4A Games: "Metro 2033 engine deelt niets met STALKER"

We schrijven het jar 2006, het jaar waarin enkele medewerkers van GSC Gameworld het bedrijf verlaten om hun eigen gamestudio op te richten. Onder de verlaters waren twee mensen die intiem betrokken waren met het ontwikkelen van de X-Ray engine die in de STALKER-spellen gebruikt wordt. Nu, enkele jaren later, komt 4A Games met Metro 2033 en beweert het hoofd van GSC Gameword in de Russische pers dat de engine die het kloppend hart van Metro 2033 vormt is gebaseerd op een pre-release versie van de X-Ray engine.

Een flinke aantijging natuurlijk, een licentie voor een engine kan miljoenen kosten en als nu blijkt dat er een engine eigenlijk half gestolen is dan is dat een gedurfde uitspraak. De CTO van 4A Games wilde daarom duidelijkheid scheppen over deze geruchten en heeft verklaard dat er geen relatie is tussen de twee engines. Oles Shishkovtso, die dus ook aan de X-Ray engine gewerkt heeft, zegt dat vele beslissingen waren genomen tijdens het ontwikkelen van de X-Ray engine die indertijd een goed idee leken maar achteraf gezien ervoor zorgen dat de engine niet goed schaalt naar de graphics van heden ten dage. Hieronder vallen problemen met multi-threading, een zwak en naar fouten geneigde netwerkcode en belabberde resource management die ervoor zorgt dat streamen van content onmogelijk is.

There's no relationship. Back when I was working as Lead Programmer and Technology Architect on S.T.A.L.K.E.R. it became clearly apparent that many architectural decisions put into S.T.A.L.K.E.R. engine were great for the time when it was designed, but they just doesn't scale to the present day. The major obstacles to the future of S.T.A.L.K.E.R. engine were its inherent inability to be multi-threaded, the weak and error-prone networking model, and simply awful resource and memory management which prohibited any kind of streaming or simply keeping the working set small enough for (back then) 'next-gen' consoles.

When the philosophies of the engines are so radically different it is nearly impossible to share the code,. The final answer is 'no'. We do not have shared code with X-Ray, nor would it be possible to do so.

Metro 2033

De Metro 2033 engine aan het werk met geavanceerd DirectX 11 effecten