LinkedIn aan de haal met portretrecht
Ook zin om in een reclame te komen? Als je op LinkedIn zit komt dat vast in orde! De site heeft onlangs besloten af te zien van het portretrecht. 'Advertenties verbetert door de kracht van je netwerk' noemt de site het.
Het komt erop neer dat een bedrijf hun advertentie kan combineren met 'social content' om advertenties relevanter te maken. Dat leek LinkedIn wel handig, dus plaatste het maar even een vinkje bij 'LinkedIn may use my photo' in je instellingen.
Hoe je dan in zo'n reclame komt? Stel, je geeft commentaar op aangeboden diensten en/of personen, dan kan het zijn dat je naam en foto bij de door LinkedIn verkochte advertenties komt te staan. ''Door te voorzien in sociale context, maken we het voor onze leden makkelijker om te leren over producten en services,'' aldus de site zelf.
Het vinkje is onder 'settings' handmatig uit te zetten. Doe je dit niet, staat hij automatisch aangevinkt.
El Coño
ウイスキー
verFEEst, geZOMbificeerd, verROLluikt en verEKt!
† Ryan Dunn (June 11, 1977 – June 20, 2011)
It's funny. All you have to do is say something nobody understands and they'll do practically anything you want them to.
VIVA LA ASSANGE¡
Ik heb ook "Settings", "Groups Companies and Applications", "Turn on/off data sharing with 3rd party applications" op "off" gezet.
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
Naam: LinkedIn
Aantal leden wereldwijd: 80 miljoen
Aantal leden in Nederland: 2 miljoen
Opgericht: 2003
Omzet: Niet bekend
Werknemers: 350
[UserIcons] Steunt uw partij!
BF4: SeanFerdi
je gaat rechtsboven naar: Settings -> Account -> Privacy Controls
Dan heb je 2 settings voor "Manage Social Advertising" en "Turn on/off enhanced advertising"
Die kan je allebei uitzetten.
Geef je een keer commentaar op een seksshop o.i.d., sta je opeens heel groot in een advertentie met een dildo in je aars en een thumbs up...
Tevreden klant Henno: "hij is lekker dik en stimuleert heerlijk!
Ik vind het niet helemaal netjes, zoals Linkedin het nu heeft gedaan, maar er wordt in ieder geval ook een mogelijkheid geboden om het uit te schakelen. Juist op Linkedin is het best lastig om gegevens van iemand anders, ongevraagd er vanaf te plukken. Dat is op de vele andere sites vaak een stuk eenvoudiger.
Je bepaalt zelf, hoeveel gegevens je prijsgeeft. Als je er echt moeite mee hebt, dat je naam kan worden gevonden, moet je NOOIT je echte naam gebruiken. Als je voor 100% misbruik van je foto's wilt voorkomen, mag je echt NOOIT je foto op het net plaatsen.
Misbruik van persoonlijke gegevens is fout. Maar je bepaalt zelf toch ook voor een groot deel de risico's. Je hangt tenslotte ook geen kopie van je paspoort of rijbewijs bij de ingang van de supermarkt.
Maar zoals ik verder ook opmerk; prima dat ze het doen, maar wees dan wel zo netjes om je gebruikers te informeren.
Je weet dat dit gezeik gaat opleveren.
staat ook in de 'regels' van fok dat jullie dat zouden mogen doen, alleen wij hebben hier geen optie om dat te 'verbieden' :/
Er is wetgeving voor dit soort zaken. Dit voldoet niet aan de wetgeving, in ieder geval niet aan de Nederlandse. LinkedIN had het juiste moeten doen: namelijk per land de wetgeving controleren en gebruikers uit die landen op de manier benaderen die de wetgeving voorschrijft.
Maar ja, dat kost natuurlijk een hoop extra geld. En dan is zo'n vinkje niet meer rendabel. Natuurlijk vindt LinkedIN dat vinkje onontbeerljk, en zou het de innovatie tegenhouden als ze zich aan de wetgeving zouden houden. Typische Amerikaanse mentaliteit.
Dit is dus een typisch voorbeeld van machtsmisbruik van een social media bedrijf dat zich uitstrekt tot in de werkelijke wereld. Zo lang die bedrijven niet FLINK aan de kaak gesteld worden, is het binnenkort afgelopen met onze privacy.
De overheden hebben wat dat betreft ook boter op het hoofd. Voor hen is privacy ook maar lastig. Zelf kunnen ze de privacy wetgeving niet breken. Dus het beste dat ze kunnen doen is geen actie ondernemen op dit soort dingen, en kijken hoe ze er zelf ge/misbruik van kunnen maken.
Zo wordt de overheid vanzelf onbetrouwbaarder. Ik denk dat ze zelf nog niet helemaal inzien welke schade ze op dit moment aan het oplopen zijn. Ze zien de positieve gevolgen (voor henzelf), maar begrijpen de negatieve gevolgen niet.
Daarop stond/staat een goed verstopt vakje om aan te vinken dat de verstrekte NAW-gegevens niet doorverkocht mochten worden, maar de posterijen gingen er voor het gemak van uit dat je je na drie jaar zou bedenken. en verkochten het na drie jaar alsnog.
Dat laatste stond nergens vermeld.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken