Vooruitblik Grand Prix Japan
Dit weekend staat de Grand Prix van Japan op het programma, traditioneel de snelste race in het kampioenschap. FOK!sport geeft een blik op het circuit, de geschiedenis, het tijdschema, de weersverwachtingen en de standen in het rijders- en het constructeurskampioenschap. |
Fuji Speedway
Bron: Fia.com
Lengte: 4,563 km
Aantal ronden: 67
Racelengte: 305,416 km
Baanrecord: Lewis Hamilton 1:24.753 (2007)
Geschiedenis
De baan in Fuji was in 1963 ontworpen om dienst te doen als een vier kilometer lang circuit voor de NASCAR. Wegens geldgebrek is het circuit in deze vorm nooit afgebouwd, maar met hulp van de Mitsubishi bank lag er in december 1965 een normaal circuit. Na enkele ongevallen werd het circuit ingekort tot bijna 4,4 kilometer. Het was in 1976 dat er voor het eerst een officiële Formule 1-race gehouden werd in Japan en wel op het circuit in Fuji. Mario Andretti was de sterkste in de regen.
Eerder al was er een onofficiële Japanse Grand Prix gehouden op Suzuka in 1966 en later ook op Fuji. 1977 zou het laatste jaar worden dat Fuji op de kalender zou staan. Een ongeluk van Gilles Villeneuve waarbij twee toeschouwers de dood vonden, was hier de oorzaak van. Daarna stond de Grand Prix van Japan pas in 1987 weer op het programma, maar was toen wel verplaatst naar Suzuka. In de jaren negentig werden om de snelheden te drukken enkele chicanes aan de baan toegevoegd, maar het circuit bleef één van de langste rechte stukken ter wereld houden. Met 1,5 kilometer lengte zorgt dit voor hoge snelheden.
In 2000 werd de baan eigendom van Toyota dat hiermee de toekomstige ambities in de autosport vorm wilde geven. In 2003 ging de baan dicht voor renovatie, welke vorm gegeven is door Hermann Tilke. Twee jaar later ging de baan weer open en in 2007 stond er weer een Formule 1-race op het programma. Japan is traditioneel een land waarin de strijd om het kampioenschap nog zeer hevig is en vaak ook beslist wordt. Echter staan er na dit weekend nog twee races op het programma.
In 1999 was de strijd om het kampioenschap nog open toen het circus in Japan neerstreek. Ferrari-coureur Eddie Irvine had vier punten voorsprong op Mika Häkkinen. De McLaren van de Fin mocht van plaats twee vertrekken achter de van een beenbreuk teruggekeerde Michael Schumacher. Häkkinen moest de race winnen om kampioen te worden, iets wat hij ook deed, voor Schumacher en Irvine. De race was de laatste voor Damon Hill, Alessandro Zanardi en Toranosuke Takagi. Het Stewart-team ging na deze race over in Jaguar Racing.
In 2000 wist Schumacher op een wat natte baan de race te winnen en zo zijn derde wereldtitel binnen te slepen voor Häkkinen. David Coulthard was de derde man op het podium. Een jaar later wist Schumacher wederom te winnen voor Juan Pablo Montoya en Coulthard. Het was de laatste race voor Mika Häkkinen, Jean Alesi en TomᨠEnge. Het team van Prost ging na deze race failliet en de naam Benneton werd ingeruild voor Renault.
In 2002 was Ferrari oppermachting. Schumacher won voor zijn teamgenoot Rubens Barrichello en de McLaren van Kimi Räikkönen. Echter werd deze race gekenmerkt door de crash van Alan McNish in de 130R op zaterdag. Hij was ongedeerd, maar heeft niet meer in de Formule 1 geracet. Een jaar later was de race spannend. Schumacher streed met Räikkönen om de wereldtitel en had maar een kleine voorsprong op de Fin. Montoya nam al snel de leiding in de race, maar zijn auto hield er mee op, waardoor Barrichello deze in de schoot geworpen kreeg en niet meer afstond. Fernando Alonso drong nog wel aan, maar ook hij viel uit met problemen. Schumacher reed zijn voorvleugel stuk op de auto van Takuma Sato, waardoor hij ver terug viel, maar uiteindelijk toch de achtste plaats en de titel binnen wist te slepen. De winst in de race ging naar Barrichello voor Räikkönen en Coulthard. Na deze race werd er afscheid genomen van Ralph Firman, Justin Wilson, Nicolas Kiesa, Heinz-Harald Frentzen en Jos Verstappen.
Het jaar 2004 werd gekenmerkt door een tyfoon op de zaterdag, waardoor de kwalificatie pas op de racedag was. De race werd gewonnen door Schumacher voor zijn broer Ralf en Jenson Button. Opvallendste uitvaller was Mark Webber die te kampen had met een te warm wordend stoeltje. Het was de laatste race van Olivier Panis en de eerste race van Jarno Trulli voor Toyota. Een jaar later was Räikkönen de beste voor Giancarlo Fisichella en Alonso. De mooiste inhaalactie kwam op naam van Alonso die Schumacher voor de 130R buitenom inhaalde. Het was de laatste overwinning van Räikkönen voor McLaren.
