maar toen de game in handen kwam van recensenten was het al vrij snel duidelijk: Game of the Year, nee, Game of the Decade. En de gamers waren het daar volledig mee eens.
Maar wat maakt Half-Life nu zo goed? Dat was het verhaal en vooral hoe het verhaal gebracht werd. In andere shooters waren er filmpjes, of tekst die je moest lezen om iets van het verhaal mee te krijgen, maar Half-Life bracht het verhaal vanuit Gordon Freeman, jij was Gordon en je wist alleen wat er gebeurde wat Gordon zag, omdat je alles vanuit zijn perspectief beleefde.
Het verhaal werd ook intens gebracht, op geen enkel moment had je het idee dat het de zoveelste alienshooter was, omdat er veel uitdagingen waren. De levels gingen dan ook verder dan gesloten deuren en verborgen sleutels, bij voorkeur aan de andere kant van het level. Nee, platformpuzzels met sprongen die je goed moest timen, maar wel zo geplaatst dat het logisch leek dat je via die weg naar boven moest 'klimmen'. Net zoals het verhaal leken de puzzels er niet bij de haren bijgesleept, maar waren logische gevolgen van de ramp in de militaire basis.
En dan de sfeer. Een explosie die een gat naar een andere dimensie opent en aliens door de militaire basis laat roven. Medewerkers sterven voor je ogen, en de constante alertheid waarmee je door de levels moet maakt die sfeer gespannen en intens. Headcrabs die uit buizen richting je hoofd springen, tentakels die je vanaf het plafond willen grijpen, het is allemaal even heerlijk. Iedereen die de game gespeeld heeft herinnert zich het moment dat de speciale eenheid de basis infiltreert. Je denkt nog even dat je hulp krijgt van deze agenten, maar nee, ze willen het ongeluk in de doofpot stoppen en iedereen die de explosie en wezens overleefd heeft erbij.
En dan is er nog G-Man, de man in pak die je zo af en toe ziet en, zo lijkt, iets speciaals met je van plan is. De rol van de G-Man is nog steeds een mysterie, we zullen toch moeten wachten op een nieuw deel om hopelijk te weten te komen wie of wat hij is. Hij lijkt een buitenaards entiteit te zijn die werkt voor nog hogere wezens, want hij mag jou een contract aanbieden namens hen. Wat en hoe en waarom, na al die jaren weten we nog niets.
Valve heeft met Half-Life een franchise gemaakt dat zich kan meten met de hype omtrent een nieuwe Grand Theft Auto. Die laatstgenoemde heeft zijn moment dan eindelijk gepakt. Nu is het wachten op een nieuwe hype. Half-Life 3 is één van die games die zo'n bizarre hype weer op gang kan brengen. Hopelijk horen we met de nieuwe Steam-console van Valve ook meer over een system-seller die daarbij zou moeten horen. Een game die toevallig ook door dezelfde ontwikkelaar in elkaar wordt gezet. Rise and shine, Mister Freeman.
Jouw lul is jongvolwassen en in de bloei van zijn leven Spankster.
En toen vonden we hem uiteindelijk en heb de serie nooit meer losgelaten
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
De goed oude (mod)tijd.
En dan zo'n headcrab AAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHH
wild in het rondzwaaien met je breekijzer...
GA FUCKING DOOOOODDDD.
Briljante game
Heb de gehele collectie in Steam
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Valve had allang zelf remakes kunnen maken. De game ziet er aardig uit maar als je er als neutrale kijker naar kijkt zie je wel dat het al een oude game is met oude gfx, ook al is het op de HL2 engine.
Anyhoo.
HL1 was geweldig.
HL2 was matig en voor mij is de serie verwoest door de introductie van 'episode content'.
De belofte was om elke zoveel tijd een nieuwe episode uit te brengen.
Ik was er toen al bang voor dat dat zou resulteren in elke keer weer 8 uurtjes spelen voor 25 euro, maar het was nog veel erger.
De episodes hielden gewoon op !
Ze kapten er gewoon mee, zonder opgaaf van reden. Ze gingen Team Fortress 2 uitbrengen en daar nog 3 remakes van.
