Nieuws
'Onderwijs is meer dan meten en toetsen'
De Onderwijsraad is niet gerust op de toekomst van het Nederlandse onderwijs. Meetbare doelen zijn de maatstaf geworden voor de onderwijskwaliteit en dat is een verschraling van het onderwijs. Dat schrijft Geert ten Dam, voorzitter van de Onderwijsraad, zaterdag in een ingezonden artikel in NRC.
Ten Dam ziet drie obstakels die verbetering van het onderwijs in de weg staan. Er is te weinig visie op wat leerlingen en studenten moeten leren en de overheid bemoeit zich steeds meer met de inhoud van het onderwijs. Daarnaast dreigt de eigenwaarde van leerlingen die niet 'goed kunnen leren, een deuk op te lopen.
'Onderwijs is meer dan meten en toetsen' (Foto: ANP)
Zet gewoon een plan uit voor de komende 30 jaar en laat het daarna over aan de leerkrachten en directeuren van scholen (van normale omvang).
Talent ontwikkelen is waar het om gaat: concentreren op waar iemand GOED in is, niet op waar iemand slecht in is. Kwaliteiten benadrukken ipv talent de kop indrukken.
Zo werkte het VBO/MAVO/HAVO systeem gewoon goed, tot dat er een minister kwam die de VBO en MAVO perse bij elkaar wou doen (want dat was beter) en het gedrocht VMBO creeerde. Kan daar nog steeds om kotsen.
Wiskunde is een vak wat aan de basis staat van de meeste exacte vakken en economie, wat ook genoeg praktische toepassingen heeft. Denk maar eens aan alle rekenmodellen die aan onze hele economie ten grondslag liggen. Aangezien we in Nederland een groot tekort hebben aan goed opgeleide techneuten en ingenieurs van niveau is het dus pure kul om Wiskunde als nutteloos vak af te schilderen.
En wat je zegt over talen is waarschijnlijk op jouw eigen situatie van toepassing, want voor een generalisering is het gewoon DOM wat je zegt. Lang niet iedereen is goed in talen, en met een paar talen op je CV kom je echt niet aan een baan als daar verder niks meer op staat.
Wat je zegt over talent ontwikkelen, die geef ik je. Neemt niet weg dat we allemaal een stukje algemene ontwikkeling moeten hebben, al was het maar dat we op Fok! zinnige dingen kunnen posten ipv flauwekul...
We bezuinigen al 20 jaar op onderwijs en verzinnen elk jaar nieuwe methodes om deze bezuinigingen te verbloemen. Daarnaast gaat er van het beschikbare budget een veel te groot deel naar visieloze beleidsmakers en graaiers i.p.v. de docent en zijn/haar klas.
We krijgen in Nederland gewoon wat we verdienen.
Ik wil zelfs stellen dat er meer wiskunde moet worden gegeven. Al die bedrijfskundigen kunnen niets meer met cijfers dan optellen en aftrekken.
De wereld vraagt om steeds complexere oplossingen, het abstracte denken dat je hiervoor gebruikt wordt juist gestimuleerd bij wiskunde..
OT:
Het resultaat van alles willen parametriseren zonder een goede onderzoek naar het effect ervan.
Iedereen moet alles kunnen worden. En als dat niet lukt (want dat is onmogelijk) dan brengen we de lat naar beneden.
Zo hebben we straks een land vol "HBO'ers" die niets kunnen.
En zo gaan er generaties talentvolle jongeren verloren.
Ambachtsschool weer invoeren, net als de huishoudschool. Die laatste kan je dan ook inzetten voor het opleiden van verzorgenden. Gewoon noemen wat het is en niet doen alsof ze allemaal op dezelfde school zitten (met 6 verschillende niveau-indelingen die niemand nog snapt).
― Aleksandr Solzhenitsyn
Wel vind ik dat het geen heilig doel moet zijn om wiskunde tot in de hoogste klassen te verplichten. Sommigen hebben gewoon geen inzicht, die moet je ook niet blijven frustreren. Wel belangrijk is om er vroeg mee kennis te maken.
foto Ik snap niet wat daar socialistisch aan is, maar die turfzuchtige ambtenaren gaan tegenwoordig wel uit van een normleerling. Dat is een ideaal en supergedisciplineerd kind dat je niet ziet of hoort. Hoe verder een kind van die norm afstaat, des te meer labeltjes krijgt het opgeplakt want met de norm zelf is natuurlijk niets mis.
Vervolgens krijgt elke cohort nieuwe lesmethoden, want o wee als de boeken eens langer dan een jaar worden gebruikt, dan verdienen de uitgevers te weinig.
En dan die zucht naar zo modern mogelijk doen: je kunt op je vingers uittellen dat die kinderen al die iGadgets vooral als speelgoed gaan gebruiken, dat hadden wij vroeger ook gedaan. Durf die telefoons eens in beslag te nemen als ze er tijdens de les mee zitten te pielen!
