Miljoen euro boete voor NEM wegens misleiding

De Nederlandse Energie Maatschappij (NEM) moet een boete van ruim een miljoen euro betalen. Volgens de Consumentenautoriteit heeft het bedrijf zich schuldig gemaakt aan misleidende telefonische werving.

De instantie kwam de zaak op het spoor nadat via haar informatieloket ConsuWijzer een groot aantal klachten was binnengekomen. De NEM heeft volgens de Consumentenautoriteit van oktober 2008 tot juli 2009 een groot aantal consumenten telefonisch benaderd voor het afsluiten van een energiecontract. Daarbij heeft de onderneming zich echter niet gehouden aan een aantal regels die gelden bij telemarketing.

Zo werden aan het begin van het gesprek de naam van het bedrijf en het commerciële oogmerk niet duidelijk genoemd. Ook werden misleidende mededelingen gedaan over de kosten en het te behalen prijsvoordeel. Dat er zo veel mensen zijn benaderd, en daardoor mogelijk ook benadeeld, is meegenomen in de hoogte van de boete.

Directeur van de Consumentenautoriteit Bernadette van Buchem stelt dat telemarketing per definitie een overrompelend karakter heeft. "Daarbij komt dat veel consumenten niet weten hoe energiecontracten in elkaar zitten. Daarom behoort het bedrijf consumenten goed en volledig te informeren. Dat is onvoldoende gebeurd."

Het bedrijf is overigens op eigen initiatief in juli vorig jaar gestopt met telemarketing. De Nederlandse Energie Maatschappij heeft bezwaar aangetekend tegen de boete.