Boorwerk Noord/Zuidlijn bijna klaar

Het boorwerk voor de tunnels van de Noord/Zuidlijn in Amsterdam is bijna afgerond. De laatste boormachine, genaamd Victoria, moet nog zo'n zestig meter tot het toekomstige station Rokin, laat een woordvoerder dinsdag weten.

Naar verwachting zijn de boorders vrijdag of zaterdag klaar met hun werk. Daarmee komt na ruim tweeënhalf jaar een einde aan het boortraject. De aankomst van de laatste boor betekent niet dat de lijn bijna klaar is. Naar verwachting gaan de eerste metro's pas in 2017 rijden.

De aanleg van de Noord/Zuidlijn startte in 2003. In de afgelopen jaren ging tot niet altijd zonder problemen. Zo ontstond er in september nog een lek in een bouwput bij station Vijzelgracht. Daar waren in 2008 ook al diverse panden verzakt. De bouw lag daardoor ruim anderhalf jaar stil.

Ook het kostenplaatje groeide tijdens de bouw fors. Volgens de eerste plannen moest de Noord/Zuidlijn een kleine anderhalf miljard euro kosten en vorig jaar klaar zijn. De kosten zijn inmiddels opgelopen tot meer dan drie miljard euro.