Ook is het onderwijs veel te theoretisch geworden. En dan komen ze op stage en weten ze letterlijk niet hoe je een hamer vasthoudt. Maar een werkplaats op school draaiend houden is natuurlijk wel duurder en moeilijker te examineren dan wat theorie op een papiertje droedelen.
[ Bericht gewijzigd door trabant op zaterdag 2 november 2013 @ 11:41 ]
Wiskunde nutteloos? Hoe ongelofelijk dom kun je zijn zulke kul uit te braken? Dat jij er slecht in bent wil niet zeggen dat het nutteloos is, het is één van de belangrijkste grondslagen voor enorm veel beroepen en functies. Alle technische richtingen, architectuur, economie, etc...
Zonder Wiskunde hadden we deze maatschappij niet, idioot.
Dit. Maar wat als iemand later toch een talent zou ontwikkelen voor dergelijke dingen?
Britt Dekker is een goed voorbeeld, totaal geen algemene ontwikkeling maar wel trots de HAVO gehaald.
Schuld ligt hem in de lobby cultuur en vooral vanuit Brussel, lespakketten en methodes worden daar aan de man gebracht die het goede onderwijs wat we hadden rigoureus onderuit hebben geschoffeld.
Je hebt geen wiskunde nodig om een auto te besturen, wel om er een te maken.
is wat ik bedoel..
Het grote voordeel van wiskunde is dat je abstract leert denken. Het is alleen verpest door een idioot die dat 'realistische rekenen' er ten koste van het oude gedegen functionele rekenen heeft doorgedrukt.
Het onderwijs behoeft slechts een paar grote wijzigingen:
1 Weg met die managerscultuur en de daaruit voortvloeiende overtuiging dat kinderen genoeg algemene ontwikkeling opdoen als je als school maar vaak genoeg vergadert.
2 Betere selectie van sturende clubjes, dus niet meer van die -logen en -gogen die het hele onderwijs verkloten omdat ze meer waarde aan hun gelijk hechten dan aan de daadwerkelijke problematiek
3 Weg met onderwijs op grond van religie of andere vormen van fictie. Momenteel zijn we zo ongeveer het driedubbele aan budget kwijt omdat er mensen zijn die nog steeds menen dat er zoiets als Christelijk rekenen bestaat of kinderen sprookjes willen leren in plaats van wetenschappelijk onderbouwde materie.
Het 'In mijn tijd was alles beter'-syndroom
Je zou dan ook de verhalen moeten kennen van degenen die MULO of HBS hebben gedaan en die volhouden dat MAVO/HAVO tegenweurdig niks meer veurstelt
Voor me liggen vijf hoofden, daarvan schop ik er drie weg, hoeveel liggen er nog ?
Als het onderwijs echt zoveel achteruitgegaan was, waarom zijn we dan tot steeds slimmere dingen in staat
Is het wel eens bij je opgekomen dat Britt Dekker een heel klein beetje een act is net zoals die halve gare die tijdenlang bij Paul de L. mocht opdraven ?
Ik heb wel eens de indruk dat als de camera's uitgaan je ineens 'Britt Dekker' niet meer herkent
Je hebt wiskunde nodig om een ander een auto te kunnen laten maken.
zo, nou klopt ie weer
Doe er nog een maatschappelijke omslag bij, opdat je niet als een sociale mislukkeling word gezien als je stukadoor of automonteur wilt worden.
Kortom het schoolsysteem moet gewoon 30 jaar terug in de tijd. (en ik ben helemaal voor)
Om een auto te 'ontwerpen' dan joh... zeikert.
Evenals het automatiseren van voorraadbeheer en logistiek van materialen en produkten
wat voor elk ontwerp weer anders zal gaan werken
Vervolgens als je die auto eenmaal aan de man weet te brengen zal er iets in je administratie moeten gebeuren wat ook weer speciaal ontworpen zal moeten worden aangezien het produceren van auto's niet zo algemeen is dat je er met een gewoon administratieprogramma'tje mee wegkomt.
en dat zijn nog maar een paar onderdelen van het produceren van een auto waar best wel wat wiskundigen gaat vergen
*********************************************************************
\[b\]Every Need Has An Ego To Feed\[/b\]..............
Dan kan er daarna vanuit de staat een toetsing worden afgelegd. Of men zou MBO, HBO en WO inschrijving afhankelijk kunnen maken van een toelatings examen bij individuele instellingen.
Vraag en aanbod? Ik ga naar de supermarkt en vraag naar een product en ze bieden het me aan. Waarom moet ik weten hoe prijzen tot stand komen? Kansberekening? Als ik twee opties heb, is er een 50% kans op een uitkomst 50%. Vandaar dat ik ook zo rijk ben. Ik koop altijd 2 staatsloten en dan win ik altijd de jackpot op een van de twee. 50% kans. Ik win of ik win niet. Budgetteren? Dat doet de computer wel voor mij. Ik hoef alleen maar te weten welk cijfertje hoger of lager is. Wat mijn uitgaven voor invloed hebben, zie ik wel als ik de nieuwe onkosten invoer. Een vloer leggen? Haal een paar pakken laminaat en zie hoever je komt. Oppervlakte berekenen is moeilijk.
