DDoS-aanval op ING is voorbij

De DDoS-aanval op de ING Bank is opgehouden. Dat meldt een woordvoerder van de bank zaterdagmiddag. Omstreeks 14.00 uur was de aanval voorbij. Daardoor kan de bank beginnen met herstelwerkzaamheden. Vanwege die herstelwerkzaamheden kunnen klanten nog wel moeite hebben met inloggen, waarschuwt de zegsman.

Vrijdag werd het betalingsverkeer in Nederland verstoord door een zogenoemde DDoS-aanval op de websites van de banken. ING leek te kampen met de meeste problemen. Klanten van die bank ondervonden sinds ongeveer 13.00 uur problemen met bankieren via internet of de mobiele applicatie. Ook betalingen doen via iDeal was lastig. Dit was ook het geval bij andere banken.

De problemen waren bij ING ook zaterdag nog niet helemaal verholpen. Rond 14.00 uur constateerde de bank echter niet meer onder druk te staan van de aanval en kon worden begonnen met herstelwerkzaamheden. "We willen alles zo snel mogelijk in oude staat herstellen." Daardoor kunnen klanten echter nog steeds problemen hebben met bankieren via internet of een mobiele telefoon en bij het gebruik van iDeal. Mensen die problemen ondervinden, wordt geadviseerd het later nog eens te proberen.

Ondertussen sluit de bank niet uit dat ieder moment een nieuwe aanval kan worden opgestart. Wie er achter de aanval zit, is nog onduidelijk. ING kondigde eerder zaterdag al aan aangifte te doen. Het team high tech crime van de landelijke eenheid van de politie gaat de kwestie onderzoeken, meldde een woordvoerder van het Openbaar Ministerie in een reactie.

Of de aanval daadwerkelijk 25 uur lang heeft geduurd, weet de zegsman niet. Wanneer de cyberaanval precies begon, is bij hem niet exact bekend. "Maar ik neem aan dat het, nadat de aanval begon, in golven erger en minder erg was."