Wirth: "Auto is op alle fronten beter"

Volgens technisch directeur van Marussia Virgin Racing Nick Wirth is de door zijn bedrijf ontworpen MVR-02 op alle fronten beter dan de VR-01 die de renstal vorig seizoen in de Formule 1 gebruikte. Die auto eindigde als laatste in het constructeurskampioenschap.

Bij het ontwerp is net als vorig jaar helemaal gebruik gemaakt van computional fluid dynamics, een programma dat de luchtstromen rond een auto volledig digitaal kan simuleren. Wirth heeft hier ervaring mee, want hij heeft met een dergelijk programma al winnende toerwagens ontworpen.

"We werken sinds halverwege vorig jaar aan deze auto. De achterkant van de auto is door het reglement flink herzien. We zijn er echter in geslaagd om de wagen aerodynamisch een stuk effectiever te maken. Deze auto is op elk front sneller dan de wagen van vorig jaar," zei Wirth vanuit Londen. Hij zegt vooral op betrouwbaarheid ingezet te hebben. "We werken prima met CFD en presteerden wat we vooraf hadden verwacht. Dat is ook logisch, gezien onze ervaring in ons kampioenschapwinnende toerwagenprogramma."

"Wij hadden, samen met de andere nieuwe teams, meer moeite met de betrouwbaarheid van de hydrauliek en versnellingsbak. Daar hebben we ons dus vooral op geconcentreerd. We reden in Abu Dhabi al met de nieuwe hydraulica en konden er ook al mee testen. Dit jaar zijn we op alle fronten beter voorbereid."

De auto zal niet uitgerust gaan worden met het Kinetic Energy Recovery System dat er voor zorgt dat teruggewonnen remenergie op een later tijdstip weer gebruikt kan worden. "Het is een interessante en relevante technologie en het linkt de autosport met de productie van straatwagens. Het is echter ook enorm duur en zwaar. De technologie is een tiende of drie van een seconde waard, maar wij zoeken dingen om het gat van drie seconden te dichten. We willen Timo Glock niet beloven dat het ons gelukt is, maar deze auto is een stuk sneller en we vinden het belangrijker om ons op de aerodynamica te concentreren."