FOK!toen: Game Boy Color

Vijftien jaar geleden verscheen de Game Boy Color, de eerste videogame handheld van Nintendo met een kleurenscherm. De Game Boy Color was niet alleen kleiner en krachtiger dan de razend populaire Game Boy, maar kon ook nog eens alle Game Boy-spellen gewoon afspelen.

De Game Boy Color volgde de Game Boy op die op dat moment al bijna tien jaar heer en meester was in het land van de draagbare spelcomputers. Omdat het monochrome scherm van de Game Boy in 1998 toch was verouderd was verscheen daar de Color. Qua specificaties was er niet heel veel veranderd, maar de CPU kon in twee modi draaien: 4MHz en 8MHz. Ook was er driemaal zoveel werkgeheugen beschikbaar: 32 kb system RAM, 16 kb video RAM. 

De schermresolutie en knoppenlayout waren echter wel gelijk zodat er geen problemen zouden ontstaan als men de oudere games zou gaan spelen. De spellen voor een Game Boy Color hadden hetzelfde formaat als die van de originele Game Boy. Deze cartridges bevatten spellen die maximaal 128 kb groot waren, ook voor die tijd niet zo groot daar veel games op desktopcomputers al op meerdere cd's geleverd werden in die tijd.


De Game Boy-familie, links onderin de Game Boy Color

Ten tijde van de launch in november 1998 waren er slechts vier launchgames voor de Game Boy Color: Tetris DX, Super Mario Bros. Deluxe, Game & Watch Gallery 2 en Pocket Bomberman. Alle vier dus ook ports en/of remakes van oudere games. Het grote voordeel was echter de al eerder genoemde achterwaartse compatibiliteit. Al je Game Boy-spellen kon je op een Game Boy Color spelen, en als je wilde kon je er zelfs een kleurenpalet overheen gooien. 

Later verschenen er meer en meer unieke games die echt gebruik maakten van de krachtigere hardware. Ze waren direct in kleur te spelen en zagen er voor die tijd prachtig uit op dat kleine 160 x 144 pixels-scherm. Voorbeelden van dergelijke spellen waren de Super Nintendo-knaller Donkey Kong Country en het duo Zelda-spellen Oracle of Seasons en Oracle of Ages. Op de verpakking van deze spellen staat in de hoek nadrukkelijk vermeld dat het spel enkel op Game Boy Color te spelen is. Nadeel van de nieuwe games was dus dat ze niet meer speelbaar waren op de oude Game Boy en men dus moest upgraden. 


De doosjes van de twee Zelda-spellen

De mogelijkheid om oudere games op nieuwe apparaten te spelen is een functie die Nintendo sinds Game Boy Color altijd toegevoegd heeft. Alle Game Boy (Color)-spellen konden later op een Game Boy Advance gespeeld worden, en Game Boy Advance-spellen waren weer te spelen op een Nintendo DS. De functie is inmiddels zo ingeburgerd dat Nintendo het sinds de Wii ook op de grote spelcomputers implementeert. Nintendo kent als geen ander de kracht van de achterwaartse compatibiliteit.

Nadat Nintendo in 2004 hun Nintendo DS had geïntroduceerd verdween de Game Boy in rap tempo van de markt om niet meer terug te keren. De jaren 90 werden gedomineerd door de kleine handheld van Nintendo, maar de Game Boy was vooral gericht op jongens. Nintendo wil een breder publiek aanspreken, van jong tot oud en zowel mannelijk als vrouwelijk. Een term 'boy' past niet meer in die missie.