Nederlanders kopen meer online

Nederlanders schaffen online voornamelijk nieuwe producten aan. Bijna zeventig procent van de consumenten die geregeld aankopen doen via internet, kocht vorig jaar uitsluitend iets nieuws online. Dat blijkt maandag uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Ruim een kwart van de ondervraagden schafte in 2012 zowel nieuwe als tweedehands goederen aan, en vier procent van de frequente online shoppers kocht alleen tweedehands artikelen. Het CBS bestempelt iemand als frequente shopper als hij of zij in de drie maanden voor het onderzoek online een aankoop heeft gedaan.

Nederlanders zijn vaker online gaan shoppen. Zeven jaar geleden kochten 3,9 miljoen mensen een product online in de drie maanden voor het CBS-onderzoek. Vorig jaar waren dit 7,1 miljoen Nederlanders.

Net als in 2011 vormden reizen, vakanties en accommodaties ook in 2012 de grootste categorie online aankopen, op de voet gevolgd door kleding en sportartikelen. Vrouwen kochten beduidend vaker kleding online dan mannen. Elektronica, software en hardware waren juist meer in trek bij de mannen.