Hamilton moet naar FIA wegens zaak Trulli

De FIA heeft Lewis Hamilton op het matje geroepen voor zijn actie tegen Jarno Trulli in de Grand Prix van Australië. De Italiaanse Formule 1-coureur ging het gras op, waarna de McLaren-rijder hem inhaalde. Hamilton moest daarna op aanraden van zijn team de plek teruggeven aan de Toyota-coureur. Hierna werd Trulli door de wedstrijdleing bestraft.

Het lijkt er nu op dat Hamilton tegen de wedstrijdleiding niet de waarheid heeft verteld. De FIA beschikt nu over het radioverkeer van McLaren wat de zaak in een nieuw daglicht stelt. Daarom moet de Brit in Maleisië bij de FIA op rapport komen.

Na de race zei Hamilton nog tegen de pers: "Ik reed achter Trulli tijdens de safetycar, en het is duidelijk dat je dan niet mag inhalen. Maar Trulli gleed van de baan, ik denk dat zijn banden koud waren. Hoe dan ook, ik had geen andere keuze dan hem voorbij te gaan. Daarna ben ik zo langzaam mogelijk gaan rijden omdat ik van het team te horen kreeg, dat ik Jarno er weer langs moest laten. Maar ik weet eigenlijk niet zeker of dat de regels zijn, als dat niet het geval is dat had ik die derde plaats sowieso verdient."

Trulli verklaarde dat hij Hamilton wel in moest halen. "Vlak nadat Lewis me had ingehaald ging hij plotseling heel langzaam rijden en stuurde naar de zijkant van de baan. Ik dacht dat hij een probleem had, dus haalde ik hem in," aldus de Italiaan.

Volgens de reglementen is het toegestaan om bij een Safety Carsituatie iemand in te halen als een coureur denkt dat de ander een probleem heeft. Mocht dat in dit geval blijken dat Hamilton niet de volledige waarheid heeft gesproken, dan kan de FIA hem sancties opleggen of misschien besluiten dat Trulli de derde plaats in Australië terugkrijgt.

Toyota zelf kan op basis van de bestaande reglementen niet in beroep gaan, omdat de regels niet toestaan dat er tegen tijdstraffen geprotesteerd kan worden. Daarop trok het team het protest tegen de terugzetting van Trulli door een 25 seconden tijdstraf van een derde naar een twaalfde plaats in.