Wiskunde is wel degelijk belangrijk en je gebruikt het vaker dan je zou denken. Dat mensen niet vaak integreren of kwadratische vergelijkingen oplossen is een heel ander punt, maar dat is dat is dan weer belangrijk genoeg voor heel veel andere beroepen waardoor het wel handig is dat de meeste mensen weten hoe het werkt. Vandaar dat niet iedereen alles krijgt. Wiskunde B12 is voor de exacte vakken mensen. Wiskunde A1 is voor mensen die niet heel veel met wiskunde gaan doen maar ondertussen is het wel handig voor iedereen om een beetje zicht te hebben op statistiek zodat ze weten waar het in het journaal om gaat. En zodat ze geen domme fouten maken zoals het negeren van de base rate van een gebeurtenis. Alles ertussen in is min of meer afgestemd op wat voor niveau ze in gaan en hoeveel ze met welk niveau wiskunde te maken gaan krijgen.
Anyway, het is diep triest dat men maar blijft veranderen. Elke politicus moet en zal zijn stempel op (in) het hoofd van kinderen rammen. Waarna het hele leger ambtenaren, ondersteund door experts en adviseurs, de waanideeën gaat afdwingen.
De snelste winst voor het onderwijs is 5 jaar geen veranderingen.
Maar ach, hier is gewoon duidelijk een Nederlandsche Ziekte bezig: bureaucratie, hokjesproppen en middelmaat. Bedacht door mensen die zelf ook allemaal excelleren...
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
Ug, je bent af en toe een (leuke) mafkees, maar ook een wijs man.
En wat is dit voor kletspraat: "Daarnaast dreigt de eigenwaarde van leerlingen die niet 'goed kunnen leren, een deuk op te lopen."
Iedereen zonder opleiding of met lage opleiding krijgt dat van alle kanten te horen. Er dreigt niets, er gebeurt en dat gebeurt door de tijd heen.
Nou ja, het LOM-onderwijs gaf de kinderen wel meer rust dan toen ze nog op een reguliere school zaten, deuken in de ziel leken te herstellen. Maar die ontdekten later, dat ze er eigenlijk niet veel geleerd hebben en zwaar achterliepen. Dus voor het tweede-kansonderwijs hadden ze een flinke achterstand.
Een jaar of tien geleden las ik dat in Zwitserland de opleiding tot kleuterleidster (daar hebben ze nog kleuterklassen) VWO eiste. Maar dan krijg je een totaal ander menstype. Een VWO'er loopt ook er ook niet van te dromen elke dag opnieuw voor een kleuterklasje te staan. Die wil méér met kleuters of opleiding of coaching. Degenen die wel voor kleuterzorg geschikt zijn, worden zo geweerd.
De huishoudschool heette Industrie- en Huishoudschool. Alleen de ondergouw was naaien & poetsen. Na een paar jaar moest je een richting kiezen. Kinderzorg was daar een van. Voor ziekenverzorgster moest je naar het ziekenhuis (maar ziekenverzorgsters zijn daar wegbezuinigd)Of kapster of verkoopster, coupeuse. Ze leerden dat schoonmaken betekende, dat het na gedane zaken schóón was. Afwassen was niet alleen alles wat op aanrecht en fornuis stond schoonmaken, maar ook aanrecht, fornuis, afwasbak. Na afloop was de keuken schoon.
Wiskunde is noodzakelijk, maar het wordt zo gegeven dat velen er niets mee kunnen. Het zou al verwarring schelen (verwarring verderop in de procedure, zodat je de bron ervan niet ziet) als de zaken goed benoemd werden. Waarom wordt er niet gelijk bij het eerste rekenonderwijs plus gezegd? Dus 1 plus 2 is 3. Veel kinderen blijven te lang in dat en hangen, waardoor ze struikelen bij de andere rekenbewerking min en keer. Dan lopen ze sneller vast bij breuken, die ook beter geformuleerd kunnen worden. Voor beginnertjes zeg je dan niet dat 1/3 en 1/3 en 1/3 één is, maar dat het evenveel is als een hele. Een paar lang volhouden bij de achterblijvers die het rekenkundige inzicht nog niet hebben omdat ze nog niet kunnen abstraheren. Dat zegt nog niets over de talenten. Vaak blijken die pas veel later. In het vervolgonderwijs zie al snel wie van de goedlerende basisschoolkinderen eigenlijk niet zo goed konden leren, maar vooral goed onthouden en oplepelen. Je mag je mond uitwassen met groene zeep.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken