McLaren blijft windtunnel gebruiken
McLaren blijft vooralsnog voor het ontwerpen van de Formule 1-auto's gebruik maken van de windtunnel. Het Britse team maakt net als de andere renstallen ook gebruik van Computional Fluid Dynamics om de luchtstromen te meten, maar wil in tegenstelling tot Marussia Virgin Racing het beproefde concept van de windtunnel behouden.
"CFD is de afgelopen tien jaar vaak onderwerp van gesprek bij ons. Elke twee, drie jaar nemen we de tijd om CFD te evalueren, om te kijken of we moeten stoppen met de windtunnel. Wij zijn van mening dat we nog niet zover zijn. Je kan in de windtunnel dingen doen die we lastig naar de CFD kunnen vertalen," zei McLaren-directeur Jonathan Neale.
"Tenzij je ware en goede circuitdata van de auto hebt is het heel moeilijk om een virtueel model te bouwen en dat dan te ratificeren. Wij geloven niet dat we al op het punt zijn aanbeland dat CFD een dergelijk complex proces aan kan. Het zou een te groot risico zijn. Je kan veel tijd en geld verkwanselen aan onderdelen die niet werken. CFD is wel belangrijk voor ons, maar wij zijn ook verslaafd aan de windtunnel en dat geven we vooralsnog niet op."