'Kosten ov verdubbeld bij gelijk aantal reizigers'
De rijkssubsidie voor het openbaar vervoer is de afgelopen jaren verdubbeld terwijl het aantal reizigers nauwelijks is gestegen. De uitgaven aan het openbaar vervoer (met uitzondering van de trein) stegen van 2004 tot 2010 met 105 procent tot 1,9 miljard euro. Het aantal kilometers dat alle reizigers samen met bus, tram en metro aflegden steeg met maar vijf procent, blijkt volgens het Financieele Dagblad uit een studie van SEO Economisch Onderzoek.
De provincies en stadsregio's, die verantwoordelijk zijn voor het openbaar vervoer, zouden nauwelijks op de kosten letten. Er worden vooral eisen gesteld aan de dienstregeling, de milieuvriendelijkheid en de aanwezigheid van wifi, maar de vervoerders hoeven de kosten volgens het onderzoek vaak niet te onderbouwen. De provincies en stadsregio's zouden niet erg geïnteresseerd zijn in de kosten omdat het rijk de rekening voor het grootste deel betaalt.
De kosten zouden ook oplopen doordat van concurrentie nauwelijks sprake zou zijn. Bij een op de vijf aanbiedingen is er volgens het onderzoek maar één bieder. In de meeste grote steden is geen sprake van concurrentie en mag maar één vervoerbedrijf actief zijn. Zo'n zestig procent van de 1,9 miljard euro rijkssubsidie gaat naar de stadsregio's. De reizigers dragen met de aankoop van kaartjes minder dan dertig procent van de eigenlijke kosten van het stedelijk openbaar vervoer bij.
Het is niet duidelijk of het extra geld in betere trams en bussen is gaan zitten of in extra winst voor vervoerders als Connexxion, Veolia en Arriva. Hun moedermaatschappijen maken meestal niet bekend wat de resultaten in Nederland zijn.