ProRail ontkent risico bij veiligheidssysteem
Bij het veiligheidssysteem dat moet voorkomen dat treinen door een rood sein rijden is absoluut geen sprake van een veiligheidsrisico. Dat zegt ProRail vrijdag in een reactie op berichtgeving van De Telegraaf. De spoorbeheerder ontkent bovendien dingen te hebben verzwegen. "Het wordt nu alleen nóg veiliger."
De Telegraaf schreef vrijdag dat het zogeheten ATB-systeem een risico is omdat machinisten niet kunnen zien of het aan of uit staat. Daardoor zouden ze door rood kunnen rijden zonder dat ze het weten. De spoorbeheerder zou dat nooit aan minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) hebben verteld.
ProRail is verbaasd over de berichtgeving. Er is niets verzwegen en al helemaal geen sprake van een veiligheidsrisico, zegt een woordvoerder.
ProRail voerde het ATBvv-systeem in 2006 in om het aantal treinen dat door rood reed te verminderen. Er is toen bewust gekozen voor een systeem zonder monitoring, laat een woordvoerder in een reactie weten. Daardoor kon het sneller en goedkoper worden ingevoerd. Ook de overstap naar het Europese beveiligingssysteem ERTMS speelde mee.
De spoorbeheerder heeft inmiddels besloten het ATBvv-systeem toch uit te rusten met een monitoringssysteem. Daarmee kan worden gecontroleerd of het systeem in- of uitgeschakeld staat en of het werkt. Dat die beslissing is genomen, wil niet zeggen dat het systeem eerder niet veilig was, benadrukt de zegsman.
De SP en de ChristenUnie lieten in de krant al weten opheldering te willen. De oppositiepartijen willen van de minister weten of ze echt niet van de risico's op de hoogte was. Anders had ze dat aan de Tweede Kamer moeten melden.