'Grondeffect en turbo's keren terug in F1'

De Formule 1-teams zijn dichtbij een akkoord over de nieuwe reglementen voor 2013. Hiermee lijkt de sport weer terug te gaan naar het begin van de jaren tachtig. Zo zal de turbo terugkeren en wordt er gewerkt aan het grondeffect, waardoor het inhalen makkelijker moet worden.

De huidige 2,4 liter V8-motoren zullen in 2013 ingeruild gaan worden voor een 1,6 liter V4-motor met een turbo. De krachtbronnen zullen ongeveer 650 pk gaan leveren en per rijder zijn er dan vijf per jaar beschikbaar.

Een maatregel om de Formule 1 groener te maken is het beperken van de hoeveelheid brandstof die meegenomen mag worden. Hierdoor zullen de motoren zuiniger moeten worden om coureurs in staat te stellen het einde van de race te laten halen.

Op het gebied van het chassis werken Williams-directeur Patrick Head en voormalig Ferrari-designer Rory Byrne met de FIA samen om het inhalen te bevorderen. Eén van de opties die onderzocht worden is het grondeffect, waardoor bolides dichter bij elkaar kunnen rijden op de circuits en zo elkaar eenvoudiger passeren. Tenslotte wordt er gekeken om de voorzijde van de auto nog beter bestand te maken tegen crashes. Hiervoor worden mogelijk de sidepots naar voren gehaald.