NPD: 'Maar 1,5 miljard uitgegeven aan nieuwe games'

Amerikaans onderzoeksbureau NPD heeft een nieuw onderzoek vrijgegeven. Daarin wordt bekendgemaakt dat in Amerika voor het eerste kwartaal van dit jaar zo'n 3,4 miljard dollar werd uitgegeven aan games, maar dat maar 1,5 miljard hiervan naar nieuwe retail-games ging.

Meer dan de helft van de uitgaven voor games wordt dus niet besteed aan nieuwe games uit de winkel. Van de 1,9 miljard die over is, werd 525 miljoen uitgegeven aan tweedehands games en de verhuur van games en 1,38 miljard aan digitale games. Het onderzoeksbureau definieert deze digitale games als: volledige games, maar ook add-ons, abonnementen, games voor op de mobiel en social network-games.

Buiten Amerika heeft het onderzoeksbureau gekeken naar Duitsland, Frankrijk en Engeland en daar komen vergelijkbare cijfers naar boven. In die drie landen werd 300 miljoen uitgegeven aan tweedehands games en verhuur en 959 miljoen aan digitale content.

Volgens Anita Frazier, één van de analisten, geven Europeanen over het algemeen minder uit aan games voor op de mobiel, maar zijn zij sneller bereid om te betalen voor volledige digitale games, DLC en abonnementen.