Onderzoek bonnenregen Waalre
Het Openbaar Ministerie stuurt informatie over een nieuwe flitspaal in Waalre die sommige mensen een flink aantal keer heeft geflitst door naar de Centrale Verwerking Openbaar Ministerie (CVOM). Dat meldt een woordvoerder van het OM donderdagavond.
De informatie die wordt doorgespeeld, betreft gegevens die de verkeersofficier van justitie bij een gesprek met burgemeester van Waalre Henri de Wijkerslooth heeft gekregen. Dit gesprek vond plaats nadat De Wijkerslooth twitterde dat hij over de kwestie graag wilde praten met het OM.
De kwestie draait om de vervanging van een analoge flitspaal op de N69 in Waalre door een digitale variant. De oude flitspaal deed het een tijd niet. De nieuwe digitale paal doet dit echter wel, altijd. De communicatie rondom de vervanging van de paal is niet helemaal goed gegaan, erkent het OM. "Hoewel we er niet per se over hoeven te communiceren, iedereen hoort zich gewoon te gedragen. Maar communicatie over een flitspaal kan corrigerend werken", aldus de zegsvrouw.
Volgens Omroep Brabant zorgde de nieuwe flitspaal de afgelopen tijd voor een ware bonnenregen. Sommige mensen zouden al voor duizenden euro's aan boetes hebben ontvangen. Zo zou een vrachtwagenchauffeur uit Lommel voor in totaal vijftienduizend euro zijn beboet.
Of het CVOM met de kwestie aan de slag gaat, kan een woordvoerder van dat OM-onderdeel donderdagavond niet direct zeggen.
Dat zal ze leren.
Het doet er ook helemaal niet toe. Er geldt een maximumsnelheid en als je je daar niet aan houdt kun je een boete krijgen. Belachelijk als mensen dan gaan zeiken dat ze niet wisten dat er een werkende flistpaal stond. Als je je gewoon aan de snelheid houdt, krijg je ook geen boete. Daar ben je toch helemaal zelf bij?
Daarbij is er niemand die gedwongen wordt om te hard te rijden.
Het is geen burgertje pesten, het is gewoon wetshandhaving
En ik zou het niet eens zo erg vinden als dat zou gebeuren, soms worden we letterlijk opgejaagd door een vrachtwagen(van A-ware food ofzo) die lichtsignalen geeft en zit te drukken terwijl we netjes de toegestane snelheid rijden. En halen hardrijders soms ook op de meest idiote punten in(bv onoverzichtelijke bochten)...
Zolang de hermandad praktisch geen crimineel achter slot en grendel weet te krijgen, maar wel een speciale bonnenfabriek heeft neergezet die jaarlijks miljoenen brieven stuurt voor een paar kilometer overschrijding zullen ze nooit respect krijgen. Dat verdienen ze namelijk ook helemaal niet.
Gelul, ze zullen van jou alleen respect krijgen als ze anderen pakken. Wetten gelden immers alleen voor alle anderen en niet voor jou.
Sinds ik daar geflitst ben en netjes 50 rijd is het er trouwens niet veel veiliger op geworden, aangezien m'n medeweggebruikers nog steeds harder rijden.
Het verschil tussen een overtreding en een misdaad is je onbekend?
Wederom zit je er compleet naast. Ik ontvang bijna nooit bonnen. Sterker, ik kan me de laatste keer niet heugen.
Een tijdje terug bleek dat de politie de gegevens die uit kentekenscanners komt veel te lang bewaard. Dat is per wet verboden. Is daar iemand voor veroordeeld? Wel nee, de minister heeft een wetsvoorstel ingediend om de bewaartermijn te verlengen.
Nederland, hoge boetes land.
Ok, blijkbaar is het raar dat ik me druk maak over het feit dat de politie criminelen laat lopen, inbraken niet oplost, zelf de wet met voeten treedt, maar ondertussen wel altijd de burger weet te pakken op een kleine overtreding.
So be it. Dan noem je mij maar raar.
En helaas kan je vermoeidheid niet meten voor zover het een gewone bestuurder betreft (zonder tachograaf), zelfs niet met een blaaspijpje en al helemaal niet met een onbemande flitspaal of camera. Kon dat wel, dan zou ik er helemaal voor zijn oververmoeide automobilisten te bekeuren, maar dan naast hardrijders en niet in plaats van.
Naar mijn mening, gebaseerd op mijn ervaring als weggebruiker, is te hard rijden gevaarlijk genoeg dat er voor bekeurd mag worden, onafhankelijk van andere overtredingen en dergelijke. Het is duidelijk dat jij er anders over denkt.
Als er iets gevaarlijk is in het verkeer, dan is het wel onduidelijkheid (lees: geen regels).
Structureel op dezelfde soort wegen dezelfde snelheid aanhouden, zorgt voor duidelijkheid. Structureel op dezelfde manier voorrang geven, zorgt voor duidelijkheid.
Maar leuke afleidingsmanouvre. Ga vooral niet in op het gegeven dat de politie voor zichzelf niet die strenge naleving van regels hanteert die ze wel van de burger verwacht.
Dat blijkt wel weer.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken