'Kritiek geen invloed op verkoop Duke Nukem'
Gameheld Duke Nukem slaat zich door de slechte recensiecijfers heen om uiteindelijk als overwinnaar uit de bus te komen. Dat denkt althans marktanalist Jesse Divnich. "Het gebeurt niet vaak dat ik zeg dat je recensies moet negeren, maar doe dat bij Duke Nukem vooral", zegt Divnich tegenover het weblog Destructoid.
De analist van marktonderzoeksbureau Eedar denkt dat het schietspel, dat grofweg veertien jaar in productie is geweest, ondanks de kritieken een commercieel succes kan worden. Game-uitgever 2K Games probeert de verkoop op te stuwen door uitgebreid te adverteren voor het schietspel op televisie en op internet.
Divnich noemt het spel een pekelzonde en vergelijkt het met flauwe sciencefictionfilms of actiefilms als Mega Shark vs. Giant Octopus. Toch lijkt niet iedereen het daarmee eens. Wereldwijd krijgt de Xbox 360-versie van het schietspel een 4,8, terwijl de pc- en Playstation 3-versies het met een 5,6 en 5,7 niet veel beter doen.
Duke Nukem Forever werd in april 1997 aangekondigd door gamestudio 3D Realms. In 2009 weigerde moederbedrijf Take-Two Interactive nog langer geld in het spel en gamestudio 3D Realms te stoppen.
De beslissing van Take-Two resulteerde in de verkoop van alles wat met Duke Nukem te maken heeft, waarna gamestudio Gearbox Software de productie op zich nam en het schietspel afrondde. 2K Games, een dochteronderneming van Take-Two, bracht het spel vrijdag op de markt voor de pc, Xbox 360 en PlayStation 3.