Ze gingen aan CounterStrike klooien. Ze hebben Portal uitgebracht.
Intussen zat ik te wachten op Episode 3.
Ik wilde een einde aan het verhaal hebben. Ik wilde zo graag een afsluiting.
Maar ja.
We zijn nu 7 jaar later.
Games zijn verandert. Er zijn andere series gekomen.
Ik heb de des-ilussies meegemaakt van bijvoorbeeld Diablo 3.
Mijn 'zin' in Episode 3 is weg.
5 jaar geleden zou het een instant-buy geweest zijn, al kostte het 100 euro.
Als ze het morgen uitbrengen weet ik niet eens of ik het zou gaan kopen.
Ik voel me genaaid.
Misschien als ie voor 10 euro in de Steam Summersale van 2017 staat of zo. Ik heb 8 jaar gewacht, nou kan ik nog wel 3 jaar wachten.
Half-Life was een iconische game voor me.
Echt geweldig, fantastisch, prachtige herinneringen.
Maar zoals zo vaak moet je herinneringen uit je jeugd laten voor wat ze zijn. Mooie herinneringen.
I saw no miracles nor wonders
Humanity so poisoned by their myths
Smell of burnt bodies... Slaughtered virgin lies dead without the face
Die belofte deden ze voordat Steam zo'n succes werd. M.a.w. toen ze nog gewoon afhankelijk waren van hun eigen games. Dus toen waren episodes nog de beste strategie voor een geleidelijke stroom aan inkomsten. Met steam was dat niet meer nodig, dus konden ze gewoon hun tijd gaan nemen en games uitbrengen wanneer ze àf waren. Dus dat de episodes niet meer zo'n prioriteit hebben, wie weet komt Ep3 nog, daar zijn ze ons helemaal geen verklaring voor schuldig. Het is niet alsof we al ergens voor betaald hebben, maar dat zij het nog niet geleverd hebben. Ze hebben gewoon hun strategie aangepast aan de nieuwe situatie.
Spreek je jezelf nu niet erg tegen? Je zou 100 euro betalen voor een 'kleinere' episode van een, naar jouw mening, 'matige game'?
En je hebt je 'zin' verloren...kan dit misschien ook gewoon komen omdat je inmiddels gewoon ouder bent en wat getemperd bent in je enthousiasme, dus dat je niet meer per se alles 'nu meteen moet hebben'? Valve kennende zullen ze gewoon weer hun tijd willen nemen om ook weer een nieuwe standaard te zetten met HL3. Uiteraard wil ik ook een afsluiting, maar dat zie ik liever in een nieuw uitgebreid deel dan in verschillende episodes, verdeeld over een paar jaren. F*ck die beloftes.
Dus al die woorden, 'serie verwoest door episode content', 'ik voel me genaaid', met alle respect: niet zo aanstellen.
Ik denk dat het probleem dat ik momenteel heb is dat de serie nooit is afgerond en is blijven plakken bij een cliff-hanger. Ik hoop dat ze nog eens EP3 maken (met de Valve kwaliteit). Ik zou het toch gaan spelen, ik moet wel, ik wil het verhaal verder spelen. Als het verhaal maar vet is, dat is het belangrijkst. Geen gekke X-files acties.
Emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our minds.
* dat boot-gedeelte naar Eli
* het krijgen van de gravity-gun en alle mogelijkheden die dat biedt
* survival horror in Ravenholm
* met de buggy naar nova prospekt, gedeeltes met achtereenvolgens antlions als vijanden, dan als 'wapen', een gedeelte met Alyx, turrets die je goed moet plaatsen in 2 gedeeltes
* je een weg banen naar de citadel met Barney, met als climax de gevechten met de striders
Dan de Citadel uiteraard --- en dit gecombineerd met zeer gedetailleerde omgevingen en situaties. M.a.w. dit niveau van afwisseling ben ik nog niet tegengekomen in andere games.
Fanbase kan verrekken? Halflife laten doodbloeden? Halflife zette een nieuwe standaard voor de FPSs + environmental storytelling. Halflife 2 deed hetzelfde maar d.m.v. de nieuwe physics en een AI-companion. Dus je kan er vanuit gaan dat ze weer zoiets willen doen, een nieuwe standaard zetten, met HL3. Dus als je op een gegeven moment in de positie bent om daar je tijd voor te kunnen nemen, om je idee(ën) te perfectioneren, dan zou jij dat toch ook doen?
Het is in weze precies zoals je zegt: het is kunst. De gasten van Valve zijn een van de weinigen die ik als kunstenaars zie. Ze maken iets wat zij willen, ongeacht de laatste trends, ontwikkelingen, of ook tijdsduur wat dat betreft. Gewoon omdat ze in staat zijn om zelf de nieuwe trend te zetten. Want even ter herinnering net zoals er nu al 6 jaar voorbij zijn gegaan sinds Episode 2, zaten er ook 6 jaren tussen HL1 en 2. Dus iedereen weet (zou moeten weten) dat je voor jaarlijkse nieuwe delen niet bij Valve moet zijn.
En is het netjes? Voor mij niet echt relevant. Dat heet gewoon hypevorming en dat werkt in het geval van Valve uiteindelijk in hun voordeel, omdat zij ook duidelijk in staat zijn om iets te leveren dat daaraan voldoet (en misschien meer).
Dus is het doodgebloed? Nee, voor mij komt Halflife (2 episode) 3 wanneer die komt. En het wordt zoals vanouds weer tof.
Misschien was 't onnodig, maar dat kwam ook door de manier waarop je je reactie indeelde: met een nieuwe regel voor elke zin, zodat de nadruk wel erg kwam te liggen op hoe jij je zo genaaid voelde, wat voor grote fan je bent/was. Dus het kwam op mij allemaal wel erg overdreven dramatisch over.
"Met dubbel s welteverstaan"
Je bent niet voor niets weggemint, daarnaast staat of valt niet alles op graphics, dat is kortzichtig denken.
[ Bericht gewijzigd door CHZ op zondag 17 november 2013 @ 15:59 ]
Half-Life was zeker een zeer goed spel, maar ook niet meer dan dat
System Shock 2 is naar mijn mening veel beter (wel iets nieuwer), maar er zijn ook zat oudere games die minstens even goed zijn (System Shock 1, MechWarrior 2 Merceneries, AH-64D Longbow, Tie Fighter, Grim Fandango,...)
de leercurve van HL is natuurlijk enorm laag en door het succes van CS was/is het enorm populair om het spel de hemel in te prijzen, maar ja, wat de boer niet kent, dat vreet hij niet
[ Bericht gewijzigd door The_Substitute op zondag 17 november 2013 @ 19:56 ]
release date HalfLife = November 19, 1998
release date System Shock 2 = August 11, 1999
misschien hebben ze nog wat details overgenomen, maar 6 maand voor release wordt het spel niet omgegooid of zo
De volledige uiteindelijke versie, met alle hoofdstukken, komt wel op Steam via het greenlight programma.
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
Half-Life http://www.imdb.com/title/tt2697688/ als
Portal http://www.imdb.com/title/tt2697668/ !!
nog even wachten dus!
Dat stuk haalde echt het kind in me naarboven "The vloer is van lava!" Als kind eindeloos gespeeld met vriendjes dat je de grond niet mocht aanraken.
De sfeer van HL2 was ook subliem natuurlijk. Doordat de game zo realistisch was qua omgevingen en architectuur van een soort oostblok land, in combinatie met af en toe hele vreemde alien dingen maakte het de boel ontzettend surrealistisch.
Los daarvan was Half Life, na Doom en Unreal in de jaren daarvoor, toch wel dé must have, waar je met liefde je pc ging upgraden.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
Ik heb alleen Half-Life 2 uitgespeeld.
Van de week maar eens aan Half-Life 1 beginnen
Counterstrike en Day of Defeat.
Heb de orginele box laatst nog een keer gekocht voor een 10tje dit is en spel die ik nog voor de komende jaren nog wel eens speel hoor.
De intro in het treintje is nog steeds van nostalgische waarde bij mij
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken