"Tweedehandsgames kannibaliseren de markt"
Als de verkoop van tweedehandsgames onverhinderd door blijft gaan, zal de markt zichzelf "kannibaliseren". Dit geeft Silicon Knights' baas Dennis Dyack aan in een gesprek met GamesIndustry International.
Vroeger konden ontwikkelaars nog de nodige inkomsten verwachten die uit de zogenaamde staart van een release kwamen. Maanden na de release werden originele games verkocht en brachten zo nog geld in het laatje. Met de verkoop van tweedehandsgames bestaat deze staart vrijwel niet meer. "Now there is no tail," aldus Dyack. "Literally, you will get most of your sales within three months of launch, which has created this really unhealthy extreme where you have to sell it really fast and then you have to do anything else to get money," voegt hij toe, refererend aan DLC.
Dyack ziet de toekomst van de gamesindustrie dan ook somber in. "If used games continue the way that they are, it's going to cannibalise - there's not going to be an industry."
Volgens hem zullen alleen de ontwikkelaars die over grote budgetten beschikken overblijven, maar met de komst van de nieuwe generatie en de daardoor stijgende ontwikkelingskosten zullen ook zij het lastig krijgen. "Looking towards next generation, people once again are saying we're going to have development costs that are two or three times of what they were last generation. I cannot see how that economy is going to continue. I don't think as an industry we can afford $300 million budgets. Some games can, don't get me wrong - for a game like Call of Duty, if they had a $100 million budget, or whatever their budget is, they can afford it. That's not the industry, that's sort of a one-off."