In 2006 was de baan in Suzuka ongenadig voor Michael Schumacher. De Duitser ging aan de leiding van de race en daarmee het kampioenschap dat jaar spannend makend, maar op achttien ronden van het einde blies hij zijn motor op, waarna Alonso eenvoudig te titel binnen kon halen. De Spanjaard wist te winnen voor Felipe Massa en Fisichella.
Vorig jaar werd de race voor het eerst weer gehouden op het circuit van Fuji. De race verliep zeer nat en er waren dan ook talrijke crashes en incidenten. De Ferrari’s startten op de intermediates, maar hadden het advies van de organisatie niet meegekregen om op de echte regenband te starten, waardoor ze gedwongen waren om de pits op te zoeken. De race was al negentien ronden onderweg toen het veld voor het eerst losgelaten werd. Alle coureurs maakten wel uitstapjes langs de baan en uiteindelijk was Lewis Hamilton de beste voor Heikki Kovalainen en Räikkönen. Adrian Sutil behaalde het eerste punt voor Spyker. Sebastian Vettel schreef geschiedenis door als jongste rijder ooit aan de leiding van een Grand Prix te gaan.
Tijdschema
Dag | Tijd | Sessie |
Vrijdag | 03.00-04.30 | vrije training 1 |
Vrijdag | 07.00-08.30 | vrije training 2 |
Zaterdag | 04.00-05.00 | vrije training 3 |
Zaterdag | 07.00-08.00 | kwalificatie |
Zondag | 06.30 | race |
Weersvoorspelling
Dag | Minimum | Maximum | Neerslagkans | Weerbeeld |
Vrijdag | 18 °C | 25 °C | 20 % | deels bewolkt |
Zaterdag | 16 °C | 25 °C | 30 % | ’s ochtends lichte regen |
Zondag | 15 °C | 22 °C | 10 % | deels bewolkt |
Prestaties afgelopen jaren
# | Coureur | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 |
1 | Kimi Räikkönen | 3 (3) | 5 (11) | 1 (17) | 6 (12) |
2 | Felipe Massa | 6 (4) | 2 (1) | 10 (10) | 9 (19) |
3 | Nick Heidfeld | 14 (5) | 8 (9) | 13 (16) | 9 (11) |
4 | Robert Kubica | 7 (9) | 9 (12) | ||
5 | Fernando Alonso | DNF (2) | 1 (5) | 3 (16) | 5 (11) |
6 | Nelson Piquet jr. | ||||
7 | Nico Rosberg | DNF (16) | 10 (10) | ||
8 | Kazuki Nakajima | ||||
9 | David Coulthard | 4 (12) | DNF (17) | DNF (8) | 3 (7) |
10 | Mark Webber | DNF (7) | DNF (14) | 4 (7) | DNF (3) |
11 | Jarno Trulli | 13 (13) | 6 (4) | DNF (19) | 11 (6) |
12 | Timo Glock | ||||
14 | Sébastien Bourdais | ||||
15 | Sebastian Vettel | DNF (8) | |||
16 | Jenson Button | 11 (6) | 4 (7) | 3 (5) | 4 (9) |
17 | Rubens Barrichello | 10 (17) | 12 (8) | DNF (15) | 1 (1) |
20 | Adrian Sutil | 8 (20) | |||
21 | Giancarlo Fisichella | 5 (10) | 3 (6) | 2 (3) | 8 (7) |
22 | Lewis Hamilton | 1 (1) | |||
23 | Heikki Kovalainen | 2 (11) |
Klassement Coureurs
Pos. | Coureur | Punten |
1 | Lewis Hamilton | 84 |
2 | Felipe Massa | 77 |
3 | Robert Kubica | 64 |
4 | Kimi Räikkönen | 57 |
5 | Nick Heidfeld | 56 |
6 | Heikki Kovalainen | 51 |
7 | Fernando Alonso | 38 |
8 | Sebastian Vettel | 27 |
9 | Jarno Trulli | 26 |
10 | Timo Glock | 20 |
11 | Mark Webber | 20 |
12 | Nico Rosberg | 17 |
13 | Nelson Piquet Jr. | 13 |
14 | Rubens Barrichello | 11 |
15 | Kazuki Nakajima | 9 |
16 | David Coulthard | 8 |
17 | Sebastien Bourdais | 4 |
18 | Jenson Button | 3 |
Klassement constructeurs
Pos. | Team | Punten |
1 | McLaren Mercedes | 135 |
2 | Scuderia Ferrari | 134 |
3 | BMW F1 | 130 |
4 | Renault F1 | 51 |
5 | Toyota Racing | 46 |
6 | Scuderia Toro Rosso | 31 |
7 | Red Bull Racing | 28 |
8 | Williams | 26 |
9 | Honda Racing F1 | 14 |
10 | Force India | 0 |
11 | Super Aguri F1 | 0 |